کد خبر: 19070049382
آسیب اجتماعیاقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

کارمند خود را به دلیل یک اشتباه اخراج نکنید

ترجمه: محمود نواب مطلق

بیشترین پیام‌های خوشایندی که بر گوشی‌های تلفن همراه در بسیاری از نقاط جهان نقش می‌بندند و حکایت از ارسال محموله‌های مواد غذایی سفارشی و یا رسیدن ماشین اوبر به مقصد می‌کنند ناشی از تلاش‌های شرکت فناوری تویلیو است. از سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) که جف لاوسن این شرکت را تأسیس کرد تاکنون فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در سراسر جهان داشته است.

اکنون ۲۴۰هزار مؤسسه تجاری از خدمات  شرکت تویلیو با گردش مالی بالغ بر ۲.۵میلیارد دلار بهره‌مند می‌شوند. شرکت‌های دِلیوِرو و اوبر از مهمترین مشتریان آن محسوب می شوند. اما در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) هنگامی که شرکت اوبر تصمیم گرفت مراوادت اقتصادی خود را با شرکت تویلیو کاهش دهد عقبگرد آشکاری در موفقیت‌های اقتصادی آن به وجود آمد.

به اعتقاد لاوسن، مدیر عامل تویلیو، آن دوره بسیار آموزنده بود. او در تشریح نکاتی که در آن دوره بسیار موجب رشد افکار تجاری او و شرکتش شد، چنین می‌گوید: «دوران بسیار حساسی بود. طی برآوردی که با همکاران کردیم منافع شرکت در این دوران تا ۴۰ درصد عقبگرد داشت.»

لاوسن در آن زمان به جای آنکه مقصر را کارمندان خود جلوه دهد و تلاش کند شرکت اوُبر را برای ادامه همکاری قانع کند، به شیوه دیگری متوسل شد. او این شیوه را «مقابله با مشکلات بدون سرزنش» می‌نامد. در این شیوه به جای مقصر دانستن فرد؛ نظام اداره شرکت را مقصر می داند و معتقد است در این موقعیت باید به اصلاح نظام اداره شرکت همت گماشت.

لاوسن در تشریح این نکته می‌گوید: «ما متوجه شدیم نقص ما در کمبود نیروی کار در بخش فروش  است. مشتریان شرکت اوبر به سرعت افزایش یافته بودند و نیروی فروش ما فرصت کافی برای رسیدگی به همه آنها را نداشت. اگر در آن زمان به تعداد کافی نیروی فروش داشتیم، می‌توانستیم به همه مشتریان شرکت اوُبر خدمات مورد نیازشان را ارائه کنیم و در نتیجه مشکلی به وجود نمی‌آمد. در آن زمان نیروی فروش ما مأمور حدود ۳۰ مشتری از جمله اوبر بود و کار درست آن بود که  به شرکت اوبر به‌تنهایی می‌بایست یک مأموراختصاص یابد.»

لاوسن به جای اخراج مأمور فروش خود، با درک درست از نقص نظام اداره شرکتش تصمیم گرفت تعداد نیروهای فروشش را افزایش دهد. با این ابتکار عمل شرکت تویلیو از آن زمان رشد خود را چهار برابر کرد و موجبات اشتغال۵۵۰۰ نیرو در سراسر جهان را فراهم ساخت.

لاوسن به دست آوردن این موفقیت را مدیون به‌کارگیری سیاست درک درست از مشکلات به جای سرزنش افراد و مقصر دانستن آنها می‌داند. او می گوید:« هر کارمندی ممکن است دچار اشتباهاتی شود. این امری اجتناب ناپذیر است. ما باید نظام اداره شرکت را به گونه‌ای طراحی کنیم که این اشتباهات خساراتی به بار نیاورند. اگر به دلیل طراحی اشتباه  نظام اداره یک شرکت اشتباه یک کارمند منجر به تباه شدن آن شرکت شود، مقصر مدیر عامل شرکت است.»

منبع: بی‌بی‌سی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا