کد خبر: 24080055270
سلامت و رفاه

چه عواملی بر ریزش مو تاثیرگذار است؟

ریزش مو یکی از دغدغه‌های افراد است که دلایل زیادی بر بروز آن موثر خواهد بود.

 ریزش مو این روز‌ها یکی از مهم‌ترین دغدغه بانوان و آقایان است که برای رفع آن به متخصصان زیادی مراجعه می‌کنند.

ریزش مو معمولا در زمان شانه زدن موها، استحام، زمان خواب، کمبود ویتامین و … اتفاق می‌افتد که در صورت شدید بودن باعث نگرانی خواهد شد و در اینصورت لازم است تا افرادی که دچار این معضل می‌شوند هرچه سریع‌تر برای رفع مشکل اقدام کنند.

این نکته را به یاد داشته باشید که ریزش روزانه حداکثر ۱۰۰ تار مو در انسان کاملا طبیعی خواهد بود.

ریزش مو معمولا در میان آقایان بسیار شایع‌تر از بانوان است. اما نباید از این موضوع هم بگذریم که ریزش مو در خانم‌ها شیوع زیادی دارد، به صورتی که گفته می‌شود تقریبا ۳۷ درصد بانوان کمتر از ۵۰ سال به ریزش مو مبتلا می‌شوند.

متخصصان مدعی هستند که عوامل ژنتیکی و هورمونی در ریزش موی افراد موثر هستند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

عوامل ژنتیکی: برخی افراد سابقه ریزش مو و طاسی در میان اعضای خانواده مانند: پدر، عمو، دایی یا دیگر هستند که ممکن این واقعه در شما بیشتر از حالت عادیباشد؛ بنابراین به یاد داشته باشید که در زمان مراجعه به متخصصان پوست و مو یا مشاوران معالج حتما درباره سابقه‌ی فامیلی ریزش مو مشورت کنید.

عوامل هورمونی: هورمون تستسترون و دی هیدروتستوسترون هم در آقایان و هم در بانوان دیده می‌شود، اما میزان آن در بدن آقایان بالاتر است. این هورمون‌ها به هر میزانی در بدن افراد افزایش یابند باید گفت که به همان تناسب هم ریزش مو در میان بانوان یا آقایان دیده خواهد شد. بنا بر این اساس آزمایش خون یکی از مهم‌ترین دلایلی است که پزشکان برای بررسی ریزش موی افراد آن را در میان مراجعان توصیه می‌کنند.

متخصصان تغذیه مدعی هستند که گاهی اوقات ریزش مو به علت کمبود مواد غذایی در بدن اتفاق می‌افتد که در اینصورت لازم است تا افراد با الگوبرداری از تغذیه مناسب به رفع این معضل اقدام کنند و اگر بهبود نیافتند سپس راه‌های درمانی دیگر را آغاز کنند.

همچنین گفتنی است که ریزش موی ناگهانی در افراد نشانه‌ای از کم کاری غده‌ی تیروئید است که می‌تواند باعث بروز عوامل دیگری مانند: ضعف و خستگی، چاقی و پف کردن صورت، کند شدن حرکات و رفلکس‌ها و خشکی پوست نیز خواهد شد. اگر پزشک معالجتان به این بیماری مشکوک باشد، انجام آزمایش خون برای تشخیص بیماری در بدنتان کمک کننده خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار بر ریزش مو‌ها

عوامل گوناگونی در ریزش مو موثر است که وراثت جزو اولویت هاست. از عوامل دیگر ریزش مو می‌توان به کم خونی، استرس، عفونت ها، سرطان‌های داخلی، مشکلات هورمونی مثل کیست تخمدان در خانم ها، کم کاری تیروئید، کاهش فریتین سرم و ریزش فیزیولوژیک پس از زایمان، قطع مصرف دارو‌های ضد بارداری خوراکی، دارو‌های شیمی درمانی یا دارو‌های روانپزشکی مانند سدیم والپروات، دارو‌های ضد انعقاد مثل وارفارین و رادیوتراپی اشاره کرد.

همچنین در پایان این نکته را به یاد داشته باشید که کم خونی هم می‌تواند باعث ریزش مو شود؛ بنابراین باید برای رفع این معضل حتما از مکمل‌های آهن در کنار ویتامین C استفاده کنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا