کد خبر: 190701104258
جهانروزنامهکشاورزی

کاهش اقبال به کشت ارگانیک در فرانسه

میزان تبدیل مزارع کشاورزی به انواع ارگانیک آن به نحو بی سابقه‌ای کاهش یافته‌است. اقبال کشاورزان فرانسوی به کشت‌وکار ارگانیک بسیار کم شده‌ است.

گرچه تعداد کشاورزانی که مطابق با ملاکهای زیست محیطی فعالیت می‌کنند افزایش یافته وآنان استفاده از کودهای شیمیایی و سموم کنار گذاشته‌اند؛ اما تبدیل مزارع معمولی به مزارع ارگانیک در مجموع روند کندی دارد.

براساس آمار آژانس بیو تعداد مزارع ارگانیک از ماه ژانویه تا اوت امسال (دی ۱۴۰۰ تا مرداد۱۴۰۱) حداکثر به ۴۰۷۰ مزرعه رسیده است. این یعنی رشدی معادل ۷درصد. درحالیکه ارقام مشابه درسال گذشته به ترتیب۵۴۱۱ مزرعه و رشدی معادل ۱۲ درصد بوده‌است. این برای اولین‌باراست میزان کشاورزی ارگانیک تا این حد کم شده‌است.

دلیل مهم دست کشیدن کشاورزان ارگانیک از این کار عبارت است: بدون جانشین بازنشسته می شوند و یا کشاورزی ارگانیک خود را به کشاورزی معمولی تبدیل می‌کنند. درهردوصورت نتیجه یکسان بوده و کاهش کشاورزی ارگانیک را درپی دارد. این پدیده گرچه به خودی خود نوظهور نیست اما روند آن تشدید شده‌است.

خانم «لُر وِردُ» رئیس آژانس بیو با اشاره به آماردراین خصوص می‌گوید: «درپایان ماه اوت (اوایل شهریور) ۲۱۷۳ مزرعه ارگانیک کارشان را متوقف کردند. این یعنی ۷/۳درصد از جمعیت ارگانیک کار در ژانویه ۲۰۲۲ (دی۱۴۰۰). درزمان مشابه طی سال گذشته این ارقام به ترتیب۱۵۳۳ مزرعه مطابق با ۹/۲ درصد جمعیت ارگانیک کار بوده.

بدین ترتیب برآورد ما آنست که تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۱) پنج درصد جمعیت کشاورزارگانیک کار دست از این کار می‌کشند.

در مجموع براساس آمار همین آژانس تعداد مزرعه‌هایی  که تمایل خود را به کار با شیوه ارگانیک اعلام کرده‌اند درسال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) به رقم ۱۸۹۷رسیده است. این رقم نصف میزان استقبال از کشت ارگانیک درسال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) است.»

تحلیل «فیلیپ کامبوره» رئیس فدراسیون ملی کشاورزی ارگانیک دراین مورد اینچنین است: «ما شاهد کاهش شدید تقاضای اطلاعات درمورد تبدیل یک مزرعه به شیوه ارگانیک هستیم. گرچه تعداد این مزارع هنوز قابل توجه است اما اقبال به تکثیر آنها به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.»

علت این بی‌اقبالی بازار بسیار سرد محصولات ارگانیک در فرانسه است. فرانسویان در مغازه ‌ا دیگر اشتهای زیادی به این نوع محصولات از خود نشان نمی‌دهند و به طرف آنها نمی‌روند.

پس از رشد دو رقمی مصرف این محصولات طی سالها از سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) بطور ناگهانی این رشد متوقف شد. فرانسویان براساس آمار آژانس بیو درسال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) رقمی معادل۶۵/۱۲ میلیارد یورو برای خرید این نوع محصولات هزینه کرده‌اند. این خود حاکی از کاهش ارزشی معادل ۴/۱ درصد طی یکسال بوده و بسیار وحشتناک است.

درسال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) تشدید این ارقام موجب شگفتی بیشتر خواهد بود. براساس آمار و ارقام مؤسسات معتبر آماری در فرانسه که براساس خرید فرانسویان درپای صندوق مغازه‌ها استخراج می‌شود در پایان سال ۲۰۲۱ (دی ۱۴۰۰) میزان کاهش ارزشی مصرف محصولات ارگانیک ۶/۳ درصد بوده‌ و برهمین اساس این کاهش ارزشی مصرف در ۸ماه نخست سال جاری میلادی به ۶/۵ درصد رسیده‌ است.

از نظر حجمی نیز میزان مصرف این نوع محصولات ۶/۷ درصد کاهش یافته. حتی براساس آمار کارشناسان دو مؤسسه «بیوکوپ و ناتورالیا» نیزفرانسویان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به میزان ۸/۴ درصد کمتر برای محصولات ارگانیک هزینه کرده‌اند.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا