کد خبر: 201101120270
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

چرا نباید ربع سکه خرید؟

بزرگترین دلیلی که می‌توان برای سرمایه گذاری در ایران بیان کرد، وجود تورم افسار شدید و بلندمدت در کشور است. تورم باعث می‌شود کسانی که پس از سال‌ها تلاش و کار کردن پس‌اندازی جمع کرده‌اند، دچار ضرر شوند. اما چرا کسانی که پس‌انداز‌های خود را به صورت وجه نقد نگه‌داری می‌کنند، ضرر می‌کنند.

دلیل این اتفاق آن است که تورم باعث می‌شود سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یابد و وجوهی که نقد مانده یا بازدهی کمی داشته باشند، روز به روز قدرت خریدشان کاهش می‌یابد. حالا سوال مهم این است که برای جلوگیری از فرسایش قدرت خرید وجوه پس‌انداز شده باید چه کاری انجام داد؟

جواب این است که باید وجوه نقد را در بازار مناسبی سرمایه گذاری کرد تا ما را در برابر تورم بیمه کند، اما به این نکته هم باید توجه داشت که هر بازاری مناسب نیست. در این شرایط بسیاری از افراد به خصوص کسانی که پول کمتری دارند، رو به خرید ربع سکه می‌آورند.

 از نظر منطقی خرید ربع سکه در شرایطی چندان منطقی نیست. در ادامه به بررسی این سوال که چرا مردم طلا و سکه می‌خرند می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چرا نباید ربع سکه خرید.

چرا افراد سکه و طلا می‌خرند؟

بازار طلا و سکه برای سرمایه گذاری و فرار از غول تورم یکی از بازار‌های سنتی و شناخته شده توسط خانوارهای ایرانی محسوب می‌شود. قیمت طلا در ایران بسیار وابسته به قیمت دلار و بعد قیمت جهانی فلز زرد است. بنابراین به گونه‌ای می‌توان گفت که سرمایه گذاری در طلا منجر می‌شود که سرمایه گذاران در صورت افزایش قیمت دلار و بالا رفتن تورم از کاهش قدرت خرید سرمایه خود جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، سرمایه گذاری در بازار طلا به نسبت بازار مسکن و خودرو به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد. به عنوان مثال سرمایه گذاری در بازار طلا حتی با ۱۰ میلیون تومان هم امکان پذیر است، اما برای سرمایه گذاری در خودرو و مسکن به سرمایه‌های اولیه چند صد میلیون تومانی و حتی چند میلیارد تومانی نیاز است. به همین دلیل هم چون برخی از خانوارها نمی‌توانند در چنین بازارهایی سرمایه گذاری کنند، به سمت بازار سکه و طلا جذب می‌شوند.

چرا نباید ربع سکه خرید؟

همانگونه که بیان شد، رشد قیمت سکه و طلا به رشد قیمت دلار بسیار وابسته است. اما نباید عامل فشار تقاضا را نیز از یاد برد. با افزایش قیمت دلار، مردم برای جلوگیری از بی‌ارزش شدن سرمایه‌های خود به خرید سکه و طلا روی می‌آورند. در این مواقع، تقاضای افراد برای خرید ربع سکه بسیار زیاد می‌شود.

 به همین دلیل ربع سکه رشد قیمتی بالاتری نسبت به سکه تمام و نیم سکه پیدا می‌کند. این افزایش قیمت که ناشی از مازاد تقاضا برای ربع سکه است، باعث ایجاد حباب قیمتی برای آن می‌شود. در شرایط رشد قابل توجه قیمت دلار، حباب ربع سکه در بازار آزاد در مقایسه با سکه تمام و نیم سکه بسیار بیشتر است.

در واقع زمانی که فردی اقدام به خرید ربع سکه می‌کند، قسمت زیادی از این قیمت پرداخت شده بجای خرید طلا به خرید حباب تعلق گرفته است. در نهایت باید بگوییم که حباب به معنی فاصله قیمت بازاری یک کالا نسبت به ارزش ذاتی آن است.

هرگاه قیمت بازاری فاصله بیشتری نسبت به ارزش ذاتی داشته باشد، حباب قیمتی بالاتر است. در حال حاضر حباب قیمتی ربع سکه بسیار بالا است و خرید آن توصیه نمی‌شود.

جایگزین خرید ربع سکه چیست؟

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که چرا نباید ربع سکه خرید. حالا سوال اینجاست که بجای خرید ربع سکه که دارای حباب قیمتی بالایی است چه جایگزینی وجود دارد؟ در سال‌های گذشته صندوق‌های سرمایه گذاری بسیاری شروع به فعالیت کرده‌اند. این صندوق‌های سرمایه گذاری دسته‌های مختلفی دارند و دارای ویژگی‌های مناسبی نسبت به سرمایه گذاری‌های مستقیم هستند. یکی از این نوع صندوق‌ها، صندوق سکه طلا است.

صندوق‌های سرمایه گذاری طلا ریسک‌های فیزیکی نسبت به بازار ربع سکه را ندارند. به این مفهوم که اگر قصد خرید سکه از بازار را داشته باشید، باید به صورت حضوری اقدام به خرید کنید و ربع سکه خریداری شده را در منزل نگه‌داری کنید. نگهداری سکه و طلا در منزل ریسک سرقت آن را بالا می‌برد.

از سوی دیگر اگر از جایی که معتبر نیست اقدام به خرید سکه کنید، ممکن است نگرانی در خصوص تقلب داشته باشید اما این گونه ریسک‌ها برای صندوق‌های سرمایه گذاری طلا وجود ندارند و صندوق‌های سرمایه گذاری طلا در این زمینه کاملا ایمن هستند.

صندوق طلای کیان با نماد گوهر از جمله این صندوق‌های سرمایه گذاری است. این صندوق طلای نسبت به ربع سکه حباب قیمتی بسیار پایین‌تری دارد. از سوی دیگر برای سرمایه گذاری در این صندوق می‌توان با حداقل ۵۰۰ هزار تومان شروع به سرمایه گذاری کرد که نشان می‌دهد برای سرمایه گذاران خرد که تمایل به سرمایه گذاری در سکه و طلا دارند هم مناسب است. در واقع صندوق طلای کیان این شرایط را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است که با سرمایه کم و جزیی بتوانند در بازار طلا سرمایه گذاری کنند.

سخن پایانی

ربع سکه در ایران در حال حاضر، حباب قیمتی بالایی دارد. حباب قیمتی ربع سکه به دلیل وجود تقاضای زیاد برای خرید آن از سوی سرمایه گذاران است. حباب قیمتی ربع سکه به معنی فاصله قیمت بازاری ربع سکه با ارزش ذاتی آن است. با توجه به آنچه گفته شد، به افرادی تمایل دارند در بازار طلا و به خصوص ربع سکه سرمایه گذاری کنند، پیشنهاد می‌شود بجای سرمایه گذاری در ربع سکه در صندوق‌های سرمایه گذاری طلا، سرمایه گذاری کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا