کد خبر: 10080052434
اقتصاداقتصاد کلانانرژیبازارجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

چه چیزهایی از اجلاس گروه ۲۰ در رم باید به خاطر بسپاریم

محمود نواب مطلق

چه موضوعاتی در اجلاس گروه بیست بررسی شدند؟ این اجلاس که از ۳۰ تا ۳۱ اکتبر(۸ تا ۹ آبان) در رم برگزار شد، به توافقات فراوان بین‌المللی دست یافت. بیست کشور ثروتمند جهان در این اجلاس در مورد موضوعاتی چون واکسیناسیون، مالیات، حقوق گمرکی، آب‌وهوا به توافق رسیدند.

 در حاشیه این اجلاس آمریکا و اتحادیه اروپا به توافقی در مورد فولاد و آلومینیوم نیز دست یافتند که بایدن و اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه، از آن ابراز خرسندی می‌کردند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از اینکه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به دوران جدیدی از همکاری‌های فرا اقیانوسی وارد شده‌اند، ابراز خرسندی کرد. به عقیده او، این توافقات نمادی است از آنچه که آمریکا می تواند با دوستانش انجام دهد.

در طرف اروپایی نیز اورسلا فون درلاین با اشاره به همکاری های نامطلوب فراقیانوسی دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از«استقراراعتماد و ارتباط» میان آمریکا و اتحادیه اروپا ابراز خرسندی کرد.

کربن‌زدایی کامل تا نیمه قرن

در موضوع آب‌وهوا گروه بیست امیدواراست تا نیمه قرن جدید به کربن‌زدایی کامل دست یابد. در آستانه اجلاس کوپ ۲۶ در گلاسکو موارد بسیار مهمی نیز در این خصوص میان کشورهای گروه بیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. جاستن ترودو، نخست‌وزیر کانادا، درتوئیتش به  این موضوع اشاره کرده است: «هیچ اقدامی در خصوص وضع آب‌وهوا نباید به تأخیر بیفتد. ما و شرکایمان باید به فوریت و با جدیت در این مورد اقدام کنیم. امروز هدف گروه بیست این است.»

کشورهای گروه بیست مسئول انتشار ۸۰ درصد از آلاینده ها در سطح جهان هستند. سرجیو متارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا، نیز در مهمانی شام این اجلاس با ابراز نگرانی شدید از تغییرات اقلیمی کره زمین گفت: «نگاه همه مردم جهان به این اجلاس و نتایج آن دوخته شده است». بر اساس توافقات به‌دست‌آمده تا نیمه قرن جاری، جهان باید به کربن‌زدایی کامل دست یابد.

هرچند رئیس‌جمهوری ایتالیا از اینکه این موضوع به طور مشخص در توافقات نیامده ابرازنارضایتی کرده است. او تمایل داشت به طور مشخص سال ۲۰۵۰ (۱۴۲۹) در این توافقنامه قید شود.

به نظر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، این توافق با توجه به تنوع کشورهای عضوگروه بیست بسیار قابل توجه است. از طرف دیگر به نظر او اجلاس کوپ ۲۶ نیز آخرین و بهترین نقطه امید در این خصوص است. او امیدوار است در این اجلاس بتوانند به این توافق دست یابند که افزایش گرمای کره زمین تا یک ونیم درجه سانتیگراد محدود شود.

او در توئیتش چنین نوشته است: «بله، اجلاس کوپ ۲۶ موفق می‌شود اگر ما و همه سازمان‌های مربوط بخواهند و امکانات مورد نیاز برای کربن‌زدایی کامل تا سال ۲۰۵۰ را فراهم کنند. امروز عمل کنیم نه فردا.»

ماریو دراغی، رئیس بانک مرکزی اروپا ۳۱ اکتبر(۹آبان) صبح در این اجلاس گفت:« برخی از ما می پرسند چرا به جای دو درجه سانتیگردا یک و نیم درجه؟ پاسخ ما این است: ما باید به نظر علمی کارشناسان خود در این مورد گوش کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه،  اتحادیه اروپا کربن‌زدایی کامل تا سال  ۲۰۵۰(۱۴۲۹) را قبلا جز اهداف خود برشمرده است. براساس متن پیش‌نویس بیانیه نهایی که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفت کشورهای گروه ۲۰ توافق کرده‌اند در سال جاری از اختصاص بودجه برای راه‌اندازی نیروگاه جدید برق با سوخت فسیلی در خارج  جلوگیری کنند.

۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای درگیر کرونا

این گروه همچنین برای اولین بار توافق کردند ۱۰۰ میلیارد دلار از مبلغ کلی ۶۵۰ میلیارد دلار به صورت حق برداشت ویژه از محل صندوق بین‌المللی پول برای مبارزه با بحران کرونا به کشورهای درحال توسعه کمک کنند.

برای شروع رهبران این گروه پرداخت ۴۵ میلیارد دلار را به کشورهایی که بیشترین نیاز را دارند، اعلام کردند تا به‌تدریج  به سقف ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

میزان کمک‌های اختصاص‌یافته بر اساس سهم هرکشور در صندوق بین المللی پول تعیین می‌شود. بدین ترتیب به قاره آفریقا صرفا ۳۴ میلیارد دلار اختصاص می‌یابد.

پایان بهشت‌های مالیاتی

رهبران کشورهای گروه ۲۰ همچنین به توافق در زمینه ایجاد اصلاحات در مالیات‌های بین‌المللی دست یافتند. آنها با تصویب مالیات حداقل ۱۵ درصدی بر منافع شرکت‌های چندملیتی در جهان خط پایانی بر بهشت‌های مالیاتی کشیدند. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه ای اعلام کرد، همه سران کشورهای گروه ۲۰ توافقی تاریخی را در مورد قوانین مالیاتی بین‌المللی جدید تصویب کردند که بر اساس آن، رقابت برای پرداخت حداقل مالیات از بین می‌رود و همه شرکت‌های چندملیتی موظف به پرداخت یک حداقل ۱۵ درصدی خواهند بود.

 بر اساس این مصوبه پنج غول صنعت مجازی یعنی گوگل، آمازون، فیس‌بوک، اَپِل و مایکروسافت، دیگر مالیات‌های مضحک و حداقلی را در مقابل منافع بیشمارشان در کشورهای گوناگون پرداخت نخواهند کرد و باید حداقل ۱۵ درصد از منافعشان را مالیات بپردازند. با این حال هر دولتی می‌تواند از شرکت‌های ملی خود که در سایر نقاط جهان فعالیت می‌کند و مالیات می‌دهد، کمتر مالیات بگیرد.

واکسیناسیون ۷۰ درصد مردم جهان تا تابستان آینده

در مورد بحران کرونا نیزکشورهای گروه بیست توافق کردند شرایط به گونه ای فراهم شود که براساس نظرات سازمان جهانی بهداشت تا پایان سال ۲۰۲۱(اوایل دی ۱۴۰۰) حداقل ۴۰ درصد و تا نیمه سال ۲۰۲۲ (اوایل تابستان۱۴۰۱) ۷۰ درصد مردم جهان   واکسینه شوند.

این کشورها متعهد شدند تمام تلاش خود را در تولید واکسن برضد کرونا و همچنین داروهای مورد نیاز این بیماری به‌ کار گیرند و آنها را به کشورهای هدف ارسال کنند.

به همین منظور هیچگونه تحریمی در این خصوص اعمال نخواهد شد و بر ارسال دقیق و شفاف این واکسن‌ها و داروها به کشورها نظارت ویژه خواهد شد.

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز از به رسمیت شناخته شدن واکسن‌های تولیدی بر ضد کرونا به وسیله کشورهای عضو و مقرارت مشترک برای مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی حمایت کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، در کنفرانس خبری خود در رم در مورد قطع روابط روسیه با ناتو سخن گفت.

همچنین این اجلاس فرصتی فراهم کرد تا مکرون و بایدن پس از بروز تنش میان روابط دوکشور به دلیل ماجرای زیردریایی‌ها با یکدیگر ملاقات کنند. مکرون همچنین در خصوص امتیاز ماهیگیری  موضوع مورد مناقشه با انگلستان با بوریس جانسون مذاکره کرد.

اگرچه نخست‌وزیر انگلیس در موضوع مورد بحث مکرون و بایدن نمی‌خواست مداخله کند و بیشتر نقش حامی بایدن را بازی می‌کرد، در مورد امتیاز ماهیگیری به هیچ عنوان از موضع خود عقب‌نشینی نکرد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا