کد خبر: 010801105614
جهانروزنامه

چالش های عظیم دوره سوم ریاست جمهوری شی جین پینگ «رشد اقتصادی، بازار مسکن، آب و هوا»

ترجمه: فاطمه پاکزاد

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز یکشنبه مجددا به عنوان رئیس دفتر سیاسی، نهاد حاکم حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی) منصوب شد.

رهبر آسیایی سومین دوره ریاست جمهوری خود را در بحبوحه بحران جهانی انرژی آغاز می کند. پس از گذشت سه سال از بیماری همه گیر، اقتصاد چین همچنان تحت تأثیر اقدامات محدود کننده شدید است.

جای تعجب نیست که شی جین پینگ روز یکشنبه سومین دوره ریاست جمهوری چین را به دست آورد، اما کارشناسان هشدار می دهند که این دوره در برابر پس زمینه رکود اقتصادی بی سابقه و تنش های فزاینده با ایالات متحده، دوران پرچالشی خواهد بود.

رئیس جمهور چین دوباره به عنوان دبیر کل حزب کمونیست منصوب شد، سمتی که بیشترین قدرت را در چین در اختیار دارد. چیزی که راه را برای یک دوره پنج ساله جدید ریاست جمهوری در مارس آینده هموار می کند.

این یک گسست است، زیرا از زمان مرگ بنیانگذار رژیم مائو تسه تونگ (۱۹۴۹-۱۹۷۶)، انتقال قدرت در چین نهادینه شد: رئیس جمهور فقط می توانست برای دو دوره و حداکثر برای ۱۰ دوره در قدرت بماند.

در سال ۲۰۱۸، شی جین پینگ اصلاحاتی در قانون اساسی به دست آورد و این محدودیت ها را حذف کرد. بنابراین، در سن ۶۹ سالگی، از نظر تئوری می تواند مادام العمر بر جمهوری خلق ریاست کند. در طلوع سومین مأموریت مرد قدرتمند پکن، همه نگاه ها به اقتصاد غول آسیایی است.

ترمز اقتصادی

پس از دهه‌ها رشد افسارگسیخته، این کشور اکنون با یک رکود شدید مواجه است که با سیاست غیرقابل انعطاف «کووید صفر» که منجر به حبس‌های مکرر می‌شود، برجسته شده است. این هفته، در کمال تعجب همگان، چین بدون هیچ توضیحی انتشار ارقام رشد سه ماهه را به تعویق انداخت.

اگر شی جین پینگ در سال های اخیر بر مصرف و تقاضای داخلی برای توسعه اقتصاد تمرکز کرده است، حفظ محدودیت های بهداشتی در چین این استراتژی را تضعیف می کند.

دان وانگ، اقتصاددان از بانک هانگ سنگ چین گفت: با توجه به گستردگی محدودیت ها، بعید است که مصرف به سطح قبل از کووید بازگردد. بنابراین بخش های گردشگری، حمل و نقل و پذیرایی به ویژه جریمه می شوند.

املاک و مستغلات هنوز متزلزل است

وضعیت اقتصادی نیز بر بخش املاک و مستغلات که زمانی سودآور بود، که بسیاری از توسعه‌دهندگان برای بقای خود می‌جنگند، سنگینی کرده است. این بخش با ساخت و ساز یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می دهد. و منبع درآمد مهمی برای دولت های محلی است.

املاک و مستغلات قبلاً توسط مقرراتی که دسترسی توسعه دهندگان به اعتبار را از سال ۲۰۲۰ به منظور مبارزه با بدهی سخت تر کرده است، جریمه شده است.

با توجه به وزن املاک و مستغلات در اقتصاد جهانی دوم، رشد چین پس از بازگشت قوی در سال ۲۰۲۱ همچنان در سال ۲۰۲۲ متوقف خواهد شد. ۸.۱ درصد در سال گذشته غول آسیایی با ۱.۴ میلیارد جمعیت در خطر گذراندن زمستانی پرخطر قرار دارد. تهدیدهای رکود اقتصادی بر اقتصاد جهانی با طولانی شدن جنگ در اوکراین آشکارتر می شود.

آب و هوا، چالشی عظیم برای چین شی

در سال ۲۰۲۰، شی جین پینگ وعده داد که کشورش تا سال ۲۰۳۰ به اوج انتشار کربن و تا سال ۲۰۶۰ به بی‌طرفی کربن خواهد رسید. غلظت ذرات بسیار ریز و خطرناک در هوا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ در چین به میزان ۳۴.۸ درصد کاهش یافت و پکن را تنفس‌پذیرتر کرد.

بر اساس نظرسنجی سازمان مرکز ارتباطات چین برای تغییرات آب و هوا، اکنون ۹۵.۹ درصد چینی ها از وجود تغییرات آب و هوایی متقاعد شده اند. وانگ بینبین، نویسنده این مطالعه و محقق در دانشگاه Tsinghua در پکن، گفت: آگاهی عمومی در مورد نیاز به حفاظت از محیط زیست به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

واقعیت این است که چین توسط بسیاری از سازمان های غیردولتی به دلیل انتشار CO2 مرتبط با سوخت های فسیلی مورد توجه قرار گرفته است. افزایش سرعت گرمایش زمین می تواند تهدیدی جدی برای پکن باشد.

در واقع، اقتصاد چین همچنان به شدت به نیروگاه‌های زغال‌سنگ وابسته است، حتی اگر مقامات چینی در سال‌های اخیر استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر را تسریع کرده‌اند.

منبع: فرانس پرس

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا