کد خبر: 11050194735
انرژیجهانروزنامه

چرا گاز آمریکا نمی تواند بحران انرژی اروپا را حل کند؟

ترجمه: سلیم حیدری

افزایش تقاضای گاز در اروپا صنعت LNG ایالات متحده را به سرعت پیش برده است، اما ظرفیت آن بسیار کم است و تغییرات اقلیمی نیز در این آتش می دمد.

از آنجایی که اروپا از انرژی روسیه به عنوان مجازاتی برای تهاجم مسکو به اوکراین استفاده نمی‌کند، تقاضای این قاره برای گاز طبیعی مایع (LNG) به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

ایالات متحده اکنون بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است، اما محدودیت‌های سیاسی، اقتصادی و فنی مانع از تبدیل شدن این کشور به ناجی کامل جهان می‌شود. در حالی که این صنعت در حال رونق است، کمبود ظرفیت صادرات این کشور، عرضه به اروپا و سایر نقاط جهان را با تنگنا مواجه کرده است.

در همین حال، گروه‌های آب و هوایی اصرار دارند که رونق صادرات LNG راهی مخرب برای مقابله با بحران انرژی است و راه‌های دیگری برای اطمینان از تحقق اهداف جهانی آب و هوا در دسترس است.

رابین اشنایدر، مدیر اجرایی گروه غیرانتفاعی تگزاس کمپین برای محیط زیست، گفت: “این یک مسیر پرخطر از نظر نیازهای انرژی و آب و هوایی برای ما است.”

بحران انرژی در اروپا

قیمت های سرسام آور گاز طبیعی(از زمانی که این قاره به دنبال قطع وابستگی خود به گاز روسیه بوده و کشور مهاجم جریان خط لوله خود را محدود کرده است) دولت‌های اروپا را مورد انتقاد قرار داده است.

قیمت ها در هفته گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت زیرا روسیه اعلام کرد خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان تنها ۲۰ درصد از ظرفیت عادی خود را تامین می کند. در ماه مه (اردیبهشت)، این کشور با توقف کامل جریان گاز به اروپا از طریق خط لوله یامال، به تحریم های اروپا پاسخ داد.

با نزدیک شدن به زمستان، کشورهای اروپایی در تلاش برای ذخیره کافی گاز هستند. این نگرانی وجود دارد که جیره‌بندی گاز باید هم برای خانوارها و هم برای مشاغل اجرا شود و اینکه این بحران انرژی می‌تواند باعث رکود شود.

این قاره برای گرمایش خانه و همچنین برق و تولید صنعتی به گاز طبیعی متکی است.

کشورها در حال اجرای تعدادی ابتکار برای کمک به خانوارها و کسب‌وکارها هستند. از آلمان که در حال کمک‌ به شرکت‌های گازی است گرفته تا فرانسه که در حال ملی کردن شرکت برق تحت حمایت دولت (EDFا) است.

ایالات متحده برای نجات؟

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، ایالات متحده برای تامین تقاضای گاز طبیعی اروپا، جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده LNG در جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تثبیت کرده است.

متوسط صادرات روزانه این کشور در شش ماه گذشته ۱۲ درصد افزایش یافت و به ۱۱.۲ میلیارد فوت مکعب در روز رسید.

بریتانیا و اتحادیه اروپا با جایگزینی آسیا به عنوان بزرگترین واردکننده LNG ایالات متحده، ۷۱ درصد از این صادرات را دریافت کردند و حق بیمه پرداخت می کنند. کشورهای فقیرتر مانند برزیل یا بنگلادش قادر به رقابت با اروپا در قیمت فعلی محموله نبوده اند. برخی از صادرکنندگان حتی قراردادهای خود را با کشورهای فقیر برای انتقال سوخت به اروپا شکسته‌اند و با وجود مجازات‌ها، سود بیشتری به دست آورده‌اند.

به گفته یوجین کیم، مدیر تحقیقات بخش تحقیقات گاز وود مکنزی آمریکا، ایالات متحده به عنوان یکی از تنها تامین کنندگان مطمئن LNG ظاهر شده است. پیش از تهاجم روسیه به اوکراین، تصور می شد استرالیا و صنایع گاز آفریقای غربی مناطق رشد بالقوه ای باشند که به دلیل درگیری های سیاسی و اقتصادی محدود شده بودند.

کیم به دویچه وله گفت: “قطری‌ها و آمریکای شمالی تنها مناطق رشد آینده عرضه LNG هستند.”

اما مسائل مربوط به ظرفیت در هر دو سوی اقیانوس اطلس توانایی آمریکا را برای ایفای نقش ابرقهرمان محدود می کند.

در حالی که پرزیدنت جو بایدن در ماه مارس (فروردین) وعده داد که LNG بیشتری به اروپا صادر کند، این صنعت در حال حاضر به حداکثر ظرفیت رسیده است. علاوه بر این، به دلیل وابستگی به خطوط لوله روسیه، بسیاری از کشورهای اروپایی فاقد زیرساخت کافی برای واردات هستند. حتی اگر آمریکا بتواند LNG بیشتری صادر کند.

در کوتاه مدت، انتظار می رود صادرات LNG ایالات متحده به دلیل انفجار ماه ژوئن (خرداد) در تاسیسات Freeport LNG در ساحل خلیج تگزاس به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

انفجار فریپورت حدود یک پنجم ظرفیت صادرات گاز طبیعی ایالات متحده را تا اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل سال ۲۰۲۳ مختل خواهد کرد.

اما ایالات متحده حتی قبل از حادثه تگزاس برای سوخت اروپا فاقد تجهیزات بود. کیم گفت: “مدت ها قبل تر از انفجار LNG Freeport در اوایل ژوئن، LNG ایالات متحده در حال رسیدن به حداکثر ظرفیت بود.”

او افزود: “با فرض اینکه همه چیز به طور کامل در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد، ما هنوز به حداکثر ۱۲ میلیارد مکعب در روز رسیده ایم. هیچ پروژه جدیدی وجود ندارد که بتواند صادرات LNG ما را تا شروع موج بعدی پروژه ها به میزان قابل توجهی افزایش دهد.”

ظرفیت موجود تا حد زیادی در قراردادهای بلندمدت با کشورهای غیر اروپایی گره خورده است و موج بعدی زیرساخت‌های صادرات تا سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن آنلاین نخواهد شد. حتی در آن زمان، کیم توضیح داد که ظرفیت کافی برای تامین سوخت اروپا موجود نخواهد بود.

فراتر از محدودیت‌های ظرفیت، مصرف‌کنندگان و گروه‌های تجاری ایالات متحده در برابر قیمت‌های بالاتر گاز که در نتیجه افزایش صادرات LNG ایالات متحده ایجاد می شود، مقاومت می کنند.

پل سیسیو، مدیر عامل گروه تجاری تولیدکننده برای مصرف کنندگان انرژی صنعتی آمریکا، به وال استریت ژورنال گفت که «مصرف‌کننده آمریکایی، اقتصاد آمریکا و امنیت ملی آمریکا در خطر است مگر اینکه مازاد موجودی را حفظ کنیم».

در واقع، قیمت ها افزایش یافته است زیرا استفاده از تهویه مطبوع در طی موج های هوای گرم منجر به شکستن رکورد مصرف شد. بنابراین باعث معکوس شدن کاهش تقاضای مورد انتظار ناشی از انفجار فری پورت شد. فری پورت گاز در نظر گرفته شده برای صادرات را برای ایالات متحده ذخیره سازی می کرد. EIA اخیراً گزارش داد که موجودی انبارهای ایالات متحده ۱۲٪ کمتر از میانگین پنج ساله در این زمان از سال است.

اهداف تغییرات اقلیمی زیر اتوبوس انداخته می شوند

گاز ایالات متحده همچنین مقاومت داخلی و بین المللی در جبهه فعالان تغییرات آب و هوایی را بر می انگیزاند.

گروه‌های فعال تغییرات آب و هوایی استدلال می‌کنند که گسترش زیرساخت‌های LNG که برای افزایش صادرات ضروری است، به معنای عقب‌نشینی از اهداف وجودی برای کاهش انتشار سوخت‌های فسیلی است.

اشنایدر از کمپین محیط زیست تگزاس گفت: “یک نگرانی بزرگ این است که شرکت‌های صادرات LNG از [بحران انرژی اروپا] به عنوان بهانه‌ای استفاده می‌کنند تا پایانه‌های صادراتی جدید را از طریق فرآیند صدور مجوز به سرعت انجام دهند و همچنین از قوانین آلودگی هوا اجتناب کنند.”

فعالان آب و هوایی اشاره می کنند که سوختن LNG شامل یک سوم از انتشار کربن ایالات متحده می شود. همچنین تقریباً نیمی از انتشار متان را نیز شامل می شود. هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی متان را که یک گاز گلخانه ای بسیار قوی است که توسط فرآیند شکستگی آزاد می شود، به عنوان محرک اصلی بحران آب و هوا معرفی کرده است.

شرکت‌های سوخت فسیلی گاز LNG را دارای انتشار کربن پایین می‌دانند و محصولات خود را «گاز با منبع مسئولانه» می‌نامند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که فرآیندهای استخراج و مایع سازی گاز طبیعی می تواند بسیار خطرناک و آلوده کننده باشد.

علاوه بر تولید متان، شکستن ساختار (فرکشن) می‌تواند مواد شیمیایی سرطان‌زا و دیگر مواد مضر را در محیط اطراف تأسیسات آزاد کند که به طور نامتناسبی در جوامع ضعیف، به رنگ سیاه و قهوه‌ای هستند.

فرآیند مایع سازی همچنین خطر آتش سوزی و انفجارهایی مانند آنچه در تأسیسات Freeport LNG در تگزاس به وقوع پیوست را ایجاد می کند.

اشنایدر به دویچه وله گفت که انفجار فریپورت “نمونه ای از این است که چرا این چیزها خطرناک است. ما می ترسیم و می توانست خیلی بدتر باشد.”

با وجود تهدیدات اقلیمی، اتحادیه اروپا اقدام به گنجاندن گاز طبیعی در فهرست سرمایه‌گذاری‌های پایدار خود کرده است و صادرکنندگان گاز ایالات متحده قراردادهای زیادی را برای پاسخگویی به تقاضای اروپا امضا کرده‌اند.

به گفته کیم، “تغییری در اولویت‌های انرژی اروپا رخ داده است.”

کیم توضیح داد: “گذار انرژی (تغییر نوع انرژی مصرفی) در گذشته موضوع بسیار بزرگی بود، اما اکنون امنیت انرژی جایگزین آن شده است. بیایید ابتدا امنیت انرژی خود را بدست آوریم، سپس به گذار انرژی بپردازیم.”

اشنایدر اصرار داشت که اروپا می‌تواند به دنبال مسیری پاک‌تر برای انرژی باشد، مثلاً با سرمایه‌گذاری بیشتر در انرژی‌های تجدیدپذیر، او گفت که تسهیلات جدید صادرات LNG ایالات متحده حتی تا سه سال دیگر به حل معضل وضعیت کنونی کمکی نمی کند و افزود که اروپا می تواند “از این بحران برای انتقال به سوخت های پایدارتر استفاده کند.”

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا