کد خبر: 150901111843
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

پیش بینی قیمت دلار ۱۶ آذر ۱۴۰۱/ آرامش در بازار دلار حاکم است؟

در نیمه آذر ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار روند باثباتی داشت. فعالان بازار ارز روند تقاضا در بازار را افزایشی می‌دانند. اما آیا در روزهای آینده قیمت دلار همچنان با ثبات است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز سه‌شنبه ۱۵ آذر روند قیمت دلار تحرکات کاهشی بسیار محدودی در مرز کانال ۳۶ هزار تومانی داشت.

می‌توان گفت قیمت دلار در نیمه آذر ماه با روندی باثبات مانند ۳ روز گذشته جریان دارد.

کارشناسان بازارهای مالی معتقدند در صورتی که روزهای آینده، قیمت دلار از بیشترین قیمت تاریخ معاملاتی خود یعنی سطح ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند، احتمال بالا رفتن تقاضای احتیاطی بیشتر خواهد شد. بنابراین این ارز ممکن است تا هفته اول دی‌ماه، کانال‌های قیمتی بالاتری را تجربه کند.

این در حالی است که بازارساز در یک ماه گذشته تلاش مضاعفی برای کنترل قیمت ارز و مدیریت بازار داشته است.

تقاضا برای دلار افزایشی است؟

روند دلار جریانی آهسته ‌و پیوسته دارد. برخی معامله‌گران معتقدند این سیاست دولت برای حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از جهش قیمت دلار برای ممانعت از ایجاد شوک قیمتی به بازار است.

اما گروه دیگر نیز می‌گویند منابع ارزی دولت محدود است و امیدی به گشایش توافقات هسته‌ای برجام به عنوان ابزار کنترل کننده بازار نیز نیست. از همین رو فنر قیمت دلار در حال فرار از دست بانک مرکزی است.

دیروز و امروز فعالان بازار ارز، روند تقاضا برای دلار را افزایشی دانستند. هفته پیش نیز برخی معامله‌گران ابتدای دسامبر و نزدیکی به کریسمس را عاملی برای فشار فصلی تقاضا در هفته فعلی پیش بینی کرده بودند.

روند قیمت دلار در بازارهای موازی نیز همانند قیمت دلار در تهران روندی باثبات با میل به کاهش محدودی داشت. درهم امارات که روز گذشته تنها یک ریال با پله ۱۰ هزار تومان فاصله داشت، امروز با کاهش قیمت به پله ۶ کانال ۹ هزار تومان رسید.

دلار سلیمانیه در کف کانال ۳۶ هزار تومان معامله شد و دلار هرات نیز روند کاهشی داشت.

خروج از بازار احتیاطی ارز

به نظر می رسد بازار ارز از جو احتیاطی اواسط آبان ماه خارج شده و ورود خریداران به بازار بیشتر شده است. این در حالی است که روند افزایش قیمت در بازار طلا و سکه نگرانی مردم برای از دست رفتن ارزش دارایی‌های ریالی‌شان را افزایش داده و انتظارات سیاسی معامله‌گران نیز تا حدی تغییر کرده است.

با وجود فشار متغیرهای افزایشی، برخی فعالان باور دارند در صورتی که بازارساز بتواند فضای معاملات را تا هفته اول دی‌ماه مدیریت کند، به تدریج شانس بیشتری برای بازگشت قیمت به نواحی پایین‌تر خواهد داشت.

شرایط رشد قیمت دلار مهیاست

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر این‌که منتظر حرکت اصلاحی قیمت دلار هستیم، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در حال حاضر قیمت دلار با توجه به روندهای تکنیکالی در سقف است و از سوی دیگر فضای مدیریت بازار توسط دولت و بانک مرکزی وجود دارد.»

او با اشاره به تاثیر قیمت دلار از موضوعات سیستماتیک و غیرسیستماتیک می‌افزاید: «ریسک‌های سیستماتیک به حوزه بازارهای اقتصادی کشور وابسته است و غیر سیستماتیک حوزه‌های اجتماعی و سیاسی داخل کشور نظیر مذاکرات هسته‌ای برجام و ناآرامی‌های اجتماعی روی آن اثرگذار است.»

او ادامه می‌دهد: «کشورمان از ابتدای سال تا کنون شرایط رشد دلار را داشته است. بنابراین دولت‌ها به جای سرکوب قیمتی و جهش یک‌باره باید اجازه دهند این روند رشد به صورت مداوم اما با حرکت‌های اصلاحی کوچک و تدریجی به سمت جلو حرکت کند تا سرمایه‌گذاران معامله‌گران و… برنامه‌ریزی داشته باشند تا بتوانند نظام بازار و اقتصاد ملی را تامین کنند.»

این کارشناس اقتصادی درباره روند تصمیم‌گیری برای قیمت دلار ابراز عقیده می‌کند: «دولت‌ها به جای دستکاری قیمتی باید اجازه دهند نرخ افزایشی ارزهای خارجی نسبت به پول ملی با‌ روندی مطابق با ساختارها و چارچوب‌های اقتصادی و بازاری تعریف شود.

تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی ندارد، سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا