کد خبر: 2604983258
کشاورزی

کارخانه های تولیدی رب گوجه فرنگی برای تأمین قوطی مشکل دارند

مرضیه امیری

عصراقتصاد: ورود گوجه فرنگی به ایران با تلاش مرحوم معیرالممالک، خوردن و استفاده آن در خوراک های ایرانی نیز مدیون مرحوم عزالدوله است. گوجه فرنگی در ایران ابتدا بسیار کم وجود داشت و کشت گلخانه ای آن هم رواج نداشت، بنابراین بسیار با ارزش بود.

در گذشته صیفی جات در فصول سرد کشت نمی شد و مردم مجبور بودند راه هایی برای نگهداری آن ها در زمستان پیدا کنند؛ به طوری که گوجه فرنگی ها را برای ماندگاری بالا در آب نمک می گذاشتند.

در دهه پنجاه ۲ کارخانه رب گوجه فرنگی راه اندازی شده بود اما اکنون تعداد این کارخانه ها افزایش یافته و دیگر دغدغه ای برای تأمین رب گوجه فرنگی از سوی خانواده ها وجود ندارد. بنا به گفته مدیرعامل شرکت صنایع غذایی زرین چاشت سالیانه ۸۰۰ هزار تن رب گوجه فرنگی در کشور تولید می شود، وی معتقدست در تأمین مواد اولیه به ویژه ورقی که برای صنایع کنسرو نیاز است، مشکل داریم، ورق خامی که برای تولید قوطی این صنایع مورد نیاز بوده حدود ۳۰۰ هزار تن در سال است اما تنها ۱۰۰ هزار تن در داخل تولید می شود و ۲۰۰ هزار تن دیگر از کشورهای چین، کره جنوبی، آلمان و… وارد می شود.

ابوذر ایزدی، مدیرعامل شرکت صنایع غذایی زرین چاشت گفت: این شرکت ۲۰ سال گذشته تأسیس شده است و اکنون با برند اورندا و یاسینا در بخش تولید، توزیع و صادرات رب گوجه فرنگی فعالیت دارد و بیشتر صادرات آن به کشورهای روسیه، لبنان، عراق، افغانستان و بخشی از قاره آفریقا مانند نیجریه، کنیا، کامرون و… در بشکه های ۲۲۰ کیلویی فلزی انجام می شود.

وی افزود: رب گوجه فرنگی صادراتی خالص، بدون نمک و با غلظت «بریکس» ۳۸-۳۶ است، این رب دوباره در کشورهای خریدار مانند روسیه، آفریقا و… در وزن های، ۷۰، ۲۰۰، ۴۰۰ و ۸۰۰ گرمی بسته بندی و برای تولید کچاب نیز استفاده می شود. کشورهای مقصد به دلیل آنکه رب های بسته بندی شده در ایران برای آنها منافع کمتری دارد، ترجیح می دهند رب گوجه فرنگی را در بشکه های ۲۲۰ کیلویی خریداری کنند.

علاقه خارجی ها به رب گوجه فرنگی ایرانی

ایزدی تصریح کرد: با توجه به آنکه خاک و زمین کشورمان مرغوب است در نتیجه گوجه فرنگی تولیدی توسط کشاورزان نیز از کیفیت بالایی برخوردار است به این دلیل کشورهای اروپایی و همسایه به ویژه عراق، افغانستان و روسیه علاقه زیادی به خرید رب گوجه فرنگی کشورمان دارند و حتی نسبت به خرید از چین نیز ترجیح می دهند زیرا در کشور چین به رب گوجه فرنگی های تولیدی خود رنگ خوراکی می زنند.
رب گوجه فرنگی ارائه شده در بازار خالص و بدون هیچ گونه افزودنی است

وی درباره این موضوع که عده ای در داخل کشور می گویند به رب گوجه فرنگی کدو اضافه می کنند، اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد؛ در کشور ما رب گوجه فرنگی خالص تولید می شود حتی هیچ گونه افزودنی و رنگی به آن اضافه نمی شود و از کیفیت بالایی برخوردار است. دستگاه های نظارتی مانند وزارت بهداشت، سازمان های استاندارد و غذا و دارو بر محصولات تولیدی نظارت کامل دارند و حتی به طور یقین می توان بیان کرد گوجه فرنگی تولید شده در ایران ارگانیک بوده و طمع آن در دنیا اول است.
۳۰۰ هزار تن ورق خام برای صنایع کنسروسازی نیاز است

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی زرین چاشت درباره مشکلات تولید گفت: در تأمین مواد اولیه به ویژه ورقی که برای صنایع کنسرو نیاز است، مشکل داریم، ورق خامی که برای تولید قوطی این صنایع مورد نیاز بوده حدود ۳۰۰ هزار تن در سال است اما تنها ۱۰۰ هزار تن در داخل تولید می شود و ۲۰۰ هزار تن دیگر از کشورهای چین، کره جنوبی و آلمان و… وارد می شود.

رب گوجه فرنگی

وی ادامه داد: با توجه به تحریم هایی که وجود دارد واردات ورق و انتقال پول به کشور فروشنده ورق مشکل شده است به این دلیل بیشتر تولیدکننده ها به سمت استفاده از ظرف های شیشه ای رفته اند، متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکل تأمین مواد اولیه همکاری نکرده است. باید تولید ورق در داخل افزایش یابد؛ در حالی که دست اندرکاران صنعت مطرح می کنند برای افزایش تولید ورق خام باید ماشین آلات از کشورهای اروپایی خریداری شود با شرایط کنونی امکان آن وجود ندارد.

قیمت قوطی خالی رب گوجه فرنگی ۵ برابر شده است

ایزدی تصریح کرد: در سال ۹۶ قیمت هر قوطی خالی ۸۰۰ گرمی چاپ شده رب گوجه فرنگی با درب آسان باز شو، هر عدد ۷۰۰ تومان بوده اما در سال ۹۸ به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است یعنی ۵ برابر افزایش یافته است حتی با این قیمت هم به راحتی به دست تولید کننده نمی رسد و به این دلیل قیمت تمام شده افزایش می یابد.

صادرات رب گوجه فرنگی در بسته بندی قوطی مناسب و بهتر است

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی زرین چاشت درباره مشکلات تولید بیان کرد: رب گوجه فرنگی اگر در بسته بندی قوطی تولید شود برای صادرات مناسب و بهتر است زیرا شیشه شکننده بوده و اگر در مقابل نور قرار بگیرد پس از مدتی تغییر رنگ می دهد و میزان ماندگاری آن نیز پایین می آید.

تصمیم گیری های شتاب زده برای ممنوع بودن صادرات به بازارهای هدف آسیب می رساند

وی افزود: از وزارت صنعت، معدن و تجارت گله مند هستیم حتی با وزیر نیز نشستی داشتیم چرا بدون نظر کارشناسی و برگزاری جلسه با صادرکنندگان و تولیدکنندگان، صادرات رب گوجه فرنگی را یک شبه ممنوع اعلام می کنند؛ این تصمیم های شتاب زده باعث می شود تا در اوج صادرات مشتریان خارجی خود را که سالیان سال به سختی به دست آورده ایم از دست بدهیم و کشورهایی مانند چین، ترکیه و… جای ما را به راحتی بگیرند یا اینکه صادرات گوجه فرنگی را آزاد می کنند این موضوع باعث می شود قیمت این محصول در داخل افزایش یابد در نتیجه قیمت تمام شده رب گوجه فرنگی نیز بالا برود و به ضرر مصرف کننده نهایی شود.

سالیانه ۸۰۰ هزار تن رب گوجه فرنگی در کشور تولید می شود

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی زرین چاشت بیان کرد: سالیانه ۸۰۰ هزار تن رب گوجه فرنگی در کشور تولید می شود، مقام اول تولید رب گوجه فرنگی به استان خراسان رضوی با ۷۰ کارخانه، رتبه دوم به استان فارس با ۶۰ کارخانه و رتبه سوم نیز به استان های آذربایجان شرقی و غربی اختصاص دارد و استان هایی مانند البرز، قزوین، زنجان، همدان، گلستان و… نیز به شکل محدود رب گوجه فرنگی تولید می کنند.

کشت گوجه فرنگی امسال دو برابر شده است

ایزدی با اشاره به بارندگی های خوب امسال گفت: کشت گوجه فرنگی در کشور حداقل دو برابر سال گذشته بوده است به این دلیل قیمت رب گوجه فرنگی نسبت به سال گذشته به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

وی در پایان از روزنامه عصر اقتصاد که این فرصت را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است تشکر کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا