کد خبر: 140801107058
اقتصاداقتصاد کلانبازاربازارها و خدمات مالی

کاهش تدریجی تورم خوراکی‌ها /ثبات قیمت به بازار خوراکی‌ها بازمی‌گردد؟

قطار رشد قیمت خوراکی‌ها همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد، البته این بار با سرعت کمتر از ماه‌های گذشته. چالش اصلی اینجاست که آیا ثبات قیمت به بازار خوراکی‌ها بازمی‌گردد.

به گزارش همشهری آنلاین، قطار رشد قیمت خوراکی‌ها همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد، البته این بار با سرعت کمتر از ماه‌های گذشته. چالش اصلی اینجاست که آیا ثبات قیمت به بازار خوراکی‌ها بازمی‌گردد.

روند قیمت‌ها نشان می‌دهد پس از آزادسازی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی در بهار امسال، یک جهش قیمت در برخی کالاها به‌ویژه در گروه کالاهای نان و غلات و روغن رخ داده اما پس از فصل تابستان از سرعت بالارفتن قیمت این کالا کاسته شده است، ولی درصورت افزایش نرخ ارز آیا این روند تغییر مسیر می‌دهد؟

مرکز آمار می‌گوید در مهرماه امسال از ۵۳قلم خوراکی پرمصرف در بین خانواده‌های ایرانی فقط ۲۸ قلم کالا، نرخ تورم سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه نقاط شهری را تجربه و ۵۲.۳درصد از این کالاها نرخ تورم بالاتر را ثبت کرده است.

تازه‌ترین روایت این نهاد آماری از کاهش تدریجی نرخ تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی حکایت دارد به این معنا که از شتاب افزایش قیمت‌ها کاسته شده است.

در مهرماه امسال قیمت کالاهایی چون انار ۱۱درصد، هویج فرنگی ۹.۳درصد، سیب درختی و پرتقال ایرانی ۴.۵درصد، روغن نباتی جامد ۳.۹درصد، روغن نباتی ۲.۴درصد، بادمجان ۲.۴درصد، لپه ۱.۱درصد و هلو، قند، پیاز، شکر و ماست پاستوریزه کمتر از یک درصد نسبت به شهریور امسال کاهش داشته و قیمت گوجه فرنگی تغییر نکرده است.

کالاهایی چون هندوانه با ۱۴درصد، خربزه با ۱۳.۲درصد، تخم مرغ با ۸.۳درصد، گوشت مرغ با ۸.۲درصد و موز با ۵.۲درصد بالاترین رشد قیمت در یک ماه را ثبت کرده‌اند.

براساس اعلام مرکز آمار در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته هویچ فرنگی ۳۵درصد و هندوانه ۶.۷درصد ارزان شده و در مقابل روغن مابع با ۲۸۹درصد، روغن نباتی جامد با ۲۶۵درصد، سیب زمینی با ۱۵۳درصد، ماکارونی با ۱۳۹درصد برنج ایرانی با ۱۳۸درصد، سس مایونز با ۱۲۸درصد، گوشت مرغ با ۱۲۱درصد، کره پاستوریزه با ۱۱۰درصد و رشته‌آش با ۱۰۶درصد بیشترین افزایش قیمت را در این مدت تجربه کرده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد در گروه نان و غلات، رشته آش با ۴.۵درصد و شیرینی خشک با۱.۸درصد و برنج خارجی با ۱.۲درصد بیشترین افزایش قیمت را در مهر نسبت به شهریور داشته‌اند.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها، گوشت مرغ با ۸.۲درصد، ماهی قزل آلا با ۳.۱درصد و گوشت گاو یا گوساله و گوشت گوسفند با ۱.۴درصد رکورددار افزایش قیمت‌ها بوده‌اند.

براساس برآورد مرکز آمار در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن هم بالاترین افزایش قیمت به تخم مرغ با ۸.۳درصد و شیر خشک با ۴درصد اختصاص داشته درحالی‌که قیمت روغن کاهش داشته است.

رشد قیمت خوراکی‌ها در ایران فشار بر دهک‌های پایین و متوسط درآمدی را افزایش می‌دهد و خطر سوء تغذیه را به‌ویژه در دهک‌های فقیر جامعه تشدید می‌کند و به همین دلیل دولت در تلاش است تا با اجرای برنامه‌هایی جلوی کوچک‌تر شدن سفره خوراکی‌های مردم را بگیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا