کد خبر: 25129919286
بورسروزنامه

کانه‌های فلزی در کانون توجه فعالان بازار سرمایه

مسعود وطنخواه

شاخص کل بورس روز گذشته برای دومین روز متوالی در حالی صعودی بود که سهام شرکت‌های کانه‌های فلزی با اقبال معامله‌گران همراه شد.

شاخص کل بورس در ادامه روند صعودی شنبه، دیروز نیز توانست صعود ۱۵هزار و ۷۰۰واحدی را ثبت کند و در سطح یک‌میلیون و ۲۴۵هزار واحدی ایستاد.

روند حرکتی شاخص کل بورس روز گذشته شامل دو صعود از ۹ تا ۹.۵ و ۱۰ تا ۱۱و  دو نزول از ۹.۵ تا ۱۰ و ۱۱ تا انتهای زمان معاملات بود. شیب کمتر در نزول سبب شد که کارنامه شاخص کل سرانجام با بازدهی ۱.۲درصدی بسته شود.

حجم و ارزش معاملات در گروه کانه‌های فلزی که عمدتا شامل شرکت‌های سنگ آهنی هستند سبب شد که این گروه نقش پررنگی را در رشد شاخص کل در دو روز اوا هفته ایفا کنند.

ورود سنگ آهن به تالار بورس کالا سبب اقبال سرمایه‌گذاران به گروه سنگ آهنی شد. با توجه به اینکه قیمت فروش سنگ آهن در بازار داخل کشور با قیمت‌های جهانی فاصله معناداری دارد کارشناسان معتقدند که معاملات سنگ آهن در بورس کالا موجب شفافیت بیشتر و افزایش قیمت این کالا در بازار داخل می‌شود که همین امر در نهایت سبب افزایش فروش و به تبع آن حاشیه سود این شرکت‌ها می‌شود.

شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر که نزد فعالان بازار سرمایه به دوقلوهای سنگ آهنی معروفند روز گذشته در دقایقی به دلیل افزایش تقاضا با صف خرید همراه بود که همین امر سبب شد گل‌گهر ۱۶۹ و چادرملو ۱۶۲واحد تاثیر مثبت را در رشد شاخص داشته باشند.

اقدام به شناسایی سود کردن در یک ساعت پایانی زمان معاملات از سوی گروهی از معامله‌گران با توجه به صعود دو روزه بورس (شنبه و یکشنبه از ۹ تا ۱۱) سبب شد که گروهی از نمادها که با صف خرید همراه بودند متعادل و حتی تا قیمت‌های صفر تابلو نیز نزول کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا