کد خبر: 27020182820
جهانروزنامه

کلافگی مردم از نرخ تورم ۷۰ درصدی در ترکیه

ترجمه: محمود نواب مطلق

افزایش قیمت های ناشی از سیاست های پولی رجب طیب اردوغان که در با جنگ اوکراین نیز تشدید شده قدرت خرید مردم را به نحو چشمگیری کاهش داده‌است.

نرخ تورم یکسال اخیرترکیه که در ماه آوریل (فروردین) به۷۹/۶۹ درصد رسید که نارضایتی بخش عظیمی از مردم ترکیه را شعله‌ور کرده‌است.

مردم  این کشور از ناکافی بودن درآمد خود برای گذراندن امور روزمره زندگی بسیار ناراضی هستند.

آنها می‌گویند قیمت‌ها سرسام آور بالا رفته‌اند. بدتر اینکه تورم بسیار بالاتر از نرخهای اعلامی است. به  عنوان مثال کرایه تاکسیها طی یکسال اخیر دوبرابر شده‌است.

نرخ تورم در این کشور از سال ۲۰۱۷(۱۳۹۶) دورقمی شد و در حال حاضر به بالاترین حد خود از سال۲۰۰۳(۱۳۸۳) یعنی زمان به قدرت رسید اردوغان رسیده‌است. همگان سخن از کاهش شدید قدرت خرید می‌گویند.

افزایش شدید۷۰درصدی اجاره‌های دانشجویی، کاهش شدید قدرت‌خرید خانوارها به دلیل افزایش ۲۶۰درصدی قیمت گوشت و در نهایت ناتوانی فراوان خانواده‌های کم‌درآمد در پرداخت قبوض گاز و برق خود به ترتیب با افزایش‌های ۶۰ و ۹۷ درصدی قیمت آنها.

مردم از یافتن مسکن مورد نیاز خود برای اجاره متناسب با توانایی مالیشان عاجزند. حتی با درآمد نسبتا بالا به دلیل افزایش شدید نرخ اجاره‌بها بخش زیادی از درآمد صرف اجاره می‌شود و بخش اندکی برای گذران زندگی باقی می‌ماند.

به عنوان مثال از یک درآمد۱۱۵۰۰ لیر در ماه مبلغ ۸۵۰۰ لیر آن صرف اجاره می‌شود.

برخی می‌گویند تداوم این وضعیت آنها را به فکر مهاجرت از ترکیه واداشته است. تنها در ماه آوریل(فروردین) در اثنای ماه رمضان قیمت‌ها در ترکیه ۲۵/۷درصد افزایش یافتند. این وضعیت به شدت از محبوبیت دولت مسلمان و محافظه کار اردوغان کاسته است.

این  در حالیست که تنها یکسال به انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه در ژوئن۲۰۲۳( خرداد ۱۴۰۲) باقی مانده است.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا