کد خبر: 011102149608
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

کارگروه‌های نظارتی بر بازار شب عید تشکیل شده است

رئیس اتاق اصناف کشور گفت: برای بازار شب عید و ماه رمضان کارگروه‌هایی را توسط اتاق اصناف تشکیل داده‌ایم.

برنامه بالاتر روز گذشته به موضوع واگذاری و تنظیم بازار به تشکل‌ها با حضور رستگار، رئیس اتاق اصناف ایران و حسنلو، کارشناس اقتصادی پرداخت.

در ابتدای این برنامه رستگار، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: هر زمانی که‌ دولت تنظیم بازار را به اتحادیه و بخش خصوصی واگذار کرد نتایج مثبت و دقیقی گرفته شد اما زمانی که دخالت مستقیم و غیرمستقیم در آن صورت گرفت نتیجه کار مطلوب نشد چراکه چند نرخی شدن برخی از کالاها می‌تواند مشکل جدی برای سلامت ایجاد کند.

در ادامه حسنلو کارشناس اقتصادی گفت: ما چیزی به اسم بازار که بتواند تعادل ایجاد کند، نداریم.

در ادامه رستگار گفت: بازاری که رقابت در آن وجود داشته باشد نیاز است که  به بخش خصوصی واگذار شود  اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که‌ این بازار وجود ندارد چرا که استثناهایی برای آن قائل شده ایم .

رستگار در خصوص این سوال که آیا تعارض منافع می تواند مانع تنظیم بازار  باشد، گفت: در بخش اجرایی دولت نباید به جزئیات ورود پیدا کند اما در فرآیند کنترل قیمت ها دولت‌ها  می توانند ورود کنند.

 حسنلو در ادامه در پاسخ به این سوال که  اگر اختیار را به تشکل ها بدهیم چه آسیب هایی می‌تواند داشته باشد، گفت:  بازار و علم اقتصاد می‌گوید وقتی بازار به صرفه نباشد شما عرضه تان را کم کنید. ما تجربه های  ناموفقی از خارج شدن دولت از فرآیند قیمت گذاری را شاهد بودیم که یکی از این تجربه ها مربوط به صدور کارت بازرگانی است به طوری که وقتی صدور کارت بازرگانی را به عهده شرکت بازرگانی و بخش خصوصی قرار دادیم شاهد آن بودیم که چگونه کسانی که شرایط حداقلی را هم نداشتند توانستند مجوز دریافت کنند.

رئیس اتاق اصناف در پاسخ به این سوال که  شما ابزار کافی برای نظارت دارید یا خیر هم گفت:  اگر ابزار نباشد  به طور قطع نظارت نیست. ما بر اساس ابزاری که داریم  نتوانستیم بازار را کنترل کنیم چراکه  تنظیم بازار ترفند دارد و ما  با این ابزارهای ناکافی بازار از دسترس خارج شده را نتوانستیم کنترل کنیم. دولت باید نقش نظارتی بر رفتارها داشته باشد. بخشی از نظارت هایی که تمام می‌شود به جرائم دستگاه‌های مختلف منجر می‌شود.

او افزود: بسیاری از کالاها به صورت غیرقانونی در بازارهای ما توزیع می‌شود و ارگانی مانند شهرداری در این بخش چندان هماهنگی با ما ندارند که باید در این زمینه دستگاه‌ها ورود کنند.

رستگار با بیان اینکه هر کسی ممکن است تخلف کند و اگر ما بگوییم نظارت کافی نیست درست نیست، افزود: تیم های چند نفره اتاق اصناف به طور معمول نظارت و رسیدگی کرده اند. ما اکنون برای بازار شب عید و ماه رمضان کارگروه هایی را تشکیل داده‌ایم  و اعلام کرده ایم که برای  شب عید باید واحدهای اقتصادی فعال باشند.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه  تشکل های ما ابزار کافی ندارند، گفت:  ما می‌خواهیم اکنون نظارت ها را به سمت تشکل ها سوق دهیم. در شهرستان ها  اتحادیه ها را فعال کرده‌ایم. ما فعلا باید ببینیم که چکار کرده ایم. نهادهای دولتی و حاکمیتی نمی‌توانند ورود خوبی داشته باشند‌. ما باید ببینیم که تا امروز خروجی تصمیمات ما چه بوده؟ مفید بوده است یا نه. ما باید بپذیریم که همه امور مردم را به خود مردم واگذار کنیم.

باید بپذیریم که یک روزی هزینه این  اقدام را باید پرداخت کنیم و باید این اتفاق رخ دهد. من صاحب نظر هستم و می‌دانم که مشکلات ما در چه بخشی شدید است.

رستگار با بیان اینکه  توان مالی افراد نوع کالا را مشخص می‌کند، گفت: توان مالی مردم کیفیت کالا را تعیین می‌کند. هیچ وقت یک انجمن نمی‌تواند جای یک اتحادیه تصمیم‌گیری کند‌.

حسنلو کارشناس اقتصادی با بیان اینکه  انجمن ها نظارت پذیرتر هستند و توانایی همراهی با قانون را داشته اند اما در بسیاری از بخش ها شاهد آن هستیم که نظارتی وجود ندارد گفت: صنف  لوزام یدکی یکی از بهترین اتحادیه و تشکل ها بوده است چراکه کالای غیرقانونی فروخته نمی‌شود. حجم گردش  اقتصادی کالای یدکی چیزی حدود سه میلیون دلار است .

رستگار بیان کرد:  هر موضوع اقتصادی بحث و بررسی های خودش را دارد‌. قانونی خوب است که با اقتصاد ارتباط خوبی داشته باشد. برخی از کالاها با جان مردم سر و کار دارد. ما هم به ابزار و هم به حمایت نیاز داریم‌. امیدواریم که از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا