کد خبر: 011201121423
جهانروزنامه

چگونه خاورمیانه و شمال آفریقا می توانند بحران آب منطقه را مدیریت کنند؟

مترجم : مرتضی ایراندوست

خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) یکی از کم آب ترین مناطق جهان محسوب می‌شوند.سالهاست که بحران آب باعث تشدید درگیریها و تنش های سیاسی شده است.علاوه بر این،این موضوع برسلامت و رفاه مردم منطقه، بویژه زنان و کودکان تأثیر گذاشته است.

در واقع، به گفته یونیسف، نزدیک به ۹۰ درصد از کودکان درمنطقه در مناطقی با تنش آبی زیاد یا بسیار بالا زندگی میکنند. با افزایش دمای جهانی و تسریع بحران آب و هوایی، انتظار می رود بحران آب خاورمیانه و شمال آفریقا بدتر و بر رشد اقتصادی تاثیر بگذارد.

بانک جهانی دریافته است که کمبود آب ناشی از آب و هوا میتواند منجر به خسارات اقتصادی تا ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه در ۳۰ سال آینده شود. با این حال نوآوریهای تکنولوژیکی و سیستم های پیشرفته مدیریت آب می توانند به کاهش این وضعیت کمک کنند که شامل توسعه کارخانه های اصلی اب شیرین کن و همچنین اجرای برنامه های کشاورزی پایدار و بازیافت آب میشود.پیش از نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ در داووس، سوئیس، چهار تن از رهبران صنعت نظرات خود را در مورد بحران آب خاورمیانه و شمال آفریقا و جزئیات تلاشهای جاری برای کمک به منطقه برای غلبه بر کمبود آب در سال‌ های آتی به اشتراک گذاشتند.

پیتر تریم مدیر اجرایی enowa مدیر عامل انرژی آب غذا NEOM

در NEOM، واقع در شمال غربی عربستان، به دلیل افزایش جمعیت در منطقه، آبهای زیرزمینی بیشتر و بیشتر برای کشاورزی و آبیاری استفاده می‌شود.

این امر منجر به افت سفره‌های آبهای زیرزمینی شده و بسیاری از چشمه های منطقه را خشک و چهره محیط زیست را تغییر داده است. سفره‌های زیرزمینی به دلیل نیاز آبی دیگر توانایی احیا خود را ندارند و تخلیه آزاد فاضلاب در زمین منجر به آلودگی این منبع کمیاب شده است.

با جایگزینی آب های زیرزمینی مورد استفاده برای آبیاری با آب شیرین شده، و فرآوری فاضلاب و بازیافت آبهایی که معمولاً هدر می رود، می توان اکوسیستم را مجدداً متعادل کرده و واحه (ابادی) را در منطقه بازگردانیم. ENOWA، زیرمجموعه انرژی و آب NEOM، در حال ایجاد یک سیستم آب مدور است.

برای درک این موضوع، ما نوآوری را در سراسر زنجیره ارزش آب و فراتر از آن گرد هم می‌آوریم.در سطح جهانی، میانگین هدر رفت آب حدود ۳۰ % است. ENOWA با استفاده از فناوری های نوآورانه قصد دارد هدررفت را تا ۳ درصد کاهش دهد که موجب کاهش زیرساخت های کلی و هزینه آب می‌گردد.

با فناوری‌های پایش هوشمند، بازیافت ۱۰۰ درصدی فاضلاب و تولید منابع صنعتی پاک، ما در حال به حداکثر رساندن پتانسیل استفاده از آب در صنعت،کشاورزی و ایجاد تعادل مجدد در طبیعت هستیم.با رویکرد چرخشی خود، ما بطور مثبت بر گیاهان و جانوران NEOM تأثیر می گذاریم و امیدواریم تأثیر مثبت آن را در سراسر جهان تقویت کنیم.

هیئت توسعه اقتصادی بحرین

اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حال اتخاذ رویکردی چندجانبه برای مقابله با کمبود آب هستند. کارخانه مستقل آب شیرین کن ربیغ ۳ عربستان سعودی روزانه ۶۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین شده با استفاده از اسمز معکوس تولید میکند.

این کارخانه می تواند نیازهای یک میلیون خانوار را برآورده کند و از سوی رکوردهای جهانی گینس به عنوان بزرگترین کارخانه نمک زدایی اسمز معکوس جهان شناخته می شود.منطقه ای به خشکی شبه جزیره عربستان هم نوآوری و هم کارآمدی می طلبد.

کشاورزی بحرین تا سال ۱۹۸۵ ، زمانی که دولت شروع به تصفیه فاضلاب برای استفاده مجدد کرد به طور انحصاری بر آب های زیرزمینی متکی بود. امروزه آب بازیافتی ۴۰ درصد از نیازهای این بخش را پوشش می دهد.

هیئت توسعه اقتصادی بحرین بر جذب سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد راه‌حل‌هایی تمرکز می‌کند که تأثیر مثبتی بر مسائلی مانند کمبود آب دارند، مانند Pavilion Water – متخصص نمک‌زدایی آب که آب شیرین با انتشار گازهای گلخانه‌ای صفر تولید می‌کند.

“کشاورزی نوآورانه همچنین به تولید غذای بیشتر با آب کمتر در سراسر منطقه کمک می کند.

استارت آپ Smart Acres مستقر در امارات یک مزرعه هیدروپونیک سرپوشیده عمودی است که در مقایسه با روشهای سنتی، ۲۰ برابر بیشتر غذا تولید میکند درحالیکه از یک دهم زمین. و ۹۰ % آب کمتر استفاده می کند. هم کاری بین المللی در زمینه تحقیقات برای حل کمبود آب هم اکنون اهمیت خود را نشان داده است.

به عنوان مثال، عمان در حال همکاری با دولت هلند برای معرفی ایده های جدید به منطقه است، در حالیکه مرکز اب شیرین کن خاورمیانه در مسقط به عنوان یک مرکز پیشگام برای تحقیقات عمل می کند.

پدی پادماناتان، نایب رئیس و مدیر اجرایی، ACWA Power

میلیاردها نفر در سراسر جهان دسترسی کافی به آب ندارند، که نیاز اساسی برای حفظ زندگی سالم است. خاورمیانه و شمال آفریقا بدترین مناطق از نظر تنش فیزیکی آب هستند که بارش کمتری نسبت به مناطق دیگر دارند، با این حال دارای مراکز شهری سریع و پرجمعیتی هستند که به آب بیشتری نیاز دارند.

البته آگاهی نسبت به این موضوع باید فورا افزایش یابد و مصرف باید ۱۵۰ لیتر در روز باشد اما حتی برای تامین این میزان پایین مصرف، باید نوآوری داشته باشیم.ما در ACWA Power با به چالش کشیدن شیوه‌های مرسوم به گسترش فناوری برای کاهش مصرف انرژی، مواد شیمیایی و مواد مصرفی پیچیده ، افزایش استفاده از داده‌های بزرگ، قدرت خارق‌العاده محاسبات، تجزیه و تحلیل پیشرفته، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی ادامه می‌دهیم تا هزینه مصرف را کاهش دهیم.

نمک زدایی از آب دریا (Desalination)و افزایش استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر بطور همزمان ردپای کربن این فرآیند انرژی زا را کاهش می دهد تا تامین آب آشامیدنی با هزینه کم تر به تدریج تاثیر آن بر تغییرات اقلیمی را کاهش دهد.

با توجه به سابقه پیشرو بودن در زمینه نمک زدایی از اب در جهان، امروز با تامین ۶.۴ میلیون متر مکعب در روز آب شیرین شده افتخار می کنیم که چالش کاهش هزینه را با رساندن هزینه آب شیرین شده از ۲ دلار به ازای هر متر مکعب در چند سال پیش به کم تر از نیم دلار دلار به ازای هر متر مکعب در حال حاضر رهبری کرده ایم.

هلدینگ مجید الفتیمما در ACWA Power به گسترش فناوری برای کاهش مصرف انرژی، مواد شیمیایی و مواد مصرفی پیچیده با به چالش کشیدن شیوه‌های مرسوم، افزایش استفاده از داده‌های بزرگ، قدرت خارق‌العاده محاسبات، تجزیه و تحلیل پیشرفته، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی ادامه می‌دهیم تا هزینه مصرف را کاهش دهیم.

At ACWA Power, we continue to advance technology to reduce energy consumption, chemicals and complex consumables by challenging conventional practices, increasing the use of big data, extraordinary computing power, advanced analytics, machine learning and artificial intelligence to reduce the cost of consumption. reduce

ما در ACWA Power به گسترش فناوری برای کاهش مصرف انرژی، مواد شیمیایی و مواد مصرفی پیچیده با به چالش کشیدن شیوه‌های مرسوم، افزایش استفاده از داده‌های بزرگ، قدرت خارق‌العاده محاسبات، تجزیه و تحلیل پیشرفته، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ادامه می‌دهیم تا هزینه‌های مصرف را کاهش دهیم.

At ACWA Power, we continue to advance technology to reduce energy consumption, chemicals and complex consumables by challenging conventional practices, increasing the use of big data, extraordinary computing power, advanced analytics, machine learning and artificial intelligence to reduce consumption costs. reduce

Can’t load full results

Try again

Retrying…

علی‌الخصوص کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا با داشتن برخی از بالاترین نرخ‌های مصرف سرانه اب، آب و هوای گرم و خشک، زیرساخت‌های آب و فاضلاب و وابستگی شدید به گازهای گلخانه‌ای جهت نمک زدایی، تحت تأثیر کمبود آب قرار دارند.

رشد سریع جمعیت منطقه همچنین باعث شده است بسیاری از کشورها به شدت به آب های زیرزمینی و سطحی که همیشه در حال کاهش هستند متکی باشند. ما در مجید الفتیم، گستردگی این موضوع را درک کرده و شروع به پرداختن به آن بعنوان بخشی از استراتژی پایدار خود کردیم.ما یک استراتژی سرمایه‌گذاری در آب سالم و بهداشتی را ایجاد کردیم که برسرمایه‌گذاری در فناوری تولید آب، و توسعه نیروگاه های آب شیرین کن اسمز معکوس با انرژی تجدید پذیر تمرکز دارد.مجید الفتیم به‌عنوان یک کسب‌وکار متنوع که در صنایع مختلف فعالیت می‌کند، در چندین بخش که معمولاً با مصرف زیاد آب مشخص می‌شوندحضور دارد.

با اینحال، این شرکت چندین گام برای به حداقل رساندن اثربخش میزان مصرف آب خود بر می دارد. در بخش خرده فروشی مواد غذایی و نوشیدنی ما، ۸۰ % محصولات به صورت محلی از منطقه تامین می‌شود.ما همچنین سیستم‌های آبیاری میکرو و مزارع هیدروپونیک را درزنجیره تامین خود معرفی کرده‌ایم تا  هدررفت آب را به حداقل برسانیم و کشاورزی پایدار را ارتقا دهیم.

در همین حال، در صنعت مد،که بطور کلی سالانه ۹۳ میلیارد متر مکعب آب مصرف میکند، مجید الفتیم با تامین‌کنندگان تعامل می‌کند تا محصولاتی را ارائه دهد که به‌طور پایدار طراحی شده‌اند تا دوام بیشتری داشته باشند و همچنین استفاده مجدد یا بازیافت شوند.

مجید الفتیم همچنین سیستم های مدیریت آب پایدار را در بخش ساختمان و توسعه جامعه ایجاد کرده است. ، به عنوان مثال شامل ، استفاده از فن آوری های تصفیه آب در محل و شیوه های باغبانی پایدار است.

منبع:  World Economic Forum6 JAN 2023

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا