کد خبر: 05060043567
اقتصاداقتصاد کلانبانک و بیمهروزنامهصفحه یک

کاهش سرعت رشد نسبت معوقات به کل تسهیلات بانکی نشانه چیست

آخرین گزارش بانک مرکزی از وضع تسهیلات ارایه‌شده از سوی بانک‌های کشور نشان می‌دهد میزان مطالبات معوق بانکی در پایان بهار امسال به مرز ۲۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

براساس گزارش فوق نسبت ۲۶۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نظام بانکی به کل تسهیلات ارایه‌شده به از سوی نظام بانکی حدود ۱۰ درصد می‌شود که در مقایسه با اسفند سال ۹۹  و طی سه ماه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

البته گزارش های پیشین بانک مرکزی گویای این نکته است که نسبت معوقات به کل تسهیلات نظام بانکی در مقایسه با خرداد سال ۹۹ اندکی بهبود پیدا کرده است. در خرداد سال ۹۹ حدود ۱۲ درصد است تسهیلات ارایه‌شده بانک‌های کشور در ردیف معوقات قرار گرفته بودند ولی امسال این نسبت همانطورکه اشاره شد به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

اما به نظر می رسد طی بهار سال ۱۴۰۰ سرعت رشد معوقات کاهش پیدا کرده؛ طی بهار سال ۹۹ میزان معوقات بانکی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش روزنامه عصر اقتصاد، این کاهش سرعت در رشد معوقات نظام بانکی نمی‌تواند نشانه‌ای از بهبود فعالیت‌های اقتصادی در نظر گرفت، حتی می‌تواند نشانه­ای از تشدید رکود اقتصادی تلقی شود؛ زیرا دلیل این کاهش از یکسو می‌تواند به اجرا گذاشتن وثیقه‌گیرندگان تسهیلات از سوی بانک‌ها باشد و از سوی دیگر کاهش میزان تمایل به دریافت تسهیلات از سوی فعالان اقتصادی که در دوره پرابهام اقتصاد کشور امکان انجام فعالیت ندارند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا