کد خبر: 15010176199
جهانروزنامهسیاست

کرملین می ‎گوید «بازی تحریم» دلار و یورو را تضعیف می‌کند

ترجمه: سلیم حیدری

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت که تسویه حساب‌های فرامرزی به ارزهای ملی آغاز شده است و هیچ مانعی برای آن وجود ندارد.

دیمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه گفت: حیثیت دلار آمریکا و یورو به دلیل تحریم‌های ضد روسیه «به شدت متزلزل» شده است و این باعث شده است که اکنون کشورهای بیشتری را به سمت ارزهای ملی در تسویه حساب با شرکای خارجی سوق دهد.

پسکوف در مصاحبه‌ای با کانال بلاروس ۲۴ گفت: «در واقع، در پس‌زمینه این تحریم‌های اوباش‌مانند، اعتبار دلار و یورو متزلزل شده است و از همه مهم‌تر تضعیف نقش دلار به‌ عنوان ارز ذخیره اصلی است».

نماینده کرملین توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که کشورهای بیشتری در تسویه حساب‎های متقابل خود به ارزهای ملی روی می‎آورند.

این مقام مسئول تاکید کرد: «این روند اکنون در مراحل اولیه خود است، اما دیگر امکان توقف آن وجود ندارد». «این امر به آمریکا اجازه داد تا برای چندین دهه در راس هرم اقتصادی جهان قرار گیرد …و اکنون شروع به فرسایش کرده است».

سیستم برتون وودز یک رژیم تبادل ارز بین‌المللی جمعی ایجاد کرد که مستلزم پیوند ارز با دلار آمریکا بود که به نوبه خود با قیمت طلا مرتبط بود. این امر در واقع دلار آمریکا را به ارز ذخیره اصلی جهان تبدیل کرد.

اما اکنون، به گفته پسکوف، این سیستم «به طور کامل از بین خواهد رفت» زیرا کشورها «روابط خود را به ارزهای ملی منتقل می‎کنند و این رویه گسترش می‎یابد.»

به گفته پسکوف، جهان از این واقعیت که این مکانیسم در حال تغییر است سود خواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: گزینه‌های زیادی در اینجا وجود دارد و همه اینها نمونه اولیه سیستم اقتصادی آینده است که اکنون شاهد شکل‌گیری آن هستیم.

اگرچه تسویه حساب‌ها به پول ملی قبلا وجود داشت، اما این تسویه‌ها گسترده نبود. با این حال، ماه گذشته تعدادی از کشورهای غربی، از جمله بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده، تحریم‌هایی را علیه روسیه در تلافی عملیات نظامی این کشور در اوکراین که در فوریه آغاز شد، اعمال کردند.

به عنوان بخشی از بسته‎ های تحریمی، بسیاری از دارایی‎ های خارجی روسیه مسدود شد، در حالی که این کشور از سیستم پیام رسانی بین بانکی سوئیفت نیز قطع شد، که توانایی روسیه را برای تسویه حساب با شرکای خارجی به یورو و دلار به خطر انداخت.

 در پاسخ، مسکو هفته گذشته اعلام کرد که مکانیسم‌های پرداخت برای صادرات را به کشورهای «غیر دوست» تغییر می‌دهد. این کشورها تحریم‌ روسیه را با تحریم گاز طبیعی آغاز کردند.

خریداران اکنون باید حساب‌های روبلی در بانک‌های روسیه ایجاد کنند تا پرداخت‌ها به تامین‌کنندگان گاز روسیه به واحد پول روسیه انجام شود.

جدای از آن، روسیه با تعدادی از شرکای خارجی خود، از جمله هند و ترکیه، در حال مذاکره بوده و پیشنهاد داده است که مکانیسم‌های پرداخت را به ارزهای ملی مربوط به خود راه‌اندازی کنند تا از دلار و یورو دوری کنند.

پسکوف گفت این گام‌ها تنها آغاز یک تغییر گسترده‌تر است.

در حالی که در حال حاضر روسیه فقط در حال تغییر روش پرداخت برای صادرات گاز طبیعی خود و تنها با کشورهایی است که «غیر دوست» تلقی می‎ شوند.

این اقدام خود یک سابقه ایجاد می‎کند و می‎ تواند در سایر بخش‌ها و برای سایر شرکا نیز استفاده شود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا