کد خبر: 060303160798
روزنامهسلامت و رفاهتوصیه های به نیا باباکردی مربی آموزش شنا در گفتگو با عصر اقتصاد:

چرا باید شنا آموخت؟

گفتگو: حاج سعیدی

فصل تابستان نزدیک است و بسیاری از خانواده ها از این فرصت استفاده می کنند و با فرستادن فرزندان خود به کلاس شنا، آنها را مجاب به یادگیری فن شنا می کنند.

عصراقتصاد- در حقیقت ورزش شنا یکی از محبوب‌ترین و جذاب ترین ورزش‌ها است که در مقایسه با برخی ورزش ها که خشک و سنگین هستند, بسیار مفرح و نشاط آور است.

فردی که شنا می‌کند، نه تنها از این طریق احساس راحتی و نشاط می‌کند بلکه در اثر شنا کردن قابلیت‌های جسمانی خود را از قبیل استقامت دستگاه گردش خون، تنفس، قدرت، سرعت و انعطاف‌پذیری مفاصل شانه و مچ پا افزایش می‌دهد. این ورزش عضلات مختلف بدن را تحت فشار قرار می دهد و منجر به تقویت آنها می شود و باعث می‌شود که فرد انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند.

به منظور آشنایی بیشتر با مختصات و جزئیات این ورزش و اصول فراگرفتن این ورزش با به نیا باباکردی از مربی این رشته ورزشی همکلام شدیم:

‎چرا باید شنا یادبگیریم؟

اولین دلیل برای دانستن نحوه شنا نجات جان خود و اطرافیان در شرایط بحرانی است. با یادگیری مهارت‌های اولیه مانند شناور کردن، پا زدن در آب و تنفس، می‌توانید در صورت افتادن تصادفی در آب یا بروز حادثه به خود و دیگران کمک کنید. دومین دلیل برای یادگیری شنا تناسب اندام است.

اگر شدت حرکات زیاد باشد کاملآً می‌توانید آن را با دویدن در یک تراز تصور کنید. اما از آنجا که در کلیه حرکات‌های شنا هم قسمت‌های بالایی و هم قسمت‌های پایینی بدنتان در آب حرکت می‌کنند، می‌توان گفت که عضله‌ها حتی بیشتر از دویدن کار می‌کنند و شما کالری بیشتری خواهید سوزاند.

‎شنای آرام و معمولی ۵۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند، در حالی‌که شنای حرفه‌ای و قدرتی در همین مدت حدود ۷۰۰ کالری انرژی مصرف می‌کند. چون غلظت آب تقریباً ۸۰۰ برابر هواست، هر حرکت دست یا پا به نوعی یک تمرین مقاومتی کوچک برای کل بدن‌ به‌ویژه مرکز بدن، باسن، شانه‌ها و بازوها محسوب می‌شود. پس با شنا کردن، علاوه بر اینکه کالری می‌سوزانید، حجم خالص ماهیچه‌ها را هم افزایش می‌دهید که متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد.

آیا شنا در درمان بیماری ها تاثیر دارد؟

مزیت دیگری که شنا نسبت به سایر ورزش‌ها دارد این است که از آسیب کمی برخوردار است. بنابراین برای آنها که مشکلات مفصلی دارند یا دچار پوکی استخوان هستند نیز مفید است.

‎اگر شما ورزش‌هایی می کنید که روی مفصل هایتان شدت زیادی وارد می‌کند مثل تنیس یا دو، شنا می‌تواند برای بدنتان مثل مرهم عمل کند و این فشار روی مفصل‌هایتان را کاهش دهد.

افراد بسیاری شنا را یکی از ورزش‌هایی تلقی می‌کنند که استرس و فشارهای عصبی را پایین می آورد. به همین دلیل با شنا کردن نه تنها فواید جسمی عایدتان می‌شود، بلکه فواید روحی نیز می‌برید.

بهترین سن برای آموزش شنا کردن به کودک چه سنی است؟

بهترین سن برای یادگیری شنا بعد از چهار سالگی است. در این سن، بچه ها معمولاً می‌توانند مهارت‌های اولیه بقا در آب مانند شناور کردن، قدم زدن در آب و رسیدن به نقطه خروج را بیاموزند. در سن ۵ یا ۶ سالگی، اکثر کودکان در کلاس های شنا می توانند مهارت های شناهای چهارگانه را به راحتی بیاموزند.

آیا در سنین بالا می توان شنا یادگرفت؟

هیچ حداکثر سنی وجود ندارد که بتوانید شروع به یادگیری شنا کنید و از تمام مزایای آن بهره مند شوید. در سه سالگی یا ۹۳ سالگی هم می توان شنا را آموخت در صورتی که این قاعده در مورد سایر ورزش ها صدق نمی کند.

برای یادگیری بهتر شنا یا تقویت مهارت های شنا چه باید کرد؟

تمرین مداوم اولین گام در افزایش مهارت های شنا است.

اما برای شناگرانی که می خواهند این ورزش را به صورت حرفه ای دنبال کنند مهم است که ترکیبی از تکنیک ‌های خاص را برای ایجاد مهارت ‌های خوب شنا انجام دهند. این کار را می‌توان قبل، حین یا بعد از تمرین و آموزش شنا انجام داد. تمرین حرکات شنا و توجه به بازوها، دست‌ها، آرنج‌ها، شانه‌ها و سایر قسمت ‌های بدن می‌تواند به بهبود آگاهی بدن شما در آب کمک کند. این کار اصلاح تکنیک شنا است.

چند روز شنا در هفته برای تناسب اندام یا سلامتی مفید است؟

اگر فقط برای سلامتی شنا می‌کنید، می‌توانید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه با شدتی متوسط سه یا چهار مرتبه در هفته این کار را انجام دهید. برای بالا تر بردن سلامتی می توانید شدت این ورزش را نیز بالاتر ببرید. خیلی خوب است اگر همراه با شنا ورزش دیگری نیز انجام دهید. مثلا یک روز در میان شنا کنید و روزهای میان آن را ورزش دیگری انجام دهید.

چگونه به فردی که در حال غرق شدن است، کمک کنیم؟

اگر واقعا اصول و فنون نجات غریق را نمی‌دانید هرگز به او نزدیک نشوید. چون ممکن است او با دست و پا زدن بیش از حد، افراد دیگر را نیز دچار آسیب یا غرق‌شدگی کند. بهترین کار این است که سعی کنید از چوب یا طنابی برای بیرون کشیدن فرد غریق استفاده شود و اگر این وسایل در دسترس نیست به حالت زنجیره انسانی، چند نفر دست یکدیگر را بگیرید و به غریق نزدیک شوید تا او را نجات دهید. قطعا اگر این روش‌ها استفاده نشود خودتان هم ممکن است غرق شوید.

چرا افرادی که در شنا مبتدی هستند نباید برای نجات کسی که غرق میشود اقدام کند؟

یادمان نرود در سال ۱۴۰۱ در جریان وقوع ۲ حادثه دردناک که به فاصله ۳ روز در خراسان رضوی رخ داد، ۱۰ نفر در استخر‌های کشاورزی غرق شدند. ۸نفر از قربانیان افرادی بودند که برای نجات ۲ فرد غرق‌شده داخل استخر پریده بودند، اما نه تنها موفق به نجات آن‌ها نشدند، بلکه خودشان نیز جان باختند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا