کد خبر: 130602137263
اقتصادجهانروزنامه

کاهش سرعت اقتصاد منطقه یورو سریعتر از حد انتظار

ترجمه: سلیم حیدری

بوریس وویچیچ، سیاستگذار مدعی است که این تمایل سودمند است، زیرا رشد اقتصادی ضعیف تر می تواند به کاهش تورم کمک کند.

بوریس وویچیچ، عضو شورای بانک مرکزی اروپا و رئیس بانک مرکزی کرواسی، روز جمعه در نشست بازارهای جهانی به رویترز گفت: بانک مرکزی اروپا انتظار دارد که کندی فعلی اقتصاد منطقه یورو به کاهش تورم در منطقه کمک کند.

وویچیچ اذعان کرد که رشد اقتصادی، ضعیف‌تر از آنچه تنظیم‌کننده پیش‌بینی کرده بود، ۰.۳ درصد در سه ماهه دوم ثبت شده است.

سیاستگذار بانک مرکزی اروپا گفت: «اگر اقتصاد به طور قابل توجهی کند شود، مطمئناً تورم را سریع‌تر پایین می‌آورد» و افزود که این می‌تواند به رگولاتور اجازه دهد تا نرخ‌ها را زودتر یا تهاجمی‌تر کاهش دهد و به سخت‌ترین کمپین انقباض پولی خود پایان دهد. این کمپین شاهد جهش هزینه های وام گیری از ۰.۵- درصد کمی بیشتر از یک سال قبل به ۳.۷۵ درصد فعلی بود.

با این حال، وویچیچ اظهار داشت که تا زمانی که بانک مرکزی اروپا شواهد روشنی مبنی بر اینکه تورم در مسیر ثابتی به سمت ۲ درصد قرار دارد، نداشته باشد، کاهش ممکن نخواهد بود. بر اساس آخرین گزارش آژانس آمار اروپا یورواستات، تورم در منطقه یورو در ماه آگوست (خرداد) نسبت به ماه قبل بدون تغییر باقی مانده است و بیش از دو برابر نرخ هدف، ۵.۳ درصد است.

وویچیچ همچنین خاطرنشان کرد که بازار کار انعطاف‌پذیر همچنان باعث رشد سریع دستمزدها می‌شود که خطر تداوم جهش قیمت‌ها را ایجاد می‌کند.

“فشار دستمزدها هنوز وجود دارد و بر اساس داده های اخیر، ما شاهد کاهش چشمگیر آنها نیستیم. تا زمانی که اینطور باشد، می ترسم آخرین مایل [کاهش تورم] بسیار سخت باشد.”

این سیاستگذار همچنین هشدار داد که رشد قیمت ممکن است بالاتر از هدف متوقف شود، که بانک مرکزی اروپا را مجبور به افزایش بیشتر نرخ بهره خواهد کرد.

او پیش بینی کرد که “ما در حال رسیدن به نرخ پایانی هستیم، اگرچه همانطور که می گوییم نمی دانیم کجاست. در سپتامبر (شهریور) نیز نخواهیم دانست. ما احتمالاً در ماه اکتبر یا نوامبر (مهر-آبان) نیز نمی دانیم نرخ پایانی کجاست.”

با این حال، بازارها به دلیل کاهش تورم اصلی، که انرژی و مواد غذایی فرآوری نشده را شامل نمی شود، محتاط تر هستند. این شاخص که به عنوان زنگ خطری برای تحولات تورمی در نظر گرفته می شود، از ۶.۶ درصد در ماه جولای (تیر) به ۶.۲ درصد کاهش یافت. کارشناسان نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی اروپا در نشست بعدی خود در اواخر این ماه و تا پایان سال نرخ‌های بهره را بدون تغییر نگاه خواهد داشت و انتظار می‌رود در اواسط سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا