کد خبر: 19070049362
اقتصادبانک و بیمه

چند مستأجر وام ودیعه مسکن گرفته اند؟ / آمار عجیب وزارت اقتصاد

در حالی که معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید تا سقف اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی وام ودیعه، فاصله زیادی است، وزارت اقتصاد می گوید معادل ۸.۱ هزار میلیارد تومان وام ودیعه پرداخت شده یا می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نشستی با مدیران عامل بانک‌ها بر لزوم تسریع پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران تأکید کرده است.

این در حالی است که برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس و همچنین معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز از کندی پرداخت این تسهیلات گلایه‌هایی را به بانک مرکزی منتقل کرده و از مسئولان بانک مرکزی خواسته اند تا سهل گیری در پرداخت وام ودیعه را به بانک‌های عامل ابلاغ کنند.

سنگ اندازی های بانک‌ها در وام ودیعه پایان می‌یابد؟

از سوی دیگر بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد سخت گیری های بانک‌ها در اخذ تضامین از متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، سبب شده تا بخش عمده‌ای مستأجرانی که مشمول دریافت این تسهیلات هستند، از ادامه تشکیل پرونده انصراف دهند.

اتمام بودجه آنها، نبود منابع کافی و همچنین درخواست ارائه ۳ ضامن از سوی برخی بانک‌ها به مستأجران، در حالی که بانک مرکزی اخذ ۲ ضامن را به بانک‌ها گوشزد کرده است، عمده بهانه‌هایی است که بانک‌ها برای عدم پرداخت این تسهیلات می‌آورند.

معاون وزیر راه: ادعای اتمام بودجه وام ودیعه از سوی بانک‌ها، مورد تأیید نیست

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود: ادعای بانک‌ها در خصوص اتمام اعتبار تسهیلات ودیعه مسکن مورد تأیید نیست و هنوز بخش زیادی از اعتبار منظور شده، باقی مانده است.

وی افزود: یک برداشت اشتباه بانک‌ها داشتند در خصوص سهمیه‌های وام ودیعه مسکن؛ ما هم با بانک مرکزی مکاتبه‌ای کردیم و بانک مرکزی هم اخیراً ابلاغیه‌ای به نظام بانکی و ۱۵ بانک و مؤسسه اعتباری مجری وام ودیعه مسکن داشت و اصلاح این موضوع را از آنها درخواست کرده است که به زودی این مسأله مرتفع می‌شود چون عددی که به عنوان سقف وام ودیعه در نظر گرفته شده است (۱۰ هزار میلیارد تومان) هنوز بخش زیادی از آن باقی مانده است و کمبودی نداریم.

متن مصوبه ستاد کرونا در خصوص وام ودیعه

در اواخر خرداد ماه امسال نیز ستاد ملی مقابله با کرونا، سقف بودجه در نظر گرفته شده برای تسهیلات ودیعه مسکن را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و به تصویب رسانده بود.

سقف وام ودیعه مسکن ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد

محمودزاده: ۳۶ هزار مستأجر وام ودیعه گرفته اند

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اخیراً در گفت وگویی اعلام کرده بود: ۳۶۰ هزار نفر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام و مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند به سیستم بانکی معرفی شده‌اند، ولی کمتر از ۱۰ درصد از این افراد توانسته اند تسهیلات دریافت کنند.

وزارت اقتصاد: ۲۶۷ هزار نفر وام گرفته اند

با این حال آماری که وزارت اقتصاد از تعداد دریافت کنندگان وام ودیعه مسکن اعلام کرده، با آماری که وزارت راه و شهرسازی می‌گوید، تفاوت دارد.

وزارت اقتصاد می‌گوید: تا نیمه اول مهرماه سال جاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی و خصوصی حدود ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به ۲۶۷ هزار و ۱۶۷ نفر متقاضی پرداخت کرده اند.

ضمن اینکه ۴۷ هزار و ۱۲۳ پرونده به مبلغ نزدیک به ۱,۸۰۰ میلیارد تومان نیز تشکیل و به زودی به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

بدین ترتیب تعداد پرونده‌های تشکیل و پرداخت شده جمعاً ۳۱۴ هزار و ۲۹۰ پرونده با مبلغ تقریبی ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که تنها ۱,۹۰۰ میلیارد تومان با سقف اعتبارات در نظر گرفته شده فاصله دارد.

وزارت اقتصاد شفاف سازی کند که آمار امسال است یا مجموع ۹۹ و ۱۴۰۰؟

هر چند وزارت اقتصاد اعلام نکرده که آمار مذکور، مجموع وام‌های ودیعه مسکن اعطایی از سوی بانک‌ها طی دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است یا اینکه این آمار صرفاً به تسهیلات ودیعه مسکن در سال جاری (۱۴۰۰) اختصاص دارد؟

چند مستأجر وام ودیعه مسکن گرفته اند؟ / آمار عجیب وزارت اقتصاد

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا