کد خبر: 0710999853
بانک و بیمهروزنامه

کاهش تورم نقطه به نقطه در آذر

بانک مرکزی اعلام کرد که در آذر ۹۹ تورم نقطه به نقطه پس از هشت ماه کاهش یافت.

روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توئیتری نوشت: آذرماه نقطه عطفی در روندهای قیمتی بود، نه تنها تورم نقطه به نقطه پس از ۸ ماه کاهش یافت، بلکه بازارهای دارایی ثبات و کاهش قیمت را تجربه کردند.

آمار بانک مرکزی همچنین حکایت از افت قیمت مسکن تهران در آذرماه دارد، امری که سال‌ها بود در این ماه رخ نداده بود.

تورم ماهانه مسکن بعد از ۳ سال منفی شد

به دنبال رسیدن معاملات مسکن به کمتر از ۲۷۰۰ فقره که بجز ماه‌های فروردین، دست کم در شش سال گذشته بی سابقه بوده است، نرخ رشد ماهیانه قیمت نیز برای اولین بار طی سه سال اخیر منفی شد و ۱.۱ درصد کاهش یافت.

براساس گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، تورم ماهانه بازار مسکن شهر تهران سرانجام پس از گذشت سه سال از آذرماه ۱۳۹۶ که آغاز دوره رشد نوسانات اقتصادی و رشد نرخ ارز محسوب می شود منفی شد.

این اتفاق پس از آن افتاد که نرخ ارز در نیمه دوم آبان ماه ۱۳۹۹ تحت تاثیر تحولات سیاسی کاهش پیدا کرد و بازارهای مالی با رکود مواجه شدند. از نیمه دوم آبان ماه اولین واکنش ها به احتمال بازگشت آمریکا به برجام با افت قیمت ارز، مسکن، سکه و خودرو همراه شد که به رکود معاملاتی در این حوزه ها انجامید.

آبان ماه ۱۳۹۹ در تهران فقط ۴۴۶۶ فقره معامله مسکن منعقد شد که از افت ۴۸ درصد نسبت به ماه قبل از آن حکایت داشت.

آذرماه معاملات از این مقدار هم پایین تر آمد و به ۲۶۹۰ فقره رسید که ۴۳ درصد در مقایسه با آبان امسال و افت ۷۳ درصد نسبت به آذر پارسال را نشان داد. معاملات در آذرماه به قدری کاهش یافته که طی دست کم شش سال اخیر، بجز شهریور ۱۳۹۸ با ۲۷۸۷ فقره و ماه های نیمه تعطیل فروردین در هیچ ماه دیگری شاهد این حجم از رکود خرید و فروش در پایتخت نبوده ایم.

به دنبال کسادی معاملات، ابتدا قیمت های پیشنهادی و سپس قیمت های قطعی ماهانه در آذرماه ۱.۱ درصد کاهش یافت.

اتصال ۳ مرکز استان تا سال ۱۴۰۰ به شبکه ریلی

معاون ساخت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از اتصال مراکز استان‌های اردبیل، چهارمحال‌و بختیاری و کردستان به شبکه ریلی با اعتبارات در نظر گرفته شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد.

عباس خطیبی درباره وضعیت بودجه بخش راه‌آهن در لایحه بودجه سال ١۴٠٠ به ایرنا، گفت: درست مثل سال ٩٩ که با برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه اعتبارات محقق و برنامه‌ها عملیاتی شد، چشم انداز مناسبی از تحقق برنامه‌های ریلی در سال ١۴٠٠ با اتکا به ردیف بودجه وجود دارد.

وی گفت: امسال برنامه‌ریزی کردیم تا در یک روند یکساله تا دوساله بخش مهمی از طرح‌های ریلی با یک بودجه هدفمند و با رویکرد عملگرا محقق شود، بودجه‌ای تعریف و ترسیم شد که توانست بخش اجرایی را کمک کند و برنامه‌ها را با زمان‌بندی مشخص جلو ببرد.

خطیبی گفت: رقم بودجه سال آینده برای اتصال سه مرکز دیگر به شبکه ریلی، قابل اتکا و تکمیل کننده برنامه‌های ریلی سال ٩٩ است. ما اتصال اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کردستان به شبکه ریلی را در نظر داریم که رقم اعتبارات در نظر گرفته شده برای تکمیل این سه طرح کافی است.

به گفته معاون ساخت و توسعه راه آهن، طرح هایی از جمله تکمیل کریدورهای ترانزیتی و تکمیل شبکه ریلی در مسیرهای خارجی در دستور کار است، از جمله اتصال ریلی شلمچه- بصره و هم چنین تکمیل مسیر ریلی میانه- بستان آباد- تبریز و تکمیل راه آهن چابهار که به صورت هدفمند در لایحه بودجه ١۴٠٠ تعریف شده و عملیاتی به نظر می آید.

خطیبی گفت: پس از اتصال راه آهن ایران و افغانستان به یکدیگر، برنامه مالی برای اتصال راه آهن ایران به سایر همسایگان در بودجه سال آینده برنامه ریزی شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها اعلام کرد: دو هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان اعتبار بخش ریلی در بودجه سال آینده است، اما انتظار می‌رود مطابق سال گذشته تخصیص‌های بالاتری از محل سایر منابع دریافتی عاید شرکت ساخت و پروژه های عمرانی شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا