کد خبر: 160202126394
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانی

چگونه می‌توان ابرتورم را مهار کرد؟/ اقتصاد روسیه در مسیر ایران

تورم مزمن در اقتصاد ایران سبب شده که برخی کارشناسان نسبت به وقوع ابرتورم در کشور هشدار دهند. اما خطر وقوع ابرتورم در اقتصاد ایران چقدر جدی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مدت‌هاست که تورم افسارگسیخته بر محیط اقتصادی و حتی اجتماعی ایران سایه انداخته و تبعات جبران‌ناپذیر بسیاری برای کشور به دنبال داشته است.

با این وجود به نظر می‌رسد که نه تنها سیاست‌های دولت و بانک مرکزی نتوانسته در مهار تورم موفق باشد، بلکه شرایط به نحوی پیش می‌رود که برخی کارشناسان نسبت به وقوع ابرتورم در اقتصاد ایران هشدار می‌دهند.

اخیرا هاشم پسران، اقتصاددان شهیر، در گفتگو با اکوایران نسبت به وقوع ابرتورم در اقتصاد ایران ابراز نگرانی کرده و جلوگیری از وقوع ابرتورم را یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در دستورکار سیاستگذار قرار بگیرد، دانسته است.

حتی استیو هانکه، اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه جانز هاپکینز، در آخرین محاسبات خود از تورم کشورها، نرخ تورم سالانه ایران در ژانویه ۲۰۲۳ را ۹۵ درصد محاسبه کرده که این رقم تقریبا دو برابر آمارهای رسمی اعلام شده در داخل کشور است.

به این ترتیب بر اساس محاسبات هانکه، ایران پس از کشورهای ونزوئلا، زیمبابوه، لبنان، آرژانتین، سودان جنوبی و سوریه، رتبه هفتم بیشترین تورم را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

بر اساس محاسبات استیو هانکه، تورم ایران ۹۵ درصد است

تجارت‌نیوز برای بررسی احتمال وقوع ابرتورم در اقتصاد ایران با پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی به گفتگو پرداخت.

اقتصاد کشورهای دچار ابرتورم به صورت ناگهانی فروپاشید

مولوی درباره احتمال وقوع ابرتورم در اقتصاد ایران به تجارت‌نیوز گفت: اگر ما نتوانیم رشد اقتصادی که لازمه آن برداشته شدن تحریم‌هاست به اقتصاد ایران بازگردانیم، متاسفانه با این روند خلق نقدینگی ۳۰ تا ۴۰ درصدی که در اقتصاد ما وجود دارد، به سمت تورم‌های بالاتر و سپس ابرتورم حرکت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: نکته دیگر آن است که عوامل سیاسی و بین‌المللی و همچنین ریسک‌های جدید نیز می‌توانند به این روند سرعت ببخشند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در حال حرکت به سمت تورم‌های بالاتر هستیم اما نمی‌توان گفت که دقیقا چه زمانی وارد شرایط ابرتورمی می‌شویم.

با این وجود ما از سال ۹۷ تا الان، تورم‌های بالای ۴۰ درصد داشتیم و امسال تورم به نزدیک ۵۰ درصد می‌رسد.

اگر کشورهایی که ابرتورم داشتند را نگاه کنیم، می‌بینیم که اقتصاد آنها در یک نقطه به طور ناگهانی دچار فروپاشی شده است.

سیاست درستی برای مقابله با تورم وجود ندارد

این کارشناس اقتصادی در ادامه به بیان علل تورم کنونی در اقتصاد ایران پرداخت و در این باره گفت: سه رویکرد در مورد تورم وجود دارد؛ تورم ناشی از فشار عرضه، تورم ناشی از فشار تقاضا و تورم ساختاری.

در ایران مخلوطی از هر سه این موارد وجود دارد اما آن چیزی که خطرناک و ناراحت‌کننده است، افزایش شدید حجم پول و نقدینگی در ایران با وجود بزرگ نشدن ظرفیت اقتصاد کشور است که سیاست درستی هم برای مقابله با این موضوع وجود ندارد.

وی افزود: تورم ۸۰ درصدی در ترکیه حالا به ۴۶ درصد رسیده است اما در ایران ما قادر به کنترل تورم نیستیم. زیرا از سیاست پولی به درستی استفاده نمی‌کنیم. تا زمانی که یک سیاست منسجم پولی و کاهش ریسک‌ها، سرلوحه کار قرار نگیرد، اقتصاد ایران در خطر تورم بالاتر و ابرتورم است.

اقتصاد روسیه در مسیر ایران

یکی از موضوعاتی که در مورد تورم ایران مطرح می‌شود، اثر تحریم‌ها بر ایجاد شرایط کنونی است. اما مخالفان این موضوع ادعا می‌کنند که روسیه به‌عنوان یکی دیگر از کشورهای مورد تحریم، توانسته اقتصاد خود را از تورم مصون نگه دارد.

حتی بانک مرکزی در سال گذشته از یک بسته ارزی مبتنی بر مدل روسی به منظور کنترل بازار ارز رونمایی کرد.

با این وجود مولوی نظر متفاوتی درباره وضعیت اقتصادی روسیه دارد. به طوری که وی درباره این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد که این دوستان مغالطه می‌کنند و اگر به روسیه سفر و با مردم صحبت کنند، نظر خود را تغییر می‌دهند.

رشد اقتصادی روسیه کاهش پیدا کرده است و شرایط امروز روسیه مثل ۱۰ سال قبل ایران است. اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند، اقتصاد روسیه قطعا تضعیف خواهد شد و تولید ناخالص داخلی و درآمد سالانه این کشور کاهش خواهد یافت.

وی افزود: روسیه پس از تحریم‌ها، سیاست پولی درستی اتخاذ کرد و نرخ بهره خود را بالا برد. اما اگر رشد اقتصادی روسیه هم پایین باشد، مجبور می‌شود که پول چاپ کند و سپس به جایی می‌رسد که ما در آن هستیم.

مولوی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد علم است، نتیجه چاپ پول در کشور که رشد اقتصادی ندارد تورم است؛ چه در روسیه باشد و چه در ایران.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا