کد خبر: 280302130230
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

پایان سلطه دلار آمریکا نزدیک می شود

ترجمه: سلیم حیدری

آندری کوستین، مدیر عامل بانک دولتی روسیه VTB به افزایش اجتناب ناپذیر ارزش یوان چین اشاره کرد.

آندری کوستین، رئیس بانک بزرگ روسیه VTB روز جمعه به رویترز گفت، هژمونی دلار آمریکا با افزایش ارزش یوان چین و تلاش نافرجام واشنگتن برای از بین بردن اقتصاد روسیه از طریق استفاده تسلیحاتی از دلار آمریکا به چالش کشیده شده است.

این چهره بزرگ بانکی گفت: در شرایط ژئوپلیتیک کنونی، کشورهای بیشتری از تسویه حساب های تجاری به دلار و یورو دوری می جویند و این در حالیست که چین به سمت حذف سیاست های سخت ارزی حرکت می کند.

کوستین در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: “دوران طولانی تاریخی سلطه دلار آمریکا رو به پایان است. من فکر می کنم زمان آن فرا رسیده است که چین به تدریج محدودیت های ارزی را حذف کند.”

به گفته کوستین، VTB درباره استفاده از پول ملی چین در تسویه حساب با کشورهای ثالث گفتگو کرده است.

او توضیح داد: “چین درک می‌کند که اگر یوان خود را به عنوان یک ارز غیرقابل تبدیل نگه دارد، به قدرت شماره یک اقتصاد جهانی تبدیل نمی‌شود.”

دلار آمریکا بیش از یک قرن است که پس از اینکه توانست پوند استرلینگ انگلیس را زیر پا بگذارد، به عنوان ارز ذخیره جهانی شناخته شود. در اوایل این ماه، تحلیلگران جی پی مورگان گفتند که اقتصاد جهانی نشانه‌هایی از ظهور دلارزدایی را نشان می‌دهد.

این اتفاقات همزمان است با تلاش‌های فزاینده ای که اقتصادهای آسیایی برای به چالش کشیدن هژمونی پول آمریکایی انجام می دهند.

موقعیت دیرینه دلار به عنوان ارز غالب جهان در سال های اخیر به دلیل افزایش نگرانی ها در مورد افزایش بدهی ایالات متحده و تحریم های گسترده اعمال شده با استفاده از این ارز به عنوان اهرم، آسیب دیده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا