کد خبر: 200901112331
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

پیش بینی قیمت دلار ۲۱ آذر ۱۴۰۱ /شوک چین به بازار دلار ایران

دلار محدوده مقاومتی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را شکست. به اعتقاد کارشناسان سیگنال اخبار نامساعد سیاسی و کاهش توان بازارساز عامل این روند صعودی است. آیا نهاد پولی کشور قیمت دلار را مهار می‌کند؟

محدوده قیمتی ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت دلار در روز شنبه ۱۹ آذر ماه شکسته شد.

اکنون پیش‌ بینی برخی معامله‌گران بازار که گفته بودند با سقف شکنی دلار از نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی خریدهای احتیاطی وارد بازار می‌شود درست از آب درآمد.

شوک چین به بازار دلار ایران

سیگنال اخبار مربوط به سفر رئیس جمهور چین به عربستان و امضای بیانیه‌هایی از سوی این کشور در حمایت از امارات در خصوص مالکیت جزایر سه‌گانه نیز شوک دیگری بود که به سیاست خارجی ایران وارد شد.

امروز برخی فعالان بازار دلار معتقد بودند این اخبار شوک جدید قیمتی به دلار در بازار معاملات تهران وارد کرده است. به باور آن‌ها ورود قیمت اسکناس آمریکایی به کانال جدید فعلا پس لرزه‌های اخبار مذکور است و قیمت دلار به کانال‌های بالاتر راه پیدا می‌کند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان بازار، توانایی بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار را رو به نزول می‌دانند و در ما‌ه‌های گذشته نیز بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند.

امروز نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نسبت به تحقق ۵۶ درصدی منابع حاصل از فروش نفت‌، گاز و میعانات گازی از ابتدای سال تا کنون خبر داد. در این گزارش به کسری بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی تا انتهای سال جاری اشاره شده است.

 این در حالی است که قیمت نفت در پیش‌فرض بودجه، هر بشکه ۷۰ دلار در نظر گرفته شده است اما قیمت فروش نفت از ابتدای سال تا کنون با مبالغی بالغ بر ۱۲۰ تا ۸۰ دلار بوده و از پیش‌ بینی های بودجه نیز رقم بالاتری را نصیب دولت کرده است.

کسری بودجه شرایط را برای بازارساز سخت کرد؟
با گردش سیاسی چین بر خلاف سیاست‌های ایران، دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت سخت‌تر از گذشته خواهد شد. این موضوع درآمدهای ارزی دولت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد کسری بودجه‌ای که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده، اوضاع را برای بازارساز به منظور ارزپاشی و کنترل قیمت دلار سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. این در حالی است که در هفته‌های گذشته نیز بازار ارز به اقدامات و حمایت‌های دولت کمترین واکنش را نشان داده است.

برخی کارشناسان بازار نیز بر این باورند در صورت تثبیت قیمت دلار بالای محدوده ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان، این ارز با جسارت بیشتر خریداران مواجه می‌شود. در سوی مقابل اما، بخشی از معامله‌گران انتظار دارند که بازارساز به صورت معناداری میزان عرضه را در دومین روز هفته بیشتر کند و خریدارانِ روز شنبه را دچار ضرر سنگین کند.

اگه هنوز حساب کسب و کارتو رو کاغذ انجام میدی کلیک کن! (دمو رایگان)
پیشنهاد امروز
به نظر می‌رسد با سیگنال‌های نامساعدی که به بازار روانه می‌شود، قیمت دلار مانند هفته‌های گذشته به محدوده‌های قبلی برنگردد.

امروز دلار در بازارهای موازی نیز سیگنال روند صعودی را به قیمت دلار تهران داد. دلار سلیمانیه که روز گذشته در نیمه بالایی کانال ۳۶ هزار تومانی نوسان داشت امروز با قیمت ۳۶ هزار و ۹۲۰ تومان در بازار معامله شد. برای دلار فردایی سلیمانیه نیز قیمت ۳۷ هزار و ۱۲۰ تومان پیش بینی شده است.

قیمت دلار هرات نیز امروز با روند افزایشی همراه بود و با قیمت ۳۶ هزار و ۵۲۰ تومان معامله شد.

امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۱ قیمت دلار در بازار معاملات تهران در پله نخست کانال ۳۷ هزار تومانی باز شد و دلار فردایی نیز در پله ۲ این کانال خرید و فروش شد.

یورو نیز امروز افزایش قیمت داشت و یک کانال صعود کرد. امروز یورو با قیمت ۳۹ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار معاملات تهران مبادله شد.

امروز معاملات کف بازار حاکی از نگرانی برخی معامله‌گران برای افزایش همکاری‌های چین و عربستان در برابر تحریم‌های غربی‌ها علیه ایران بود.

توانایی دولت برای مهار قیمت دلار تا کجاست؟

در همین راستا علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: «دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. به اعتقاد او، در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.»

این کارشناس بازارهای مالی درباره اقدام بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار می‌افزاید: «سیگنال‌های کنترلی نهاد پولی کشور تا حدی می‌توانند بر بازار موثر باشند و قیمت‌ها را کاهشی کند؛ اما ادامه آنها در درازمدت ممکن نیست.»

او می‌گوید: «اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و اکنون می‌بینیم که به مرور نیز این توانایی رو به کاهش است.»

به گفته طباطبائی در صورتی که همین روال ادامه یابد و اخبار سیاسی نامساعد بر شرایط فعلی افزوده شود، دولت نهایتا می‌تواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد.

این در شرایطی است که منابع ارزی بانک مرکزی نیز محدود است و ما با وجود تحریم‌ها قادر به تامین بازار ارز در دراز مدت نخواهیم بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا