کد خبر: 03020179221
جهانروزنامهسیاست

کاهش ۲۰ درصدی فروش خودرو در اروپا

ترجمه: محمود نواب مطلق

به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و کمبود شدید نیمه هادی‌ها، در ماه گذشته میلادی (ماه مارس-اسفند ۱۴۰۰)در اروپا، فروش خودرو را ۲۰ درصد کاهش داد. این دو عامل منجر به ناپایداری بازار خودرو شده‌اند.

بنابه گفته انجمن خودروسازان اروپا فروش خودروهای نو در اتحادیه اروپا در ماه گذشته میلادی کاهش یافته است. به نظر کارشناسان کمبود نیمه هادی‌ها ممکن است تا سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) ادامه یابد.

در ماه مارس ۲۰۲۲(اسفند۱۴۰۰) در کل۸۴۴هزار و ۱۷۸ دستگاه خودرو فروخته شده که در مقایسه با ماه مارس ۲۰۲۱(اسفند۱۳۹۹) ۵/۲۰ درصد و در مقایسه با سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) به یک سوم کاهش یافته‌است. این میزان فروش، کمترین حد از سال ۱۹۹۰(۱۳۶۹) سال آغازین آماربرداری فروش خودرو محسوب می‌شود و این صرف نظر از سال استثنایی۲۰۲۰(۱۳۹۹) که اقتصاد به دلیل شرایط ابتدایی بروز همه‌گیری کووید ۱۹ فلج شده‌بود.

در حال حاضر توقف فعالیت کارخانه‌های اوکراین نیز به مشکل کمبود قطعات الکترونیکی و تحویل مواداولیه مورد نیاز صنعت‌خودرو که این صنعت را از بهار۲۰۲۱(بهار۱۴۰۰) به نابودی کشانده، اضافه شده‌است. اوکراین اصلی‌ترین تولید کننده سیم‌کشی‌ داخل خودرو است. از این سیم کشی‌ها به سیستم عصبی خودرو نیزتعبیر می شود.

بنابه گفته انجمن خودروسازان اروپا:« مشکلات پشتیبانی و تهیه مواد مورد نیاز تولید صنعت‌خودرو ناشی از حمله روسیه به اوکراین نتایج خسارت‌باری در تولید خودرو داشته است.»

در سراسر اروپا کارخانه‌های زیادی به دلیل نداشتن قطعات مورد نیاز فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. خودروساز اروپایی «فولکس واگن» مجبور شد فعالیت خود در چند کارخانه آلمان را متوقف کند. از جمله این کارخانه‌ها می شود به دو کارخانه تولید خودروبرقی در شهرهای «وُلفسبورگ و زوئیکو» اشاره کرد. خودروساز فرانسوی « رنو» نیز فعالیت تولید «مِگان برقی» خود در شهر«دوئِه» فرانسه را ۱۱ روز متوقف کرد.

در اغلب کشورهای اروپایی نرخ کاهش فروش دو رقمی شده‌است. آلمان ۵/۱۷ درصد، فرانسه ۵/۱۹ درصد، ایتالیا ۷/۲۹ درصد، سوئد۵/۳۹ درصد و در کنار اینها انگلستان۳/۱۴ درصد.

در کنار خودروسازان اروپا بزرگترین آنها یعنی «فولکس واگن» نیز کاهش۳/۲۴ درصدی در فروش خود داشته‌است. تنها نشان‌های لوکس مانند « پورشه، بِنتِلی، لامبورگینی و بوگاتی» در برابر بحران مقاومت کرده‌اند. شماره دو آنها که از ادغام دو خودروساز «پِژو سیتروئِن» و «فیات کرایسلر» به وجود آمده‌است  به نام «اِستِلانتیس» نرخ کاهشی۹/۳۲ درصدی از سهم ۲۰ درصدی کاهش فروش اروپا را به خود اختصاص داده‌است. در این میان نشان‌های «فیات، جیپ و پِژو» کمترین امتیاز را داشته‌اند.

گروه خودروساز« رنو» پس از سقوط پیاپی چندماهه خود توانست در ماه مارس( اسفند۱۴۰۰) با موفقیت در تولید نشان «داچیا» به نرخ کاهش ۱/۱۴ درصدی برسد. تنها گروه خودروسای «کیا» توانست افزایش نرخ فروش خود به میزان۱/۱۰ را ادامه دهد. این درحالیست که برای سایر گروه‌های خودروسازی کاهش نرخ فروش گزارش شده است:«هیوندایی»۲/۸ درصد،«تویوتا» ۲/۱۲ درصد،«بِ امِ وِ- مینی»۵/۲۰ درصد و «مِرسِدِس اسمارت»۶/۱۳ درصد.

براساس پیش‌بینی‌های فدراسیون خودرو‌سازان آلمان در اوایل آوریل (فروردین) تولید خودرو برای سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) نیز کاهشی شدید خواهد‌داشت. براین اساس صرفا ۳/۳ میلیون خودرو در قدرت اول اقتصادی اروپا تولید خواهد شد. این به معنای رشدی معادل ۷ درصد است در حالیکه قبلا ۱۳ درصد پیش‌بینی م‌ شد.

« هایلدِگارد مولِر» رئیس این فِدراسیون در این خصوص می‌گوید:« تحریم‌های وسیع بر ضد روسیه و توقف تولید مواد مورد نیاز صنعت خودرو در چین به دلیل اعمال سیاست کووید صفر به وسیله پکن؛ به کار گرفتن راهبردهای جدید را در ماه‌های آینده الزامی می‌کند.»

منبع: روزنامه‌ لاکروا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا