کد خبر: 090801106603
جهانروزنامه

چانه زنی روی آب

ترجمه: سلیم حیدری

طبق گزارش ها، در نتیجه استراتژی تجاری، تعداد زیادی نفتکش در سواحل اسپانیا شناور هستند.

رویترز روز چهارشنبه به نقل از منابع صنعتی گزارش داد، چندین کشتی بارگیری شده با گاز طبیعی مایع (LNG) که در سواحل اسپانیا در گردش بوده اند، احتمالا تا اواخر نوامبر (آذر) در آنجا خواهند ماند، زیرا منتظر افزایش قیمت گاز اروپا هستند.

هفته‌ها است که یک ترافیک از تانکرهای LNG در سواحل اسپانیا با کشتی‌هایی که منتظر تخلیه محموله‌های خود هستند، ساخته شده است. اسپانیا دارای بزرگترین تاسیسات ذخیره سازی LNG در اتحادیه اروپا است.

منابع صنعتی به رویترز گفتند که مازاد LNG در سواحل اسپانیا می تواند بخشی از استراتژی تجاری تامین کنندگان باشد، زیرا کشتی ها منتظر افزایش قیمت برای تخلیه گاز خود هستند.

به گفته ریستاد انرژی، قیمت گاز طبیعی در پایین ترین سطح خود در اروپا از ژوئن (تیر) است، که در یک هفته ۲۸ درصد کاهش یافته است که بخشی از آن به دلیل دمای بالاتر از حد نرمال و سطح بالای موجودی است، زیرا ذخیره گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر نزدیک به ۹۵ درصد پر است.

یکی از منابع به رویترز گفت: «اگر یک کشتی بیکار محموله خود را تخلیه کند، قیمت فوراً با تأثیر بر سایر محموله های موجود در صف سقوط می کند و این اثر دومینو وار از نظر هزینه فرصت بسیار دردناک است».

میشل ویز بوکمن از مجله کشتیرانی Lloyd’s List به بی بی سی گفت که تنها با انتظار برای تحویل در دسامبر (آذر) به جای نوامبر (آبان)، تفاوت سود می تواند به ترتیب ده ها میلیون دلار در هر محموله باشد.

عقب ماندگی کشتی ها عمدتاً به کمبود ظرفیت ذخیره سازی LNG در اروپا نسبت داده شده است. کشورهای اتحادیه اروپا در تابستان برای پر کردن ذخایر خود قبل از زمستان با توجه به کاهش عرضه از روسیه اقدام به خرید LNG کردند.

رویترز توضیح داد، از آنجایی که اتحادیه اروپا مدت‌هاست بر گاز خط لوله روسیه متکی بوده است، ظرفیت‌های ذخیره‌سازی مجدد این قاره نمی‌تواند با آن مقابله کند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا