کد خبر: 0207992695
بانک و بیمه

کارمزد بانک کارگشایی افزایش مضاعف یافت

مسعود وطن خواه

عصراقتصاد: مشاهدات عینی (اطلاع رسانی پشت باجه های پذیرش) در شعبه بانک کارگشایی مرکزی واقع در میدان محمدیه حاکی از این است که کارمزد وام جعاله برای گروگذاران طلا، امروز افزایش می یابد.

بانک کارگشایی از واحدهای تابعه بانک ملی ایران است که جهت نیازهای ضروری متقاضیان در ازای ترهین طلا، تسهیلات قرض الحسنه و جعاله اعطا می کند. میزان تسهیلات قرض الحسنه برای هر نفر حداکثر یک فقره سند ۲۰ میلیون ریالی در ازای ترهین ۱۰۰ گرم طلا در هر قرارداد و تسهیلات جعاله تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال در ازای ترهین ۱۴۳ گرم طلا است. مدت زمان باز پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و جعاله کارگشایی در یک قسط و حداکثر تا یک سال است و طلاهای امانی به ازای هر گرم ۱۴ هزار ریال سالانه کارمزد دارند.

بانک کارگشایی بر طیق روال گذشته، معمولا یک درصد از بهره وام را به عنوان کارمزد ارائه خدمات دریافت می کرد. خوب می دانیم که افزایش قیمت طلا معلول دو فاکتور نرخ های جهانی و ارز است. رشد قیمت طلا سبب افزایش مقدار وام و به تبع آن افزایش خودکار نرخ کارمزد را سبب می شود.

بانک کارگشایی در ازای حداقل ۴۳ گرم طلا مبلغ ۳ میلیون تومان و حداکثر ۱۴۳ گرم طلا ۱۰ میلیون تومان با نرخ ۲۰ درصد وام جعاله می دهد. همچنین متقاضیان برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه یا جعاله علاوه بر کارت ملی و اصل شناسنامه باید دارای حساب در بانک ملی هم باشند.

رشد کارمزد از سوی بانک کارگشایی که از زیر مجموعه های بانک ملی است در حالی صورت می گیرد در اقدامی جدید، این بانک برای ارائه هر گونه خدمات بانکی، مشتریان را ملزم به افتتاح حساب نزد بانک ملی کرده است. اگر از مشکلات افتتاح حساب نزد بانک ملی که توسط بانک کارگشایی و ناخواسته صرفنظر کنیم باید از مدیران بانک ملی پرسید اصرار بر داشتن حساب بانکی نزد شعبه بانک ملی بر اساس مصوبه بانک مرکزی صورت گرفته، یا اقدامی برای انباشت پول نزد شعبات بانک ملی و استفاده از گردش ریالی این مبالغ است.

فراموش نکنیم در ادامه سیاست شفاف سازی در نهایت بانک مرکزی، ۳۰ مرداد ۹۶، «دستورالعمل اجرایی شناسایی و تعیین‌تکلیف حساب‌های مطالبه‌نشده و مازاد ریالی» را در راستای مدیریت حساب‌های راکد و جلوگیری از رشد بیش‌ازحد حساب‌های بانکی ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل، هر موسسه اعتباری (از جمله بانک‌ها)، مجاز به افتتاح و نگهداری بیش از یک حساب سپرده انفرادی و یک حساب مشترک سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز، یک حساب انفرادی و یک حساب مشترک سپرده قرض‌الحسنه جاری و یک حساب انفرادی و یک حساب مشترک سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی برای هر شخص حقیقی نیست.

این دستورالعمل، از بانک‌ها خواسته تا تکلیف حساب‌های مازاد پیشین مشتریان را هم مشخص کنند و با انتقال وجوه، تعداد حساب‌های مشتریان را به تعداد مشخص‌شده در این دستورالعمل برسانند.

حال چرا شعبه بانک کارگشایی با توجه به افزایش نرخ کارمزد که با رشد قیمت طلا رخ می دهد چرا بازهم کارمزد را افزایش می دهد و آیا مسئولان این بانک با ملزم کردن ارباب رجوع به افتتاح حساب، چرا اقدام به یک نوع بازاریابی برای این بانک ملی کرده اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا