کد خبر: 21110069005
جهانسیاست

کاخ سفید: خبر مهم از وین/ مذاکرات به مرحله حساس رسید

سخنگوی کاخ سفید همزمان با از سرگیری دور جدید مذاکرات وین اعلام کرد: مذاکرات به مرحله حساس خود رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز،مذاکرات وین پس از یک دوره تنفس کوتاه از سر گرفته شد. آیا احتمال دستیابی به توافق نهایی در این دور ممکن است؟

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران درباره مذاکرات وین به گفتگو پرداخت. جن ساکی گفت: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای هشتمین دور مذاکرات در وین حضور دارد.

او افزود: مذاکرات با ایران بر سر بازگشت متقابل به تعهدات برجامی اکنون در نقطه حساس خود قرار دارد.

بنا بر اعلام این مقام آمریکایی رسیدن به توافقی که به نگرانی‌های همه طرف‌ها رسیدگی کند، مشهود است. اگر این توافق در چند هفته آینده به دست نیاید، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، بازگشت به برجام را غیر ممکن می‌سازد.

وی تاکید کرد: رئیس جمهوری آمریکا از تیم امنیت ملی خود خواست فهرستی از احتمالات را آماده کنند. زیرا به دلیل پیشرفت‌های ایران که در نتیجه تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای انجام شد، ما در یک نقطه اساسی قرار گرفته‌ایم.

جو بایدن: فرصت دستیابی به توافق وجود دارد

پیش از این، سی.ان.ان در تداوم تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی درباره مذاکرات وین گزارش داد که دولت جو بایدن معتقد است تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دستیابی به توافق در وین وجود دارد.

این شبکه آمریکایی دیروز به نقل از سه مقام آمریکایی مدعی شد در غیر این صورت آمریکا باید مسیر خود را تغییر دهد و تلاش‌های فشرده را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آغاز کند.

یک مقام ارشد دولت بایدن که نامی از وی برده نشده، با اشاره به مذاکرات در سطح بالا در وین، این دور مذاکرات را حساس خواند. او ادعا کرد: ما حقیقتا در مرحله نهایی قرار داریم.

همچنین مقام دوم دولت آمریکا ادعا کرد هیچ چیز در مورد ایران هرگز یک مسیر مستقیم نیست، اما ما به لحظه تعیین‌کننده نزدیک می‌شویم.

اظهارات مثبت آمریکا را در عمل ببینیم

به گزارش ایرنا، گفتگوها در روزهای پایانی نوبت قبل وارد فاز جدیدی شد که طرفین از آن به‌عنوان مراحل نهایی مذاکرات یاد می‌کردند. روسای هیات‌های مذاکره‌کننده پس از برگزاری جلسات دو و چندجانبه در دو نوبت تشکیل جلسه دادند. این جلسات با حضور تمام اعضا با هدف تکمیل پیش‌نویس متن توافق نهایی تشکیل شد.

سیاست اصولی هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بود که ملاک مذاکرات، منافع، اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی باشد. زمان دستیابی به توافق هم به تأمین شدن این اصول بستگی دارد.

در واقع ایران خواهان دستیابی به توافقی خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. اما در مذاکرات تعجیل نمی‌کند و ضرب‌الاجل‌های ساختگی موجب زیرپا گذاشتن اصول و خطوط قرمز نمی‌شود.

در این باره سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت: ایران انتظار دارد که در فرصت تنفس هفته گذشته، تصمیمات لازم طرف‌های مقابل به ویژه واشینگتن اتخاذ شده باشد. چراکه «موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از ابعاد اقتصادی برجام بسیار کلیدی و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.».

سعید خطیب‌زاده عنوان کرد: انتظار ما این است هیات‌ها و ازجمله آمریکا با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهدات در راستای برجام و رفع تحریم برگردند. امیدواریم آنچه به عنوان اظهارات مثبت به گوش می‌رسد در عمل تبدیل به تعهد شود.

حضور مقامات عالی ایران در وین صحت ندارد

شب گذشته لورا روزن، خبرنگار آمریکایی به نقل از فردی که در نزدیکی محل اقامت سفیر ایران در وین ساکن است گفت: با توجه به تحرکات امنیتی بی‌سابقه در اطراف اقامتگاه سفیر  ایران احتمالا در این دور از مذاکرات، مقام عالی‌رتبه‌ای از ایران در وین حاضر است.

پس از انتشار این خبر که اساسا غیر واقعی بود، خبر دیگری در فضای مجازی منتشر و به سرعت دست به دست شد، مبنی بر این که احتمالا محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران برای ارائه مشاوره تخصصی به تیم مذاکره کننده به وین سفر خواهد کرد.

در این میان، هرچند طرف آمریکایی به دلیل عدم انسجام هیئت حاکمه این کشور و فقدان اختیارات کافی، موجب کُند شدن روند مذاکرات شده است لیکن جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام نموده که دستیابی به توافق خوب را قربانی ضرب‌الاجل‌های بی‌مبنا نخواهد کرد.(ایسنا)

پوتین: ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام ضروری است

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته (چهارشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که به مسکو سفر کرده بود، تصریح کرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام باید ادامه داشته باشد.

رئیس‌جمهور روسیه درادامه بر لزوم تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام تأکید کرد و گفت: «ما اشتراک نظر داریم که ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و تشویق و ترغیب به راه‌حل‌های مصالحه‌آمیز در راستای منافع حفظ این سند بزرگ ضروری است. ما به توافق رسیدیم که مواضع ما در خصوص این موضوع بسیار نزدیک است یا آنطور که دیپلمات‌ها می‌گویند، با یکدیگر همخوانی دارد». (فارس)

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا