کد خبر: 23120074477
بازار

کاهش ۳۰ درصدی تقاضا برای میوه

نایب رییس اتحادیه فروشندگان خرید میوه و سبزی، گفت: میزان تقاضا برای خرید میوه نسبت به بهمن ۳۰ درصد کاهش داشته است این در حالیست که نرخ‌ها افزایش نداشتند؛ امیدواریم در ۳ روز پایان سال بازار عید رونق بگیرد.

اسماعیل مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی تقاضا خرید میوه نسبت به ماه گذشته، گفت: کاهش تقاضا خرید در حالی اتفاق افتاد است که ما شاهد افزایش نرخ میوه نیستم البته امیدواریم که بازار عید در روزهای پایانی سال رونق بیشتری بگیرد چراکه بازار شب عید ۳ روز مانده به پایان سال اوج می‌گیرد.

وی با اشاره به نرخ انواع میوه در میدان میوه و تره‌بار، گفت: پرتقال کیلویی ۷ تا ۱۱ هزار تومان، سیب زرد کیلویی ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان، سیب قرمز کیلویی ۷ تا ۱۴ هزار تومان، خیار رسمی کیلویی ۵ تا ۱۱ هزار تومان، موز کیلویی ۲۸ تا ۳۸ هزار تومان، هندوانه میناب کیلویی ۴ تا ۸ هزار تومان است. البته این قیمت‌ها نرخ میدان اصلی میوه و تره‌بار است واحدهای صنفی می‌تواند با احتساب سود ۳۰ درصد این اقلام را عرضه کنند.

به گفته مرادیان؛ مردم در شب عید سیب، پرتقال، خیار و موز خریداری می‌کنند.

مرادیان با اشاره به قیمت انواع صیفی‌جات، بیان کرد: بادنجان رسمی کیلویی ۶ تا ۱۳ هزار تومان، گوجه فرنگی کیلویی ۶ تا ۱۳ هزار تومان، شلغم با کاهش ۵۰ درصدی قیمت نسبت به ماه گذشته کیلویی ۵ تا ۸ هزار تومان، پیاز زرد کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ورود دولت برای تنظیم بازار شب عید باعث افزایش نرخ میوه ‌شد، گفت: بازار میوه تنظیم شده بود و نیازی به ذخیره‌سازی از سوی دولت نبود چرا که سال‌هاست مرکبات بیش از نیاز داخلی تولید می‌شود. از سوی دیگر عرضه میوه شب عید چند برابر شده است از این‌رو نیازی به ورود دولت در این بازار احساس نمی‌شد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به افزایش قیمت صیفی‌جات، گفت: بارندگی و سیل میزان تولید را در سال جاری کاهش داد اما از سوی دیگر تقاضا نسبت به عرضه صیفی‌جات افزایش پیدا کرد از این‌رو قیمت‌ فرنگی‌جات نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه همچنان قیمت سیب‌زمینی بالاست و تنظیم نشده است، خاطر نشان کرد: سیب‌زمینی جزو محصولاتی است که نباید از سفره مردم حذف شود؛ سیب‌زمینی کهنه کیلویی ۹ تا ۱۱ هزار تومان و سیب‌زمینی نو کیلویی ۱۷ هزار تومان در میدان بفروش می‌رسد این نرخ سیب‌زمینی در میدان است و اگر واحد صنفی آن کیلویی ۲۲ هزار تومان بفروش برساند گران فروشی نکرده است.

این فعال صنفی ادامه داد: دولت چند روزی اقدام به واردات سیب‌زمینی کرد و قیمت‌ها شکسته شد اما روند واردات متوقف شد. قیمت منطقی سیب‌زمینی کیلویی ۷ هزار تومان است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا