کد خبر: 090702139319
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

کلاهبرداری خودرویی در روز روشن / کاهش کیلومتر در ۲ دقیقه!

دیگر کارکرد خودروها واقعی نیست؛ این مورد را می‌توان این روزها در اکثر خودروهای دست دوم مشاهده کرد.

خرید خودروی کارکرده طی سال‌های اخیر به یک رسیک بزرگ تبدیل شده است. چرا که دیگر نمی‌توان کیلومتر واقعی خودروها را تشخیص داد و بسیاری اقدام به کاهش کیلومتر خودرو می‌کنند.

نکته بد ماجرا اینجاست که امکان تشخیص کیلومتر واقعی خودرو تقریبا صفر است و با توجه به این که هزینه کم کردن کیلومتر هم آنچنان بالا نیست بسیاری از فروشندگان خودرو وسوسه می‌شوند که این کار را انجام دهند.

در ادامه قصد داریم به جزئیات کم کردن کیلومتر خودروها در این بازار عجیب بپردازیم. با روزگار خودرو همراه باشید.

کم کردن کیلومتر خودرو گویا به یک کار روتین تبدیل شده و چه فروشندگان خودرو و چه افرادی که دستکاری کیلومتر انجام می‌دهند هیچ ترسی از انجام آن ندارند. برای بررسی بیشتر قیمت‌ها و روند کار با چند کیلومتر ساز تماس گرفتیم.

۲ دقیقه ۷۰۰ هزار تومان!

یکی از کیلومتر سازان هزینه کاهش کیلومتر مزدا ۳ قدیمی را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد. همچنین گفته شد که این کار تنها در ۲ الی ۳ دقیقه انجام می‌شود و به هیچ وجه امکان تشخیص کارکرد اصلی وجود نخواهد داشت.

برای دو خودروی ساخت شرکت سایپا یعنی پراید ۱۳۱ و سراتو هم از یکی دیگر از افراد پرس و جو کردیم. کم کردن کیلومتر سراتو ۶۰۰ هزار و برای پراید ۳۵۰ هزار تومان هزینه دارد. این کار هم گویا در ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت برای خودروهای مورد نظر انجام می‌شود.

تندر ۹۰ اتوماتیک هم یکی دیگر از خودروهایی بود که درباره آن سوال کردیم. گویا کم کردن کیلومتر این خودرو نسبتا هزینه بالایی دارد و حدود ۱.۵ میلیون تومان خرج برمی‌دارد.

۲۰۶ پردردسر

در پرس و جوهای بعدی سراغ پژو ۲۰۶ رفتیم. گویا پژو ۲۰۶ جزو خودروهایی است که کم کردن کیلومتر آن دردسرهای زیادی دارد و آنطور که گفته می‌شود کیلومتر این خودرو از ۲ الی ۳ بخش مختلف کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این هزینه کم کردن کیلومتر این خودرو نیز کاملا متغیر است و از ۱ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۳ میلیون هم می‌رسد. این مورد نیز بستگی به کامیپوتر خودرو و شرکت سازنده دارد.

اما در این بازار عجیب فقط کیلومتر خودروهای داخلی یا مونتاژی کم نمی‌شود. کیلومتر خودروهای وارداتی هم کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال برای کاهش کیلومتر سانتافه مدل ۲۰۱۷ مبلغ ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شد.

تشخیص کارکرد واقعی امکان پذیر است؟

یک سوال مهم که ذهن همه خریداران خودروهای کارکرده را درگیر کرده این است که آیا امکان تشخیص کارکرد اصلی خودرو وجود دارد؟ با توجه به بررسی‌ها و پرس‌و‌جوهایی که صورت گرفت مشخص شد که امکان تشخیص کیلومتر واقعی خودرو وجود ندارد و افرادی که این کار را انجام می‌دهند تضمین هم می‌کنند که کیلومتر اصلی غیرقابل تشخیص خواهد بود.

بنابراین به نظر می‌رسد که برای خرید یک خودروی کارکرده فقط باید روی بخش‌های فنی و چکاپ کردن این بخش‌ها تمرکز داشت.

مجازات کاهش کارکرد خودرو

آنطور که به نظر می‌رسد بر اساس قانون هر راننده وسیله نقلیه ای که در دستگاه ثبت سرعت وسیله نقلیه عمداً تغییری دهد که دستگاه سرعتی کمتر از سرعت واقعی نشان دهد و یا با علم به اینکه چنین تغییری در دستگاه مزبور داده شده با آن وسیله نقلیه رانندگی کند، برای بار اول به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال و یا هر دو مجازات و در صورت تکرار به دو تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

سخن پایانی

کاهش کیلومتر خودرو این روزها به یک مسئله رایج تبدیل شده است به نوعی که دیگر نمی‌توان به کارکرد خودروهای دست دوم اعتماد کرد. انتظار می‌رود که قانون‌گذار نظارت بیشتری روی این موضوع داشته باشد چرا که این کار به نوعی یک کلاهبرداری محسوب می‌شود. خریداران خودروهای کارکرده هم باید بیش از پیش در خرید این مدل‌ها دقت به خرج دهند و تمرکز خود را روی بررسی فنی بگذارند.

منبع: روزگار خودرو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا