کد خبر: 020402130706
جهانروزنامهکشاورزی

کشاورزی اوکراین به دو دهه زمان برای بهبود نیاز دارد

ترجمه: سلیم حیدری

تخمین زده می شود که درگیری با روسیه حداقل ۹ میلیارد دلار خسارت به این بخش وارد کرده است.

مرکز تحقیقات مواد غذایی و کاربری زمین در دانشکده اقتصاد کی یف در چشم انداز کشاورزی خود در این هفته تخمین زد که تولید کشاورزی در اوکراین ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به سطح قبل از جنگ بازگردد.

بر اساس محاسبات این مرکز، درگیری با روسیه تا آوریل ۲۰۲۳ به بخش کشاورزی اوکراین ۹ میلیارد دلار یعنی بیش از ۲۶ درصد از دارایی های ملموس این کشور خسارت وارد کرده است.

قبل از جنگ، در سال ۲۰۲۱، حدود ۳۳ میلیون هکتار برای کشت غلات و دانه های روغنی استفاده می شد. در سال گذشته، این میزان به حدود ۲۵ میلیون هکتار کاهش یافت و انتظار می‌رود تا زمانی که درگیری پایان نیابد، این مقدار کاهش بیشتری پیدا کند.

بر اساس مدلی مبتنی بر این فرض که درگیری قبل از کاشت محصولات زمستانه در سال جاری پایان می یابد، پیش بینی می شود سطح زیرکشت قبل از بحران تا سال ۲۰۳۰ تا حدودی احیا شود و در سال ۲۰۵۰ به ۳۷ میلیون هکتار برسد.

با این حال، داده ها نشان می دهد که این کشور به حدود ۲۰ سال برای احیای تولید و صادرات خود نیاز دارد. به عنوان مثال، پیش بینی می شود که کشت آفتابگردان، جو و گندم تا سال ۲۰۴۰ احیا شود، در حالی که تولید ذرت، چاودار، جو و کلزا تا سال ۲۰۵۰ به سطح قبل از بحران باز خواهد گشت.

اوکراین در اوایل سال گذشته مجبور شد صادرات محصولات کشاورزی خود را به طور موقت متوقف کند. به لطف ابتکار غلات دریای سیاه و با میانجیگری سازمان ملل متحد، که به کی یف اجازه داد صادرات غلات از طریق دریا را از سر بگیرد، منابع در ژوئیه ۲۰۲۲ بازسازی شد. از آن زمان این قرارداد چندین بار تمدید شده است.

با این حال، به گفته والنتینا ماتوینکو، رئیس مجلس اعلای پارلمان روسیه، این توافق ممکن است از این بیشتر تمدید نشود. مگر اینکه روسیه برای صادرات غلات و کود خود که تحت تأثیر تحریم‌های غرب قرار گرفته است، کمکی دریافت کند. پایان دادن به محدودیت‌هایی که بر صادرات روسیه تأثیر می‌گذارد، بخشی از این توافق اولیه بود.

وی در حاشیه نشست مجمع بین المللی اقتصاد (SPIEF) در روز جمعه و در سن پترزبورگ گفت: «به روز رسانی این قرارداد غیرممکن است و به اعتقاد من، تحت این شرایط، تمدید آن نیز غیرممکن است، زیرا مرز صبر و تمایل ما برای اجرای آن به پایان رسیده است».

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا