کد خبر: 191202153845
بازاربازارها و خدمات مالیصنعت و معدن

چرا فروشگاه های آنلاین ایرانی به کیوکامرس روی می آورند؟

نظریکیوکامرس یا تجارت سریع مفهومی است که از سال ۲۰۱۱ با پدید آمدن شرکت‌هایی مانندPostmates شکل گرفت و در سال ۲۰۱۷ گسترش یافت. کیوکامرس نسل سوم تجارت آنلاین است که می‌توان آن را از پدیده‌ های قرن سرعت دانست. در ایران نیز چند سالی است که این مفهوم شکل گرفته و کسب‌وکارهایی در این خصوص پدید آمده‌اند.

مهرین نظری، خبرنگار استارتاپ- پس از گذشت یک دهه کاربران به خریدهای آنلاین در پلتفرم‌هایی مثل دیجی‌کالا عادت کرده بودند که پاندمی کرونا در سال ۱۳۹۸ به استفاده کاربران از این پلتفرم‌ها افزود.

در آن روزها مردم اغلب تمایل به خرید آنلاین حتی در دسته کالاهای سوپرمارکتی داشتند. دیجی‌کالا جت توسط دیجی کالا به بازار معرفی شد و درصدد رفع این نیاز کاربران برآمد.

بسیاری از عادات مردم در همه‌گیری کرونا تغییر کرد و تقاضای خرید کالاها به صورت آنلاین وجود داشت. بحث سرعت حمل و نقل و تحویل کالاها به افراد در کوتاهترین زمان باعث شد تا اسنپ شاپ به صورت کیوکامرس این خدمت را در سال ۱۳۹۹ به کاربران خود ارائه دهد.

اما، پس از پاندمی کرونا، وضعیت ترافیک، جا پارک و مشکلات حمل و نقل در شهرهای بزرگ از سر گرفته شد. همچنین کم طاقتی مردم در تحویل گرفتن کالاهای مورد نیازشان (به جز کالاهای سوپرمارکتی) باعث گسترش مفهوم کیوکامرس در کشور شد و دارتیل نیز در سال ۱۴۰۱ به عنوان فروشگاه لوکیشن بیس کیوکامرس، بازیگر جدید اکوسیستم تجارت آنلاین به بازار معرفی شد.

اما چرا کیوکامرس این اواخر اینقدر مهم شده و کسب‌وکارهای جدیدی هم در این حوزه به وجود آمده است؟

مرتضی نقیبی، مدیر مارکتینگ دارتیل در خصوص این سوال به عصر اقتصاد گفت: «تفاوتی که کیوکامرس با تجارت آنلاین دارد، ارزشهایی است که کیوکامرس ایجاد می‌کند و این ارزش‌ها شامل افزایش سهولت در دسترسی و برطرف کردن نیازها در زمان کوتاه است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاربران در دریافت کالاهای خود کم طاقت شده‌اند توضیح داد: «رفتار کاربر را بازار می‌سازد، اینکه افراد توقع دریافت سریع کالاهای خود را دارند، خدمتی بوده است که بازار ارائه داده است.»

نقیبی همچنین در خصوص وضعیت لجستیک کشور در حوزه کیوکامرس افزود: «ناوگان و ساپلای از چالش‌های این حوزه است. لجستیک به بهینه سازی در بحث قیمت‌ها و مسافت نیاز دارد. در ایران ناوگان دولتی نداریم، در بخش خصوصی اما، اسنپ و گروه صنعتی گلرنگ به این حوزه ورود کردند تا خدمات لجستیکی را ارائه دهند.»

فروشگاه آنلاین

اتکابه فناوری در حال افزایش است و کسب‌وکارها چاره‌ای جز سازگاری ندارند. نیاز به دیجیتالی شدن نه تنها از عادات مصرف‌کننده است بلکه از فرصت‌هایی که ابزارهای دیجیتال برای ساده‌سازی فرآیندها ارائه می‌دهند، ناشی می‌شود.

قبلاً نیز شاهد بودیم که شرکت‌هایی مانند اوبر شروع به سرمایه‌گذاری در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و یادگیری ماشینی کرده‌اند به این امید که هزینه‌های تحویل در بلندمدت را کاهش دهند و کارایی را بهبود بخشند.

نوآوری های پیشگام راهی مطمئن برای پیشی گرفتن از رقبا هستند و شکی نیست که شاهد ورود اتوماسیون و روباتیک به میدان بازی در سطح جهانی خواهیم بود.

لی گرانت، مدیر عامل شرکت Wrangu در این خصوص گفته است: «آینده اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک بر اساس تقاضا بر مفاهیم نوآورانه و نوآوری‌های نوآورانه متمرکز خواهد بود تا به مشتریان آسایش و راحتی بیشتری بدهد.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا