کد خبر: 01030183541
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

کلاهبرداری بدون سلبریتی‌ها؟! هرگز!

تبدیل سلبریتی‌ها به پایه‌های ثابت کلاهبرداری رمزارزها

علی رمضانیان

این روزها موضوع کلاهبرداری روی رمز ارزها، موضوع خبرسازی است که گریبان بسیاری از خانواده‌ها را گرفته است. این کلاهبرداری در بازار رمز ارز موضوعی محدود به ایران نبوده و در کشورهای دیگر نیز اتفاق افتاده‌، اما در ایران موضوع کمی متفاوت است؛ چرا که کلاهبرداران ایرانی واهمه زیادی از مجازات نداشته و حتی سلبریتی ها و برخی هنرمند نماها را به پای ثابت این نوع کلاهبرداری ها تبدیل شده‌اند.

به گزارش «عصر اقتصاد»، دولت، مجلس و قوه قضاییه برخورد متفاوتی با موضوع کلاهبرداری در بازار رمز ارزها یا اصطلاح  «کریتپوکارنسی» دارند.

دولت مسئولیت همه چیز را به مردم سپرده و تاکنون دخالتی نکرده و تنها چندبار وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اعلام کردند که رمز ارز ملی را در آینده رونمایی می‌کنند اما برای رگولاتوری این بازار هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته است.

هرچند برخی از خبرهای غیررسمی حکایت از آن دارد که دولت در برخی از موارد از رمز ارزها در مقابله با تحریم‌ها بهره برده که البته نمی‌توان در مورد صحت و سقم این نوع اخبار نظر داد.

مجلس هم که هنوز زمان مناسب برای حضور در این حوزه را نداشته و تنها به چند سخنرانی و تبصره و ماده‌‌های مبهم و غیره بسنده کرده‌است. قوه قضاییه در این حوزه با ضابطان قضایی خود کمی بیشتر در این حوزه ورود کرده، اما با این وجود هنوز راه کلاهبرداری رمز ارزها در ایران بسته نشده و در زمان تهیه این گزارش برخی از شهروندان بخاطر کلاهبرداری های انجام شده با عنوان«کریپتولند» آسیب دیده اند.

یکی از نمونه های این کلاهبرداری، اتفاقی است که با تاسیس شرکت رمز ارز  رخ داد و طی آن چهار میلیون دلار معادل یک هزار و چهار صد میلیون تومان کلاهبرداری شد.

همچنین مشکل کینگ مانی و حضور یکی از  اعضای فدراسیون فوتبال نیز در این پرونده نیز حواشی زیادی را ایجاد کرده، اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود.

همه قرائن حاکی از آن است که موضوع رمز ارز از جمله مواردی است که در آینده خبرهای زیادی پیرامون آن منتشر خواهد شد.

به تازگی یکی از خواننده‌های فارسی زبان ساکن ترکیه، برای اجرای کنسرت خود نام یکی از فعالان حوزه رمز‌ارزها را به عنوان  اسپانسرهای این کنسرت برسرزبانها انداخته است.

اصلاحات نیوز چندی پیش در این خصوص نوشته بود: «هومن کرمی که اکنون در ترکیه مستقر است، برای تبلیغ توکن خود اسپانسر کنسرت تتلو (امیرحسین مقصودلو) در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شده بود.

تبلیغ این توکن که در واقع یک شت‌کوین به شمار می‌رود و پشتوانه قابل اطمینانی نیز ندارد، در این کنسرت به صورت گسترده انجام شد و در تلاش برای کلاهبرداری از افراد ناآگاه بوده است.»

این خواننده پرحاشیه در حوزه رمز ارز بصورت غیرمستقیم چندین بار حضور داشته و از دنبال کنندگان خود در فضای مجازی برای تبلیغ در این حوزه بهره برده است.

سال گذشته هم حضور چند چهره شناخته شده در یک جلسه معرفی توکن و شرکتی به نام «لیان توکن» خبرساز شد. چرا که بعد از حضور این سلبریتی‌ها بود که خبر کلاهبرداری این شرکت منتشر شده و مال باختگان اعلام می‌کردند که به دلیل حضور این سلبریتی‌ها  به صحت فعالیت شرکت فوق اعتماد کرده بودند.

البته حضور سلبریتی‌ها در بازارسیاه مالی از جمله قمار، سابقه طولانی‌تری دارد که متاسفانه به دلیل عدم برخورد شدید قانونی با این نوع افراد، ایشان هم با جرات و اعتماد با اطمینان خاطر وارد این بازی شده و به دلیل اسم و رسمی که دارند سبب اطمینان شهروندان شده و در نهایت لقمه هایی چرب و آسان را برای کلاهبرداری فراهم می کنند.

در همین رابطه علی اکبر موسوی یکی از کارشنان و تحلیل گران بازار رمزارزها در گفت‌وگو با«عصر اقتصاد» اظهار کرد: راه‌اندازی یک توکن برای کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، کار پیچیده‌ای نیست.

در بسترهای بلاک‌چین اتریوم، باینانس، اسمارت‌چین، کاردانو و غیره می‌توان این توکن‌ها را با هزینه بسیار کم تولید کرد که به ابن اقدام در اصطلاح «مینت‌کردن» یا همان ضرب سکه می‌گویند.

بعد از تولید یک پروژه کذب هم برای این توکن‌ها ایجاد می‌کنند تا مردم را فریب دهند. این افراد برای اینکه بتوانند این کالای تقلبی را به فروش برسانند در روز عرضه اقدام به دعوت از سلبریتی‌ها کرده و حتی از تصویر برخی از آنها برای تبلیغ توکن تقلبی خود بهره می‌برند.

موسوی در خصوص ارزش توکن های تولید شده گفت: این توکن ها هیچ ارزش ذاتی نداشته و بهای واقعی و اسمی آنها صفر است.

در بازار رمز ارز به «شِت‌ کوین» معروف هستند. اما با اجرای نمایش های اینچنینی که بازیگران آنها در موارد زیادی هم ندانسته افراد به اصطلاح سلبریتی هستند، «شِت‌ کوین» خود را با ایجاد تقاضا با قیمت مواجه کرده و در نهایت میلیون‌ها دلار فروش می کنند.

او در ادامه گفت: این اتفاقات بدون تبلیغات و حضور سلبریتی‌ها به سختی رخ می‌دهد. برخی از سلبریتی‌های فضای مجازی، هنرمندان و ورزشکاران در این اتفاقات بد شریک هستند و در زمان عرضه این کالاها یا فروش ان با کلاهبرداران همکاری می‌کنند، البته دانسته یا برخی هم ندانسته.

موسوی روش های مختلف کلاهبرداری در این حوزه را این گونه تشریح کرد: روش دیگر کلاهبرداری در این حوزه روش پانزی است. افراد ادعا می‌کنند که ماهیانه سی، پنجاه و حتی صد درصد سود واریز می کنند. این افراد با توکن‌های تقلبی و با روش پانزی به افراد سود می‌دهند.

(روش پانزی به زبان ساده یعنی اینکه از افراد جدید سرمایه چذب می شود تا سود افراد قبلی را پرداخت کنند) برخی از این افراد در همان ابتدا اقدام به کلاهبرداری می کنند. یعنی  بعد از یک مرتبه واریز پول به حساب آنها افراد را مسدود کرده و هیچ تماسی بین کلاهبردار و فرد دیگر وجود نخواهد داشت.

برخی دیگر البته تا مدت کوتاهی سود پرداخت می کنند تا افراد بیشتری را در دام بیاندازند ولی در نهایت کلاهبراری می کنند. روشهای کلاهبرداری دیگری مانند پکیج فروشی و سیگنال های کپی شده یا دروغین برخی از افراد است که در خدمات افراد کلاهبردار هاست.

علی اکبر موسوی در پایان گفت: امیدوارم که مجلس، دولت و قوه قضاییه در این حوزه با جدیدت بیشتری ورود کرده و تا مردم با زیان بیشتری مواجه نشده‌اند راهی برای جلوگیری از کلاهبرداری پیدا شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا