کد خبر: 03120070968
بازار

پیش بینی مهم از قیمت لیر در کوتاه مدت

قیمت لیر ترکیه امروز سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ به قیمت هزار و ۸۸۰ تومان معامله می‌شود. این ارز نسبت به معاملات امروز افت ۰٫۵۳ درصدی داشت.

بالاترین قیمتی که در بازار امروز برای لیر ترکیه به ثبت رسید هزار و ۹۰۰ تومان است.

روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی نوشت ترکیه در تلاش برای تقویت لیر، طلای «زیر تشک» مردم را هدف گرفت. دولت اردوغان امیدوار است در آخرین طرح برای نجات لیر حدود ۲۵ میلیارد دلار از این فلزات پنهان شهروندان را به ارز تبدیل کند.

وزیر دارایی ترکیه در جریان سفر به لندن به سرمایه گذاران گفت ترکیه تلاش خود را برای جذب پس انداز مردم به کار گرفته و طرحی را با هدف وارد کردن میلیاردها دلار طلای زیر تشکی شهروندان به سیستم بانکی به اجرا می‌گذارد.

«نورالدین نباتی» اولین سفر خود از زمان انتصاب در پایان سال گذشته را به انگلستان انجام داد.

وی تصریح کرد که دولت «رجب طیب اردوغان» امیدوار است ۱۰ درصد از ۲۵۰ میلیارد دلار طلایی که تخمین زده می شود توسط ترک ها در خانه هایشان تبدیل به طلا شده است را جذب و به لیر تبدیل کند.

نباتی گفت که ۳۰ هزار طلافروشی در این ابتکار نقش محوری را خواهند داشت.

طرحی که بر اساس بسته گسترده تری از اقدامات اضطراری که در ماه دسامبر رونمایی شده و هدف آن متوقف کردن سقوط آزاد لیر ارزش است. در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

وی افزود که دولت قراردادهایی را با پنج مرکز پالایش طلا برای تبدیل جواهرات از سوی مردم به شمش امضا کرده است. تا از این طریق به ذخایر بانک مرکزی ترکیه کمک کند.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا