کد خبر: 1809997885
روزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

کدام رمزارزها برای سرمایه‌ گذاری مناسب ‌ترند

حمید جزایری - استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و پژوهشگر هوشمندسازی تجارت الکترونیک

امروزه بیت‌کوین و سایر رمزارزها به‌ دلیل به‌کارگیری فنآوری نوظهور زنجیره بلوکی بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند؛ اما شاهد هستیم که برخی از افراد سرمایه‌گذار نمی‌توانند سود مورد انتظار را به‌دست ‌آورند. پاسخ به این سوال که چه رمزارزهایی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند؟ می‌تواند برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مفید باشد. در این مقاله سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

معمولا در سرمایه‎گذاری میزان سود حاصله به میزان مخاطره‌پذیری سرمایه‌گذار نیز بستگی دارد. برخی افراد ترجیح می‌دهند سودی کم اما تضمینی بدست آورند، در حالی که برخی اقدام به سرمایه‌گذاری پرمخاطره همراه با احتمال رسیدن به سود بیشتر را ترجیح می‌دهند.

ساده‌ترین روش سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، سرمایه‌گذای درازمدت است. در این روش، سرمایه‌گذار شش ماه تا یک سال را برای رسیدن به سود مورد انتظار خود صرف می‌کند.

در سرمایه‌گذاری رمزارزها، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار میزان ارزش گردش مالی پول‌هاست. ارزش گردش مالی نشان‌دهنده میزان رونق خرید و فروش بوده و سهولت خرید و فروش را نشان می‌دهد. برای مثال متوسط ارزش گردش مالی روزانه بیت‌کوین، چهل و شش میلیارد دلار بوده که بیش از سایر رمزارزهاست. معمولا سرمایه‌گذاری با یک خرید شروع شده و با یک فروش به اتمام می‌رسد. اگر خریداری در زمان فروش وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری با چالش جدی روبه‌رو می‌شود.

اگر بخواهیم یک سرمایه‌گذاری کم‌مخاطره در حوزه رمزارزها را انجام دهیم، می‌توانیم رتبه‌بندی ده (۱۰) رمزارز برتر از نظر ارزش گردش مالی را مطابق جدول زیر در نظر بگیریم (این جدول ممکن در طول زمان مشمول تغییراتی شود).

رتبه نام رمزارز نماد ارزش گردش مالی روزانه درصد نوسان قیمت (یکسال)
۱ BitCoin BTC ۴۵,۸۸۱,۵۸۱,۲۱۰ ۴۰۰
۲ Ethereum ETH ۲۳,۰۰۹,۵۸۷,۷۲۸ ۶۰۰
۳ Ripple XRP ۱۴,۳۰۸,۳۵۲,۳۷۷ ۶۵۰
۴ LiteCoin LTC ۹,۸۴۶,۰۷۱,۷۶۴ ۳۰۰
۵ EOS EOS ۴,۰۰۰,۵۴۷,۸۸۴ ۱۸۰
۶ BitCoin Cash BCH ۳,۵۸۱,۹۳۰,۰۷۰ ۱۸۰
۷ Cardano ADA ۱,۸۳۷,۹۲۳,۰۶۵ ۹۰۰
۸ Monero XMR ۱,۷۸۳,۵۷۶,۲۸۵ ۴۵۰
۹ ChainLink LINK ۱,۶۲۲,۴۵۲,۲۹۵ ۱۰۰۰
۱۰ Tron TRX ۱,۰۹۷,۱۱۰,۰۴۹ ۶۰۰

از طرفی، برخی از رمزارزهای کم‌تر شناخته‌شده فرصت‌های بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کنند. برای مثال، پول LINK (در رتبه ۹ جدول) قبل از به‌کارگیری از سوی شرکت گوگل جزوه ۳۰ پول برتر از نظر ارزش گردش مالی نبود اما اکنون با افزایش قیمت ده برابری (۱۰۰۰%) طی پنج ماه به جدول ۱۰ رمزارز برتر صعود کرده است. برای شناسایی رمزارزهای مستعد صعود حتما به تاریخه ایجاد رمزارز، شرکت ارایه‌دهنده آن، فنآوری زنجیره بلوکی و پروژه‌های حامی رمزارزها توجه کنند. سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزهای کمتر شناخته‌شده مخاطره دارد و ممکن است سرمایه شما برای مدت طولانی تغییری نکند؛ بنابراین، این نوع سرمایه‌گذاری به افراد کم تجربه توصیه نمی‌شود.

برای تشخیص ارزش گردش مالی روزانه رمزارزها می‌توانید به وب‌سایت تخصصی coinmarketcap.com مراجعه کنید.

یکی دیگر از عواملی که بر سود سرمایه‌گذاری بسیار تاثیرگذار است، میزان نوسان قیمت است. اگرچه رمزارزها به دلیل نوسان زیاد قیمت فرصت‌های بسیار خوبی برای کسب سود فراهم می‌کنند، در صورت نبود آگاهی و مهارت کافی می‌توانند زمینه‌ساز زیان نیز باشند. معمولا، نوسان شدید قیمت سرمایه‌گذارانی را که به صورت کوتاه مدت اقدام به معامله‌گری می‌کنند دچار چالش‌های زیادی می‌کند.

در نهایت می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی رمزارزها بسیار آسان و سودآور است، در حالی‌که سرمایه‌گذاری کوتاه مدت مخاطرات زیادی را در پی دارد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی ده (۱۰) رمزارز برتر (مطابق جدول) اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا