کد خبر: 15110068121
اقتصادبورسروزنامهصفحه یک

کاهش بی‌سابقه کاربران فیس بوک

فیس بوک برای اولین بار از شروع به کار خود در سال ۲۰۰۴(۱۳۸۲) کاربرانش را از دست داد. این غول مجازی روز پنجشنبه۳فوریه(۱۴بهمن) با از دست دادن ۲۰۰ میلیارددلاری ارزش خود در یک روز شاهد سقوطش در بورس بود.

براساس آماری که فیس بوک روز چهارشنبه ۲فوریه(۱۳بهمن) منتشر کرد از سپتامبر تا دسامبر۲۰۲۱(آبان تا آذر۱۴۰۰) چهار میلیون تن از کاربران و مشتریانش که همه روزه از خدمات آن استفاده می‎کردند کاهش یافتند.

البته این شرکت همچنان با یک میلیارد و ۹۲۹ میلیون کاربر روزانه پیشتاز است. در عین حال نرم‎افزارهای کاربردی آن مانند اینستاگرام و واتساپ قابلیت افزایش این کاربران تا ۲میلیارد و۸۲۰ میلیون نفر را فراهم کرده‎اند. اما این تعداد کاهش کاربر کابوسی  وحشتناک برای هر غول دیجیتالیست و در حال حاضر تردیدهای بسیاری  برای چشم‎انداز پیش روی مؤسسه مارک زوکربورگ به وجود آورده است.

نتایج حاصل از گزارش فیس بوک برای تحلیلگران و کارشناسان کمتر از میزان پیش‎بینی شده بود و از اینرو برای خبرنگاران و فعالان بورسی بسیار حیرت‎آور و چه بسا مانند یک شوک بود. فیس بوک باسرمایه‎ای به ارزش ۸۹۸ میلیارد دلار ( ۷۹۵ میلیارد یورو) در پایان بازارهای روز چهارشنبه ۲فوریه(۱۳بهمن) ۲۳درصد از ارزش خود را معادل ۲۰۰ میلیارد یورو از دست داد. روز پنجشنبه ۳ فوریه(۱۴ بهمن) ارزش سهام فیس بوک که نام آن از این پس «متا» شده است در بازار بورس والستریت ۲۵درصد دیگر شناور شد که این امر سقوط ارزش بالقوه ۲۰۰ میلیارد دلاری دیگری را فراهم می‎کند.

البته اینگونه سقوط ارزش‎ها برای شرکت‎هایی که رشدی سرسام‎آور دارند منجر به کنترل رشدشان خواهد شد. گردش مالی این شرکت در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) فقط ۲۰ درصد رشد کرده است و سود آن نیز ۸درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) درآمد این شرکت  به ۱۱۸ میلیارد دلار رسید. ( رشد ۳۷ درصدی) و سود آن به۳۹ میلیارد دلار( رشد ۳۵ درصدی) و حاشیه سود ۳۷ درصدی.

اما مارک زوکربرگ رئیس این غول دیجیتال بر خلاف تحلیلگران به این حد از حیرت و اعجاب نرسیده است. از نظر او این امر می‎تواند نتیجه سیاست‎های ضد انحصار مقامات تنظیم‎کننده مقررات و دستورالعمل‎ها برای به چارچوب کشیدن انحصار و چه بسا برچیدن انحصار غول‎های مجازی و تضعیف آنها تصور شود. او با اشاره به جذابت‎های رقبای چینی خود برای جوانان و بزرگسالان معتقد است:« ما دچار رقابت‎های تنگاتنگ شده‎ایم. امروزه دیگر مردم گزینه‎های بسیاری برای گذراندن اوقات خود دارند. نرم‎افزارهای کاربردی مانند « تیک تاک» به سرعت در حال گسترش هستند.»

در اقدامی دیگر برای مقابله با «تیک تاک» اینستاگرام و فیس بود نرم‎افزارکاربردی«رییِلز» را در قالب تصاویر کوتاه مدت راه‎اندازی کردند. اما محتوای کم و کوتاه آنها در مقایسه با تبلیغات موجود در اخبار کاربران و محتویات استوری‎های تصویری چندین ده ثانیه‎ای برای مقابله با اسنپ‎چات‎ها؛ سودآوری چندانی ندارد.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا