کد خبر: 280602138377
جهانروزنامه

چین واردات غذاهای دریایی از ژاپنی را کاهش داد

ترجمه: سلیم حیدری

پکن پس از انتشار فاضلاب تصفیه شده رادیواکتیو از فوکوشیما این ممنوعیت را اعمال کرد.

داده های گمرکی روز دوشنبه نشان داد که واردات غذاهای دریایی چین از ژاپن در ماه اوت (مرداد) پس از اعمال ممنوعیت محصولات دریایی توسط پکن، بیش از دو سوم کاهش یافت.

با افزایش سرعت کاهش واردات از ماه ژوئیه (خرداد) (که ۲۸.۵ درصد کاهش داشت)، واردات محموله های غذاهای دریایی از ژاپن در ماه گذشته ۶۷.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

پکن در واکنش به تصمیم توکیو برای تخلیه فاضلاب رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه اتمی آسیب دیده فوکوشیما به اقیانوس، واردات تمام غذاهای دریایی از ژاپن را از ۲۴ آگوست (۲ شهریور) ممنوع کرد.

چین از اوایل ماه ژوئیه (خرداد) کنترل محصولات دریایی ژاپن را برای مواد رادیواکتیو تشدید کرد که باعث شد کالاها برای هفته ها در گمرک نگهداری شوند. صادرات ماهی تازه که با از دست دادن تازگی غیر قابل فروش است، تقریبا غیرممکن شده است.

پکن به شدت با رهاسازی فاضلاب فوکوشیما مخالفت کرده و مدعی است که این فاضلاب “آلوده به مواد هسته ای” است و این اقدام را “بسیار خودخواهانه و غیر مسئولانه” توصیف کرده است.

چین برای مدت طولانی بزرگترین مشتری غذاهای دریایی ژاپن بوده و محصولاتی به ارزش ۴۹۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ خریداری کرده است. طبق گزارش اداره آمار ژاپن، این کشور همچنین در سال گذشته ۳۷۰ میلیون دلار سخت پوستان و نرم تنان – مانند خرچنگ و گوش ماهی – وارد کرده است.

ارزش کل واردات غذاهای دریایی چین از ژاپن در ماه گذشته ۱۴۹.۰۲ میلیون یوان (۲۰.۴۳ میلیون دلار) بوده است.

چین همچنین محصولات دریایی را از کشورهایی مانند اکوادور، روسیه و کانادا خریداری می کند.

نیروگاه اتمی فوکوشیما پس از زمین لرزه ۹ ریشتری و سونامی ویرانگر بعدی در سال ۲۰۱۱ دچار یک فروپاشی فاجعه بار شد. این بدترین فاجعه هسته ای از زمان حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ بود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا