کد خبر: 06050039513
اقتصاد

چرا هزاران تن موز در انبارهای گمرک در حال فساد است؟

آمار گمرک نشان از انباشت و فساد هزار تن موز در گمرک دارد که همچنان به حجم آن افزوده می‌شود. کارشناسان دلیل این اتفاق را مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار ‌و تصمیمات یک‌شبه بدون توجه به نتایج آن می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ گمرک ایران چندی پیش اعلام کرد که حدود ۳۰۰۰ تن موز در گمرک دپو شده یا در حال حمل و رسیدن به کشور است و از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا فوری تعیین تکلیف کند.

به گفته کارشناسان دلیل این اتفاق را مربوط به مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار است که بر اساس آن در ازای صادرات سیب به میزان یک سوم باید مجوز ثبت سفارش برای واردات موز صادر شود. همچنین تصمیم یک‌شبه دولت برای ممنوعیت صادرات سیب در ماه پایانی سال در این اتفاق موثر بوده است.

 این دلایل موجب شده در حال حاضر با وجود ثبت سفارش و تعیین منشا ارز، صادراتی به ازای سیب انجام نشود و موزها در گمرک انباشت  و در حال فساد باشند.

صدرالدین نیاورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران در گفت‌وگو با ایلنا، درباره  اتفاق پیش آمده برای ترخیص موزهای مانده در گمرک، اظهار کرد: این مشکل به دو دلیل به وجود آمده که یکی مصوبه‌های ضعیف و دیگری تصمیمات یک‌شبه بدون بررسی کارشناسی نتایج آن است.

وی ادامه داد: سال ۹۹ ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که فقط واردات موز به شرط صادرات سیب امکان پذیر است.

نیاورانی با تاکید بر اینکه این مصوبه در راستای تشویق صادرات سیب بود، افزود: کشور ما یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان سیب است که بیش از ظرفیت مصرف داخلی سیب تولید می‌کند به همین دلیل برای حفظ قیمت در بازار داخلی و جلوگیری از زیان باغداران، صادرات آن ضرورت دارد.

به گفته وی؛ ماه منتهی به نوروز بود که دولت یکشبه تصمیم به ممنوعیت صادرات سیب گرفت در حالی که انبارها پر از سیب بود و باغداران مشتری برای تولید خود نداشتند.

نیاورانی با بیان اینکه درست در زمان مناسب برای صادرات سیب به ازای ثبت سفارش موز ممنوعیت اجرا شد، افزود: حالا دیگر زمان عرضه داخلی سیب درختی سپری شده و دیگر سیبی برای صادرات وجود ندارد و آنچه در انبارها نیز بوده کیفیت ‌‌بازار پسندی خود را از دست داده است.

وی معتقد است؛ تصمیمات یکشبه و‌ بدون کارشناسی موجب شد اکنون هم شاهد فساد سیب‌های کشور باشیم ‌هم موزهای وارداتی در گمرک!

نیاورانی در پاسخ به پرسش که راهکار حل مشکل چیست، اظهار کرد: لازم است فرآیند تجارت صادرات سیب درختی و واردات موز طبق مقررات جاری صادرات و واردات انجام شود.

وی افزود: همچنین ثبت سفارش با بدون انتقال ارز انجام گیرد.

نیاورانی ثبت سفارش موز در قبال سایر محصولات کشاورزی را راهکار دیگر عنوان کرد و گفت: ثبت سفارش موز می‌تواند در قبال سایر محصولات کشاورزی که در حال حاضر در فصل تولید آن ها هستیم و ظرفیت صادرات دارند انجام شود.

وی از جمله این محصولات را سبزی و صیفی و میوه‌های هسته‌دار نام برد.

نائب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی تاکید کرد: این به معنی لغو مصوبه ستاد تنظیم بازار نیست، مصوبه  ستاد با توجه به تولید قابل توجه سیب در کشور باید بر قوت خود باقی بماند و تنها در زمان فصل برداشت سیب اجرا  شود.

بر اساس این گزارش؛ چندی پیش معاون فنی گمرک پیش از این گفته بود چون این کالاها ثبت سفارش شده و منشا ارز آن تایید و از تخفیف استفاده نکرده است، گمرک می‌تواند نسبت به ترخیص کالا به جهت ممانعت از فسادپذیری آن اقدام کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا