کد خبر: 220502135173
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانی

کاهش رشد نقدینگی بیانگر تحول در سیاستگذاری است

یک نماینده مجلس گفت:رونق تجارت خارجی باعث بهبود وضعیت تراز پرداخت‌ها و درآمد‌های ارزی و کاهش تورم کالا‌ها شده که امیدوارکننده است.

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز ما در حوزه اقتصادی به بازدارندگی رسیده‌ایم و فشار‌های آمریکا و اروپا نمی‌تواند اقتصاد ما را دچار تلاطم کند.

وی افزود: در سایه گسترش روابط دولت با کشور‌های منطقه و همینطور آفریقا و آمریکای جنوبی در یک سال اخیر صادرات نفتی و غیرنفتی ما افزایش چشمگیری داشته است.

این نماینده مجلس گفت: رونق تجارت با کشور‌های مختلف و رشد اقتصادی چهار درصدی ناشی از آن باعث شده تا ضمن نزولی شدن رشد نقدینگی کشور، صرف سفته بازی در بازار ارز و طلا نشود و امروز شاهد آرامش قابل توجهی در این حوزه باشیم.

قادری تصریح کرد: در حوزه بازار خودرو و مشابه آن بازار مسکن ما شاهد یک آرامش نسبی هستیم، اگرچه هنوز خودرو‌های خارجی قابل توجهی به کشور وارد نشده، اما حرکت خوبی در این مسیر شروع شده و ادامه کار در کنار ثبات بازار ارز شرایط مطلوبی را برای کشور رقم خواهد زد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: پیش از این رشد نقدینگی بالای ۴۰ درصد را داشتیم که این رشد نقدینگی امروز به کمتر از ۳۰ درصد رسیده و این نشان دهنده یک تحول اساسی در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی کشور است.

وی اظهار کرد: گسترش روابط اقتصادی با کشور‌های بزرگی همچون چین و روسیه و مبادلات اقتصادی گسترده با دیگر کشور‌ها باعث رونق تجارت کشور ما شده و ما امروز ثمرات اقتصادی مثبت آن را در بهبود وضعیت تراز پرداخت‌ها و درآمد‌های ارزی و کاهش تورم کالا‌ها مشاهده می‌کنیم، کما اینکه بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی تورم کالایی در تیرماه به صفر رسیده که امیدوارکننده است.

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا