کد خبر: 180203158567
سلامت و رفاه

چرا دچار عفونی کلیه می شویم؟

یکی از بیماری‌ های کلیه، عفونت کلیه است. عفونت کلیه اگر به موقع درمان نشود می‌ تواند مشکلات جدی و خطرناکی ایجاد کند.

برای درمان عفونت کلیه: ویزیت متخصص داخلی در منزل

عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه (پیلونفریت) نوعی عفونت مجاری ادراری است که به طور کلی از مجرای ادرار یا مثانه شروع شده و به یک یا هر دو کلیه منتقل می‌ شود.

عفونت کلیه اگر به درستی درمان نشود، می‌ تواند به کلیه‌ های ما آسیب برساند یا در اثر آن، باکتری به جریان خونمان سرایت کرده و باعث ایجاد عفونتی شود که زندگی ما را تهدید کند به همین دلیل این عفونت نیاز به مراقبت های سریع پزشکی دارد.

درمان عفونت کلیه که معمولاً شامل آنتی بیوتیک است، ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشد.

عفونت کلیه چه علائمی دارد؟

بیماری عفونت کلیه می‌ تواند با علائم زیر همراه باشد:

تب و لرز

درد در پهلو، پشت و کشاله‌ ران

ادرار با بوی بد و غیرشفاف

سوزش و درد هنگام ادرار

خون یا چرک در ادرار

درد در ناحیه‌ شکم

تکرر ادرار

تهوع

حتما هریک از این علائم هارا داشتید به یک پزشک مراجعه نمایید : ویزیت در منزل

چرا دچار عفونی کلیه می شویم؟

علل عفونت کلیه چیست؟

بروز عفونت کلیه همچون دیگر بیماری‌ ها عللی دارد و نمی‌ توان بدون علت دچار آن شد. از جمله این دلایل عبارت است از:

باکتری‌ هایی که از طریق مجاری حمل‌ کننده ادرار وارد دستگاه ادراری شده ‌اند، از قابلیت تکثیر شدن برخوردار هستند و پس از تکثیر به کلیه ها انتقال پیدا می‌ کنند. این عامل شایع‌ ترین علت عفونت کلیه است:

طول مجاری ادراری در زنان کوتاه تر است؛ به همین دلیل ریسک رسیدن باکتری به دستگاه ادراری خانم‌ ها بیشتر است. دستگاه ادراری در خانم‌ ها به واژن و مقعد نزدیک تر است و احتمال آلودگی باکتریایی را افزایش می‌ دهد. علاوه بر دو مورد ذکرشده ، خانم ‌های باردار باید بیشتر مراقب عفونت کلیه و مجرای ادرار باشند؛ زیرا دسترسی باکتری های مجرای ادراری به کلیه‌ ها، در زمان بارداری راحت‌ تر است.

باکتری ‌های ناشی از عفونت می‌ توانند در بخش‌ های گوناگون بدن، از طریق جریان خون به کلیه‌ ها ورود پیدا کنند. معمولاً عفونت کلیه در این حالت در موارد بسیار کمی بروز پیدا می ‌کند.

کلیک کنید : ویزیت متخصص زنان در منزل

انسداد مجاری ادراری نیز یکی از دلایل بروز عفونت در کلیه است ؛ این مورد باعث می‌ شود که جریان ادرار بیمار کُند و یا توانایی بیمار در تخلیه مثانه هنگام ادرار کاهش می ‌یابد. از جمله مشکلات انسداد مجاری ادراری می ‌توان به سنگ کلیه، وجود چیزی غیرطبیعی در ساختار دستگاه ادراری و بزرگی غده پروستات در مردان اشاره کرد.

این نکته را نیز می‌ توان متذکر شد که بعد از عمل کلیه به‌ ندرت عفونت کلیه بروز پیدا می‌ کند؛ به همین دلیل به مراقبت بیشتری نیاز پیدا می ‌کنید.

آسیب دیدن اعصاب اطراف مثانه می‌ تواند موجب ایجاد اختلال و یا انسداد احساس عفونت مثانه شود. یعنی بیمار ، گسترش عفونت به سمت کلیه را درک نمی ‌کند و هیچ‌ گونه دردی احساس نمی‌ کند.

سیستم ایمنی ضعیف می ‌تواند امکان ابتلا به عفونت کلیه را افزایش دهد؛ بیماری‌ هایی همچون دیابت و سیستم ایمنی بدن بیمار را دچار اختلال می ‌کنند و زمینه را برای بروز عفونت مهیا می ‌کند.

چرا دچار عفونی کلیه می شویم؟

مصرف بعضی از دارو ها همچون دارو هایی که برای پیشگیری از رد پیوند اعضای بدن تجویز می‌ شوند، می‌ توانند باعث ایجاد عفونت کلیه شوند.

استفاده از سوند ادراری نیز می‌ توانند موجب بروز عفونت شود. سوند های ادراری لوله‌ هایی برای تخلیه ادرار از مثانه هستند. در برخی از مواقع که بیمار توانایی تخلیه ادرار خود را ندارد از سوند ادراری استفاده می‌ کند؛ عدم رعایت بهداشت هنگام استفاده از این وسیله، باعث بروز عفونت خواهد شد.

مبتلا بودن به بیماری هایی که موجب می ‌شوند ادرار به روش اشتباه جریان پیدا کند، در بروز این بیماری بی‌ تأثیر نیست. در بیماری ریفلاکس معده، مقدار کمی ادرار از مثانه به مجاری ادراری و کلیه بازمی ‌گردد؛ بیماران مبتلابه ریفلاکس در دوران کودکی و بزرگ ‌سالی در معرض خطر عفونت کلیه قرار می ‌گیرند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا