کد خبر: 01120070399
تولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنکشاورزی

کارخانه زیتون آرشیا؛ مامنی برای رهاشدگان از سوی جامعه

ناعمه شاهوردیلو

موسس کارخانه زیتون آرشیا دلیل اینکه این مجموعه از میان آسیب‌دیدگان اجتماعی نیرو استخدام می‌کند، اظهار کرد که وقتی به این افراد شغل می‌دهی چون جای دیگر به آن‌ها شغلی داده نمی‌شود و مدرک تحصیلی یا پشتوانه دیگری مثل نسبت فامیلی ندارند و کسی حمایتشان نمی‌کند؛ قدر کار و زندگی را می‌دانند و سعی دارند که قوانین را رعایت کنند و حتما بهره‌وری بهتری داشته باشند و بیشتر نظم را رعایت می‌کنند. دستاورد ما از طریق آن‌ها خیلی بیشتر از تصور اشتباه جامعه درباره آن‌هاست که گفته ‌می‌شود، شخص سوء سابقه‌دار خوب کار نمی‌کند.

علیرضا نبی، در گفت‌وگو با عصر اقتصاد خاطرنشان کرد: قرار بود کارخانه آرشیا یک مجموعه فرهنگی شود، اما بعد متوجه شدیم که معضل جامعه، اقتصادی است؛ یعنی اگر اکنون به جیب مردم و نیازهایشان توجه شود؛ بعدها می‌شود، مسائل مربوط به فرهنگ را بارگذاری کرد؛ برای همین است که در اصل یک بنیاد نیکوکاری هستیم که کار فرهنگی را در حوزه اقتصاد برده است، افرادی را انتخاب می‌کنیم که سابقه‌دار هستند و مردم از آن‌ها می‌ترسند. هیچ‌کس حاضر نمی‌شود، خانمی که قتل عمد یا آقایی که اسیدپاشی کرده است، کارش را انجام دهد. برای همین بود که آن‌ها را انتخاب کردیم. احساس کردیم به عنوان خیر یا بنیاد نیکوکاری این کار روی زمین مانده است و این افراد وقتی از زندان آزاد می‌شوند، برای کار با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند در جامعه اعتبار و ارتباطی داشته باشند.

او درباره چالش تضمین همیشگی کیفیت محصولات کارخانه آرشیا با بیان اینکه این مساله نمکی است، بر زخم ما که «جانا سخن از نهان ما می‌گویی» تاکید کرد: ما با این چالش همیشه دست به گریبان هستیم، حتی به عنوان بزرگترین چالش ما در مسیر کسب‌وکار زیتون هم می‌شود به آن نگاه کرد؛ چراکه سازمان حمایت‌کننده یعنی وزارت کشاورزی به قدری درگیر مسائل مرغ و تخم‌مرغ است که دیگر نه وقت رسیدگی به این مسائل را دارد، نه از آن  حمایت می‌کند تا ارتقا پیدا کند. چه کنیم تا بتوانیم زیتون با کیفیت ایرانی و محصولی صادراتی تولید کنیم که با برندهای خارج از ایران مثل ترکیه، سوریه و یونان رقابت کند.

موسس کارخانه زیتون آرشیا در ادامه درباره دلایل استفاده بیش از پیش زیتون از سوی خانوارهای ایرانی در سال‌های اخیر عنوان کرد: می‌توان گفت که کرونا به این خیز شدت داد چراکه مردم متوجه شدند که لذت بردن از غذا یک بخش و سودمند بودن غذا بخش دیگری است؛ برای همین بیشتر بعد از کرونا به سلامتی خود توجه کردند و به خوراکشان بیشتر اهمیت می‌دهند و سراغ غذاهای فراسودمند می‌روند.

نبی خاطرنشان کرد: امروز غذا فقط غذا نیست بلکه باید سلول‌های بدن را تغذیه و سیستم دفاعی بدن را ایمن کند. از آنجا که غذا را به صورت مستمر مصرف می‌کنیم پس باید به وعده‌های غذایی چیز دیگری به نام غذا-دارو اضافه کنیم. مردم در سال‌های اخیر به سمت غذای فراسودمند رفته‌اند و ترجیح می‌دهند به جای استفاده از روغن نباتی از روغن زیتون استفاده کنند. دلیل آن هم ارتقای سطح سواد و آگاهی مردم به وسیله شبکه‌های اجتماعی است.

او درباره برنامه این کارخانه برای حضور جهانی اظهار کرد: واقعیت این است که زیتون ایران قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را ندارد و اگر ما هم در چند کشور فعالیت می‌کنیم به واسطه فروشگاه‌های ایرانی است که در ارمنستان، گرجستان، کانادا، استرالیا وجود دارند و محصولات ما را در فروشگاهایشان عرضه می‌کنند ولی از نظر قیمتی به علت ارزانی انرژی و کارگر می‌توانیم، سطح کشتمان را بالا ببریم، طبیعتا مزیت رقابتی هم داشته باشیم اما همانطور که گفتم، متولی این کار جهاد کشاورزی است، اکنون تمرکزش بر روی حوزه‌های دیگر است.

موسس کارخانه زیتون آرشیا  در پایان با تاکید بر اینکه مجموعه آرشیا کارآفرین اجتماعی است، گفت: محصول ما را مردم جامعه می‌خرد یعنی ما با شعار هر ایرانی یک خیر آمدیم، گفتیم که هر ایرانی محصولات یکی از این کارمندان را خریدار کند، در واقع به اشتغال آن‌ها کمک می‌کند و عملی خیرخواهانه انجام داده است، برای همین در مرحله اول محصول آرشیا برای کمک به آسیب‌دیدگان تهیه می‌شود. همچنین ما ایرانی‌ها اعتقادی داریم که «غذای مادر چیز دیگری است».

از دید بنده هر وقت شما یک محصول غذایی را با عشق تولید کنید، آن غذا انرژی مثبت می‌گیرد و این درباره محصول ما هم که مهر و علاقه کارکنان درست می‌شود، صدق می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا