کد خبر: 190701104250
انرژیجهانروزنامه

کشورهای اتحادیه اروپا چشم انتظار اقدامات اضطرایی در زمینه انرژی

ترجمه: سلیم حیدری

مقامات گفتند که کشورهای اتحادیه اروپا در ماه نوامبر (آبان) به دنبال توافقی در مورد اقدامات اضطراری بیشتر برای مقابله با قیمت‌های بالای گاز خواهند بود.

اگرچه کشورها هنوز در مورد اینکه این اقدامات چه شکلی خواهد گرفت و اینکه آیا آنها باید محدودیتی برای قیمت گاز اعمال کنند یا خیر، اختلاف نظر دارند.

در حالی که اروپا وارد زمستانی با عرضه محدود گاز روسیه و هزینه‌های بالای انرژی می شود، وزرای انرژی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پراگ دیدار خواهند کرد تا در مورد اقدام فوری بعدی خود در مورد عوارض اضطراری سود بادآورده ناشی از مصرف انرژی در اتحادیه اروپا، تعهدات پر کردن ذخیره سازی گاز و تقاضای برق صحبت کنند.

اکثر کشورهای اتحادیه اروپا می گویند که محدودیت سقف قیمت خرید گاز باید در مرحله بعدی مورد استفاده قرار گیرد، اما در مورد اینکه آیا این سقف باید برای تمام معاملات گاز، قراردادهای بلندمدت یا فقط گاز مورد استفاده برای تولید برق اعمال شود، اختلاف نظر دارند. دیگران (از جمله آلمان) همچنان مخالف هستند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که نشست روز چهارشنبه باید تعداد گزینه های مورد بررسی را محدود کند تا کمیسیون اروپا بتواند قانون جدیدی را در این ماه پیشنهاد کند.

این مقام گفت: “کشورهای عضو از کلمات مشابهی استفاده می‌کنند، نه لزوماً به یک معنا، بنابراین ما باید آن را محدود کنیم.”

وزیران روز چهارشنبه همچنین درباره خرید گاز مشترک بین کشورها و پتانسیل مذاکره در مورد قیمت‌های پایین‌تر با تامین‌کنندگان غیرروسی به عنوان راه‌ حل‌هایی برای اتحادیه اروپا برای کاهش قیمت انرژی بحث خواهند کرد.

به گفته این مقام، جمهوری چک، که در حال حاضر ریاست جلسات وزرای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در ماه نوامبر (آبان) برای تصویب این پیشنهادات، نشست اضطراری وزیران انرژی را تشکیل خواهد داد.

سه مقام اتحادیه اروپا با این جدول زمانی موافقت کردند، اما گفتند که کشورها هنوز در مورد اقداماتی که باید اتخاذ کنند اختلاف نظر دارند. یکی می گوید: “دیدن اجماع دشوار است زیرا هرکس ترجیحات خود را دارد.”

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که از نظر آنها کشورها به سمت “مدل ایبریایی” برای محدود کردن قیمت گاز مصرفی برای تولید برق تمایل دارند.

اسپانیا و پرتغال قیمت خرید گاز مصرفی در تولید برق را در ماه ژوئن (تیر) محدود کردند که به کاهش قیمت برق محلی کمک کرد. این ایده در میان سایر کشورها مورد توجه قرار گرفته است،

اگرچه برخی نگران هستند که این امر می تواند تقاضای گاز اتحادیه اروپا را افزایش دهد، زیرا مصرف گاز اسپانیا تحت این اقدام افزایش یافته است.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا هفته گذشته گفت که بروکسل می‌تواند از این طرح درس بگیرد، اما به دلیل ویژگی‌های محلی از جمله پایانه‌های متعدد گاز طبیعی مایع ایبریا که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا فاقد آن هستند، اجرای فوری این طرح در سراسر اروپا مناسب نیست.

کشورها همچنین باید تصمیم بگیرند که چگونه شکاف بین محدود کردن قیمت خرید و قیمت بالاتر نیروگاه های گازی که از بازار سوخت می خرند را جبران کنند، چه از طریق بودجه عمومی یا مالیات بر سایر تولیدکنندگان انرژی.

یکی از مقامات گفت: “این برای بسیاری از کشورهای عضو واقعاً پرهزینه خواهد بود.”

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا