کد خبر: 08050193903
بازار

کاهش قیمت روغن به ایران رسید/ جدول قیمت انواع روغن

قیمت جهانی غلات و دانه‌های روغنی که همزمان با بحران اوکراین بالا گرفته حالا رو به کاهش گذاشته و تأثیر این کاهش در بازار کشورهای واردکننده این کالاها در حال نمایان شدن است.

به‌ گزارش همشهری آنلاین، در پی بهبود وضع صادرات کالاهای اساسی از کشورهای تولید کننده، در طول ۳ ماه گذشته کاهش قیمت جهانی روغن خام آغاز شده و در برخی انواع مثل روغن پالم و روغن کلزا کاهش قیمت در حد سقوط قیمت بوده است.

آمارها نشان می‌دهد قیمت جهانی روغن کلزا در ۲ماه گذشته به نصف رسیده و از ۱.۱۰۰یورو در ماه می‌(اردیبهشت امسال) اکنون تا ۶۵۵ یورو کاهش یافته است. قیمت جهانی روغن آفتابگردان نیز در فاصله زمانی مارس تا جولای (اسفند تا تیرماه) از ۲.۴۰۰دلار در هر تن به ۱۵۰۰دلار کاهش یافته است.

بازار ایران که به‌عنوان یکی از واردکنندگان روغن خام از زمستان گذشته با تبعات رشد قیمت جهانی این کالا دست به گریبان بود، حالا با افت قیمت‌های جهانی نفسی به راحتی می‌کشد و قرار است از امروز، شاهد کاهش قیمت این محصول در فروشگاه‌ها باشیم.

دستور دولت برای کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت روغن

روز چهارشنبه هفته گذشته معاون صنایع داخلی وزارت صمت از کاهش ۱۰ تا ۲۵درصدی قیمت انواع روغن‌های مایع و جامد خبر داد.

مهدی برادران که پیش‌تر و در تیرماه از کاهش قیمت این کالا در آینده نزدیک خبر داده بود این بار با اشاره به دستور وزیر صمت برای کاهش قیمت روغن نباتی اعلام کرد این دستورالعمل روز چهارشنبه ابلاغ شده و از امروز شنبه ۸ مرداد برای تمام کارخانه‌های تولیدکننده روغن لازم‌الاجراست.

او این کاهش قیمت را به‌دنبال برنامه دولت برای کاهش تعرفه واردات مواداولیه مورد نیاز کارخانه‌های تولیدکننده روغن دانست و هدف از این کار را حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرد.

به‌گفته معاون وزیر صمت، همه کارخانه‌ها به کاهش قیمت ملزم هستند و با واحدهایی که از این دستورالعمل پیروی نکنند، برخورد خواهد شد. ابلاغ دستورالعمل کاهش قیمت روغن به کارخانه‌ها و بازار در شرایطی است که محصولات تولید شده با قیمت پیشین هنوز در فروشگاه‌ها موجود است و با توجه به درج قیمت‌های قبلی روی این محصولات، باید نحوه فروش و قیمت این اقلام تعیین تکلیف شود.

به‌گفته برادران، به‌منظور حل این مشکل قرار است برای روغن‌های موجود در بازار تخفیفاتی درنظر گرفته شود تا مشکل تناقض قیمت جدید و قدیم برای فروشنده و خریدار اتفاق نیفتد.

کاهش قیمت روغن در بازار

به فاصله یک‌روز پس از اعلام خبر کاهش ۱۰ تا ۲۵درصدی قیمت روغن، بازار به این خبر واکنش نشان داد و کاهش قیمت این کالا در بازار آغاز شد.

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران روز پنجشنبه از کاهش ۱۰۰هزارتومانی قیمت روغن نباتی حلب ۱۶کیلوگرمی در بازار خبر داد و گفت: پیش از این قیمت هر حلب روغن نباتی ۱۶کیلوگرمی برای مصرف‌کنندگان یک‌میلیون‌و۸۰هزارتومان بود که اکنون به ۹۶۰هزارتومان کاهش یافته است.

قاسم‌علی حسنی البته بخشی از این کاهش قیمت را واکنش بازار به افت ۳۰درصدی قیمت جهانی روغن خام با توجه به تفاهمات بر سر عرضه غلات از بنادر اوکراین دانست اما به‌گفته او بخشی از کاهش قیمت‌ها نیز ناشی از واردات انبوه روغن و رقابت واردکنندگان برای فروش بیشتر، به‌منظور واردات مواداولیه روغن با قیمت کمتر صورت گرفته است.

به‌گفته او، بعضی شرکت‌ها برای فروش محصولات خود و دریافت پول نقد برای واردات روغن با قیمت‌های جدید، تخفیف‌های ۱۰ تا ۱۵درصدی اعمال کرده‌اند و این رقابت شرکت‌ها برای فروش بیشتر به نفع مصرف‌کنندگان بوده است.

حسنی کاهش قیمت در سایر محصولات روغن را ۱۰درصد اعلام و پیش‌بینی کرد روند کاهشی در قیمت روغن ادامه داشته باشد. با این حال به‌نظر می‌رسد کارخانه‌های تولیدکننده روغن نباتی از اجرای سریع این تصمیم و ابلاغ زودهنگام آن به کارخانه‌ها چندان رضایت ندارند.

صنایع روغن ۲ ماه زمان خواستند

انجمن روغن نباتی پس از ابلاغ دستورالعمل کاهش قیمت روغن در اطلاعیه‌ای ضمن استقبال از تعدیل منطقی قیمت کالاها و بزرگ شدن سفره مردم، کاهش قیمت روغن نباتی را با توجه به شرایط فعلی برای کارخانه‌ها نامقدور دانست و برای اجرای این ابلاغیه ۲ماه زمان خواست.

در این اطلاعیه آمده کاهش قیمت مصرف‌کننده روغن نباتی قبل از ارزان شدن قیمت روغن خام، باعث زیان کارخانه‌ها و بی‌نظمی در بازار شده و اجرای دستورالعمل کاهش قیمت روغن تولیدی کارخانه‌ها مستلزم تحقق پیش‌شرط‌هایی اعلام شده است.

انجمن صنایع روغن نباتی در نامه خود خواستار این شده به‌منظور حفظ تعادل و جلوگیری از تنش در بازار روغن نباتی ۶ پیش‌شرط محقق و در رابطه با آنها شفاف‌سازی و تعیین تکلیف شود.

این پیش‌شرط‌ها عبارتند از: تعیین تکلیف کالاهایی که از سوی کارخانه‌ها فروش رفته و با قیمت‌های مصوب قبلی در فروشگاه‌های سراسر کشور موجود است، تعیین تکلیف قیمت‌ کالاهای تولید شده موجود در انبارهای شرکت‌های پخش، عمده فروشی‌ها و کارخانجات تولیدی، تعیین تکلیف موجودی روغن خام کارخانجات تولیدی که با قیمت‌های قبلی خریداری شده، تعیین تکلیف و منطقی‌سازی قیمت‌ پایه ارزی روغن خام وارداتی در وزارت جهادکشاورزی، تعیین تکلیف حقوق ورودی انواع روغن خام و درنهایت کاهش قیمت روغن خام شرکت بازرگانی دولتی ایران به میزان نرخ دستوری دولت.

انجمن صنایع روغن نباتی در این نامه به دولت پیشنهاد داده با توجه به بروز تنش احتمالی در بازار، کاهش قیمت بعد از تعیین تکلیف موارد اشاره شده، رسیدن محموله‌های جدید روغن خام خریداری شده با قیمت‌های پایین به کشور و بعد از گذشت ۲ماه، با کارشناسی قیمت در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌صورت یک مرحله‌ای انجام شود.

کاهش قیمت روغن به ایران رسید | جدول قیمت انواع روغن

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا