کد خبر: 22030186364
تولید و بازرگانیروزنامهسلامت و رفاه

کاهش و توقف تولید برخی داروهای داخلی

بنابر اعلام سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نداشتن قیمت‌گذاری مناسب دارو موجب ایجاد مشکلاتی برای کارخانه‌جات دارویی و کاهش و توقف تولید برخی داروهای داخلی شده است.

همایون سامه‌یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضع کارخانه‌جات دارویی کشور گفت: من مخالف افزایش چند برابری قیمت دارو هستم، اما باید قیمت‌گذاری به گونه‌ای باشد که ادامه تولید دارو در کشور امکان‌پذیر باشد. کارخانه علاوه بر سود عادی که برداشت می‌کند، نیاز به سودی برای تجهیز دستگاه‌های مدرن و جدیدتر و تعمیر دستگاه‌های فعلی دارد، اما متأسفانه عمده کارخانه‌ها در این بخش دچار مشکل شده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل این مسائل پیش آمده، تولید تعدادی از داروها در کشور یا کاهش پیدا کرده و یا اینکه متوقف شده است. به تبع سازمان غذا و دارو مجوز واردات برای این داروها صادر خواهد کرد و در نتیجه قیمت آن‌ها بسیار بیشتر از داروهای تولید داخل خواهند بود.

وی ادامه داد: جلسات بسیار زیادی در کمیسیون بهداشت با تولیدکنندگان و مسئولان وزارت بهداشت برگزار شده است، تا این مسأله حل شود، اما تغییری حاصل نشده و همین روال حفظ شده است.

او با بیان اینکه قیمت‌گذاری بر اساس تورم موجود، روی دارو انجام نشده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ دستمزد کارگر ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده و این شامل افرادی که در کارخانه‌جات دارویی کار می‌کنند هم شده است، قیمت بیمه کارگر کارخانه‌جات دارویی نیز با توجه به این افزایش دستمزد، بالا رفته و بر همین اساس هزینه کارخانه‌جات دارویی نیز افزایش پیدا می‌کند. علی‌رغم این افزایش هزینه‌ها، قمیت دارو تغییر چندانی نکرده است و به همین دلیل کارخانه‌های دارویی تا حدی دچار مشکل شده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از طرف دیگر تلاش‌های زیادی می‌شود که قمیت دارو افزایش پیدا نکند. تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و برخی مسئولان با کنارگذاشته شدن ارز ترجیحی مخالف هستند. حتی اگر ارز ترجیحی هم کنار گذاشته نشود، قمیت تمام شده برای تولید دارو مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: بسیاری از کارخانه‌جات دارویی مدعی هستند که دچار ضرر شده‌اند و با این حال برای اینکه کشور به لحاظ تأمین دارو دچار مشکل نشود، فعالیت خود را انجام می‌دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: چندی پیش همایشی با حضور مدیران صنایع دارویی کشور و معاون وزیر بهداشت برگزار شد و این مشکلات منتقل شد. بر همین اساس این انتظار به وجود آمد که این وضعیت تعدیل شود که متأسفانه این تعدیل انجام نشد.

در وضعیت فعلی قیمت دارو باید تغییری ۲۰ تا ۳۰ درصدی و حتی ۴۰ تا ۵۰ درصدی داشته باشد تا کارخانه‌جات با مشکل مواجه نشوند. اگرچه من مخالف افزایش چند برابری قیمت دارو هستم، اما از طرفی همانطور که گفتم قیمت‌گذاری به گونه‌ای باید باشد که امکان ادامه تولید دارو در کشور وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: ما تأکید داریم که ارز ترجیحی برداشته نشود و قیمت دارو ۵ تا ۶ برابر نشود. ما فکر می‌کردیم قبل از ۱۴۰۱ اگر ارز ترجیحی برداشته شود تولید داخل حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند، اما با توجه به تورم ایجاد شده و تغییر حقوق کارگران بدون برداشتن ارز ترجیحی هم قیمت دارو باید حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا کند که این اتفاق رخ نداده است.

سامه‌یح همچنین در مورد کمبودهای فعلی دارویی در کشور گفت: در حال حاضر داروهای وارداتی با کمبود مواجه شده‌اند، چرا که حداقل تا ۱۵ روز قبل، اختصاص ارز ترجیحی در ابهام قرار داشت و اصلا مشخص نبود که ارز ترجیحی باقی می‌ماند یا حذف می‌شود به همین دلیل کسی به واردات دارو یا مواد اولیه اقدام نکرد، این مسأله داروهای وارداتی را تحت تأثیر قرار داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا