کد خبر: 171001115739
جهانروزنامه

کاهش مجدد قیمت جهانی مواد غذایی

ترجمه: محمود نواب مطلق

سازمان فائو (بخش خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد) روز جمعه ۶ژانویه (۱۶ دی) اعلام کرد قیمت جهانی تولیدات غذایی در ماه دسامبر (آذر) کاهش یافته‌ است. این قیمت حتی از یکسال پیش هم کمتر شده است.

با اینحال قیمت موادغذایی درحال عرضه درمغازه‌ها هنوز شاهد تورم دورقمی است.

میزان  کاهش شاخص فائوی بهای غلات درماه دسامبر(آذر) درمقایسه با ماه نوامبر(آبان) ۱/۹ درصد است. همچنین شاخص فائوی بهای موادغذایی بطورکلی درحال کاهش است.

این شاخص بطور متوسط درماه دسامبر (آذر) ۱۳۲,۴واحد گزارش شده است. بنا به ارقامی که فائو روزجمعه ۶ ژانویه (۱۶دی) منتشر کرد: «این میزان درمقایسه با سال گذشته یک درصد کمتر شده اما در عین حال در مجموع طی سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) متوسط این شاخص ۱۴۳,۷ واحد است.

این یعنی ۱۴/۳ درصد بیشتر از ارزش آن در سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰).»

این شاخص درمقایسه با ماه نوامبر۲۰۲۲ (آبان۱۴۰۱) به میزان ۱/۹ درصد کاهش یافته است که نهمین کاهش متوالی آن محسوب می‌شود.

کاهش ۶/۷ درصدی شاخص بهای انواع روغن نباتی مهمترین عامل این کاهش ماهانه است که باعث‌شده قیمت آن به پائین‌ترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۱(بهمن۱۴۰۰) تاکنون برسد.

قیمت انواع روغن نباتی اعم از نخل، سویا، کلزا و آفتابگردان درماه دسامبر (آذر) کاهش یافتند. برداشت گندم درنیمکره‌جنوبی و دسترس بودن بیشتر آن و همچنین کاهش جهانی قیمت ذرت؛ منجر به کاهش ۱/۹ درصدی شاخص بهای غلات در ماه نوامبر(آذر) شده است.

«ماکسیموتُرِروُ» کارشناس ارشد اقتصادی سازمان فائو دراین خصوص می‌گوید: «این خیلی خوبست که سرانجام پس از دوسال نوسان شدید؛ قیمت موادغذایی به آرامش رسید.

اولویت برای ما آنست که هوشیار باشیم وتمرکز فعالیتمان برکاهش تهدیدهای امنیت‌غذایی جهانی باشد.»

پاپ «فرانسوا» نیز درپیام سال‌نو مسیحی خود با اشاره به بحرانی که شاخ آفریقا را درگیر کرده براین نکته تأکید کرد که: «از موادغذایی نباید به‌عنوان سلاح استفاده کرد.» درعین حال قیمتهای کنونی عرضه موادغذایی در فروشگاه های فرانسه  با تورم دورقمی مواجه هستند.

این خود به معنای رشد سالانه ۱۲/۱ درصدی در دسامبر(آذر) است. دولت اسپانیا اقداماتی برای کمک به خانوارهای بسیار آسیب‌پذیر به منظور مقابله با افزایش مستمر قیمت موادغذایی انجام داده‌ است.

مهمترین آنها حذف مالیات‌برارزش افزوده مایحتاج اولیه زندگی و همچنین کاهش مالیات بر ارزش‌افزوده روغن و ماکارونی به نصف از ۱۰ به ۵درصد است.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا