کد خبر: 16109911317
راه و مسکنروزنامه

دور تازه ثبت‎ نام مسکن ملی پنجشنبه آغاز می‎شود

پنج‌شنبه ۱۸ دی ماه مرحله سوم ثبت‎ نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن آغاز می‎شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

وزارت راه و شهرسازی روزگذشته با انتشار اطلاعیه‌ای جزییات ثبت‌نام در مرحله سوم را تشریح کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «در مرحله نخست، ثبت‌نام متقاضیان جدید در شهرهایی که در آنها اراضی جدید احصا شد، فراهم شده است. این مرحله برای ثبت‌نام متقاضیان جدید در شهرهای فاقد ثبت‌نام در شهرهای فاقد ثبت‌نام در مراحل قبل و بر اساس ظرفیت‌های احصاشده در ۱۸۳ شهر واقع در ۱۹ استان کشور شامل ایلام، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، قزوین، آذربایجان‌غربی، مازندران، مرکزی، سمنان، خوزستان، فارس، همدان، خراسان‌رضوی و هرمزگان برنامه‌ریزی شده است.

متقاضیان این شهرها می‎توانند از تاریخ بازگشایی سامانه که ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۱۸ دی است تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۵ دی با مراجعه به سامانه tem.mrud.ir نسبت به ثبت‎نام بر اساس شرایط اعلامی اقدام کنند.

با توجه به محدودیت تامین اراضی، پس از پالایش و احراز شرایط، متقاضیان نهایی به میزان ظرفیت احصا‌شده از بین متقاضیان تاییدشده انتخاب خواهند شد.»

در ادامه این اطلاعیه درباره اصلاح شهر محل تقاضا برای متقاضیان ثبت‎نام شده در مراحل قبلی تصریح شده است: «در این مرحله که از طریق ارسال پیامک زمان آن به متقاضیان مشمول اعلام خواهد شد، متقاضیانی که به دلیل انتخاب شهر محل تقاضا، انصراف داده یا رد درخواست شده‌اند، می‌توانند در زمان اعلامی طی پیامک با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به نشانی www.tem.mrud.ir نسبت به تغییر شهر محل تقاضای خود بر اساس شرایط اعلامی از سوی این وزارت در اطلاعیه‌های بعدی اقدام کنند. »

برای مسکن ملی تا ۱۵ سال سند صادر نمی‌شود

همچنین خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، در جلسه با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران کل استان‌ها درباره ظرفیت استان تهران برای ثبت‌نام مجدد طرح اقدام ملی مسکن اظهار کرد: ثبت نام جدید در استان تهران برای ۸۰۰ واحد نصیر شهر رباط‌کریم انجام می‌شود و سایت بازخواهد شد، واجدان شرایط می‌توانند برای این واحدها ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: همچنین در سایر شهرهای استان تهران هم مطابق با ظرفیت قبلی به جای انصراف‎دهندگان تکمیل ظرفیت خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص تعیین تکلیف متقاضیان مسکن ملی گفت: پس از ثبت‌نام و اعلام واریز وجه آورده اولیه سه بار مهلت پرداخت تمدید شد اما عده‌ای وجه اولیه را نپرداختند. بارها پیامک هشدار حذف این افراد برایشان ارسال شد و در نهایت افرادی که واریز وجه نداشتند، حذف شدند.

محبت‌خواه با تاکید بر اینکه واگذاری امتیاز مسکن ملی ممنوع است، گفت: ثبت‌نام اولیه طرح اقدام ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خرید و فروش آن غیرقانونی است.

وی ادامه داد: هر چند برخی از افراد سودجو  برای خرید امتیاز مسکن ملی از متقاضیان اقدام کردند اما ثبت‌نام در سامانه به معنای تخصیص واحد نیست.

وی با بیان اینکه از آنجا که برای متقاضیان این واحدها تا زمان اتمام اقساط که ۱۵ ساله است هیچ‌گونه سندی صادر نمی‌شود نمی‌توانند به خرید و فروش آ‌ن اقدام کنند، گفت: افرادی که بخواهند امتیاز مسکن ملی را واگذار کنند مرتکب تخلف شده‌اند.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریور ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رئیس‎جمهوری کلنگ زنی شد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول نام‎نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت و پیامک ثبت‎نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ۱۳۹۹ به دستور رئیس‎جمهوری افتتاح شد.  این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است.

میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‎ های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می‎رسد. ثبت‎نام مراحل اول و دوم به پایان رسیده است. مهلت بارگذاری مدارک  و افتتاح حساب، پایان مهر اعلام شده بود که تا پنجم دی تمدید شد و به پایان رسید. مرحله سوم ثبت‎نام از ۱۸ دی ۱۳۹۹ آغاز می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا