کد خبر: 031101117959
جهانروزنامه

کاهش قیمت گندم و رسیدن آن به سطح قبل از جنگ اوکراین

ترجمه: محمود نواب مطلق

قیمت دانه طلایی گندم به حدود ۲۸۰تا ۲۸۵ یورو در هر تُن رسید و این با قیمت بسیار بالای آن درنیمه ماه مه (اردیبهشت) یعنی ۴۳۸ یورو در هر تُن فاصله قابل توجهی پیدا کرده است.

«لورانس ژیرار» خبرنگار اقتصادی لوموند به این موضوع پرداخته است.

کاهش موج سرمای موجود در فرانسه موجبات دلگرمی کشاورزان این کشوررا فراهم کرده است. گرمای غیرمعمول این وقت از سال منجر به رشد بیشتر محصولات کشاورزی در فرانسه شد.

زمستان نسبتا معتدلی تا نیمه ماه ژانویه (اواخر دی) برقرار خواهد بود. این موضوع خیال غلات‌ کاران را از هرجهت راحت کرده است.

امسال دمای هوا در ماه اکتبر (مهر) هنگام کاشت گندم و جوی زمستانه به نحوی غیرمعمول ملایم بود.

این شرایط برای کاشت غلات، بسیار مناسب و حتی می‌توان گفت بیش‌از حد مناسب بود.

به همین دلیل جوانه های گندم خیلی زود روئیده‌اند واز اینرو درمقابل سرما و یخبندان بسیار حساس هستند. اما خوشبختانه کاهش دما به نحوی تدریجی خواب مناسب طبیعت را نیز به دنبال داشت.

کاهش شدید دما غلات‌کاران را به هراس می‌اندازد. اما وضعیت سرمای کنونی برای کشت غلات بسیار مناسب است واین موضوع موجب خرسندی غلات‌کاران فرانسوی شده‌ است.

اما موضوع دیگری که علاوه برسرما غلاتکاران  باید همواره به آن توجه کنند موقعیت بازارهاست.

این بازارها نیز به سردی گرائیده است. قیمت گندمِ مخصوص آسیاب سیر نزولی یافته  و به۲۸۰ تا ۲۸۵ یورو درهر تُن یعنی قیمت قبل از جنگ اوکراین رسیده است.

در حالیکه درنیمه ماه مه (اردیبهشت) به ۴۳۸ یورو درهر تُن رسیده بود و این به معنای ایجاد یک حباب چشمگیر در قیمت یک ماده اولیه اساسی محسوب می‌شد.

صادرات غلات اوکراین که از شروع جنگ با روسیه به کمتراز یک میلیون تُن در ماه کاهش یافته بود طی پنج ماه اخیر به متوسط پنج میلیون تُن درهر ماه رسید.

عامل مهم دیگری که در رسیدن قیمت گندم به این سطح مؤثر بود هراس از بروز رکود جهانی در اقتصاد و وجود مخاطرات باقیمانده درمورد آغاز مجدد فعالیت های اقتصادی درچین پس از اعلام پایان سیاست کووید صفر درآن کشور است.

تقویت ارزش یورو دربرابر دلار نیز از عوامل مؤثر دیگر این امر محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی نیز درحال ارزیابی میزان محصولات هستند.

درعین حال دراین کره خاکی مقدار گندم برای جمعیت موجود درآن کم نیست.

بر اساس برآورد مراکز معتبر آماربخش کشاورزی فرانسه میزان تولید جهانی گندم درسال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳(۱۴۰۱-۱۴۰۲) به رقم بی‌سابقه ۷۶۳ میلیون تُن رسیده است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا