کد خبر: 03010175351
بازارها و خدمات مالیجهانسیاست

کربی: واشنگتن به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است

سخنگوی پنتاگون ضمن رد برخی ادعاها درباره اینکه روسیه مذاکرات وین را پیش می‌برد، گفت واشنگتن به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در جریان برنامه «فاکس اند فرندز» در روز سه شنبه بار دیگر ضمن مطرح کردن اتهاماتی علیه روسیه در جنگ با اوکراین برخی اظهارات درباره اینکه روسیه مذاکرات وین را پیش میبرد رد کرد و گفت واشنگتن به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است.

او گفت: واشنگتن به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است و همین علت مشارکت آن در مذاکرات است و اینکه روسیه مذاکرات هسته‌ای را پیش می‌برد صحیح نیست.

سخنگوی پنتاگون در حالی چنین اظهاراتی را بیان کرده است که پیشتر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود تصریح کرده بود که در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین توافق نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی.

«بن کاردین»، یکی از نمایندگان دموکرات در مجلس سنای آمریکا نیز خواستار به تعویق افتادن توافق با ایران در مذاکرات وین شده و اعلام کرد با «جو بایدن» در این خصوص رایزنی خواهد کرد.

حدود ۱۰ روز قبل جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این مذاکرات به دلیل برخی «عوامل خارجی» اعلام کرد که مذاکرات وین به دلیل برخی عوامل خارجی متوقف می‌شود، با این حال تماس‌ها میان طرفین برای بررسی امور برقرار است.

سال ۲۰۱۸ بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به صورت یک‌جانبه از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های حداکثری را علیه ایران اعمال کرد. اکنون هشتمین دور مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران در وین اتریش به پایان رسیده است.

مقامات غربی با بیان ضرب‌الاجل‌های جعلی اعلام کرده‌اند که این دور، آخرین مرحله از مذاکرات است.

در مقابل، مقامات کشورمان نیز تأکید کرده‌اند تنها در صورت برداشته شدن کامل تحریم‌ها تهران حاضر به اجرای کامل برجام می‌شود. به گفته حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، ایران در مذاکرات چهار خط قرمز داشته که دو مورد آن حل شده و دو مورد آن همچنان باقی مانده است.

در صورت ارائه تضمین برای دریافت این دو خواسته در کوتاه‌ترین زمان توافق حاصل خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا