کد خبر: 070302128610
اقتصادراه و مسکنروزنامه

کمبود بلیت هواپیما در سایه افزایش ۲۹ درصدی قیمت ها

پس از اعلام افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما و تایید آن از سوی ستاد تنظیم بازار، مسافران بخصوص در مسیرهای پرتردد با کمبود بلیت مواجه شده اند.

به گزارش عصراقتصاد، افزایش ۲۹ درصدی قیمت در حالی اعلام شده است که پس از آن مسافران از کمبود و عدم امکان دسترسی به بلیت هواپیما گلایه دارند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به گلایه مسافران، افزود: مزیت حمل‌ و نقل هوایی به دلیل ثبات نرخ بلیت افزایش یافته و تقاضای سفر هوایی بیشتر شده است، این در حالی است که به دلیل کمبود نقدینگی برای تعمیرات هواپیماها، تعداد هواپیماهای بیشتری از گردونه پروازها حذف شده‌اند.

وی ادامه‌داد: در شرایطی که نرخ سفر هوایی از سفر جاده‌ای ارزان‌تر است، کسی که پیش از این با قطار و اتوبوس سفر می‌کرد به دلیل مناسب بودن قیمت و صرفه جویی در زمان به سمت هواپیما می‌رود.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرده است، گفت: در ۲۲ ماه گذشته هیچگونه افزایش رسمی نرخ بلیت هواپیما نداشتیم، درحالی که افزایش دستمزدها در ۲۲ ماه اخیر ۲ بار اعمال شده است.

تعرفه‌های ورود موتور و قطعات هواپیما و موارد مصرفی نیز از نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان به نرخ دلار تالار دوم که بیش از ۴۰ هزار تومان است افزایش یافته و همه اینها در شرایطی است که هم‌زمان قیمت جهانی موتور و قطعات هواپیما افزایش یافته است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تامین ارز شرکت‌های هواپیمایی نیز در بازار آزاد بیش از ۵۰ هزار تومان است، گفت: بخش عمده تامین ارز شرکت‌ها از بازار آزاد است و همزمان قیمت خرید خدمات شرکت‌های هواپیمایی از سایر شرکت‌ها مثل خرید «کترینگ»، «هندلینگ» و «خدمات فرودگاهی» به ۲ برابر رسیده و باعث شده است شرکت‌ها در شرایطی نامناسبی قرار گیرند و پروازهای داخلی با ضرر انجام شود و همزمان به علت عدم نقدینگی کافی برای خرید قطعات، هواپیماهای بیشتری با کسری قطعات زمین‌گیر شوند.

وی توضیح‌ داد: عدم افزایش نرخ بلیت موجب شد که سیکل مصرفی موتور هواپیما که تمام شود و زمان جایگزینی یا تعمیر موتور برشد اما امکان جایگزینی، تعمیر و نوسازی و توسعه ناوگان وجود نداشته باشد.

همزمان مهاجرت خلبانان و مهندسان هواپیما را شاهد هستیم چون دستمزدها اینجا کمتر است و در ترکیه می‌توانند ۱۰ برابر حقوق ایران دریافتی داشته باشند.

وی گفت: عدم حمایت دولت از افزایش قیمت بلیت هواپیما باعث شده است خسارت بر صنعت هوایی بیشتر شود و با وجود اینکه اکنون اردیبهشت است و هنوز مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل نشده است دوره انتظار تهیه بلیت افزایش یافته و در برخی مسیرهای پر تردد تا یک ماه رسیده است.

اسعدی سامانی بیان‌ کرد: پیش بینی می‌کنیم در ایام تابستان که تقاضای سفر افزایش می‌یابد و مسافرت نسبت به بهار در سه ماه آینده رشد دارد، به‌شدت با کمبود بلیت مواجه شویم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا