کد خبر: 19020181337
جهان

کمبود خردل پس از روغن در فرانسه

در فرانسه پس از کمبود روغن نوبت به دوران کمبود خردل رسید‌، قیمت خردل در یکسال بیش از ۹درصد رشد کرده است.

فرانسه در تولید دانه‌های خردل و تأمین نیاز خود در این زمینه با مشکل مواجه شده و در فروشگاه‌ها خردل کمیاب است.

این محصول جزو پنج محصول پُرمصرفیست که قیمت آن بیشترین افزایش را در آوریل ۲۰۲۲(فروردین۱۴۰۱) در مقایسه با آوریل۲۰۲۱(فروردین۱۴۰۰) داشت.

انواع روغن نیزکه هم اکنون با کمبود مواجه هستند در ردیف چهارم بیشترین افزایش قیمت‌ها قراردارند. قیمت آنها در ۱۲ماه اخیر ۱۰درصد رشد کرده‌است. دراین رتبه بندی، بالاترین جایگاه به انواع ماکارونی با۳/۱۵درصد افزایش قیمت اختصاص دارد و بعد آن انواع گوشت منجمد با۳/۱۱ درصد و در نهایت آرد با افزایش قیمتی معادل۹/۱۰ درصد قراردارند.

اما دلایل کمبود خردل چیست؟ تولیدکنندگان اصلی دانه های خردل با مشکلاتی مواجه هستند: کانادا به عنوان اولین تولید کننده جهانی این محصول در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) دچار خشکسالی شدیدی شد.

بنابراین تولید خردل در کانادا کاهش یافت و از ۱۳۵هزارتُن در ماه اوت ۲۰۲۰(مرداد۱۳۹۹) به ۹۹ هزار تن در ماه اوت۲۰۲۱(مرداد۱۴۰۰) رسید.

بنا به گفته مقامات دولت کانادا این میزان نیز با کاهش ۲۸درصدی در تابستان امسال به ۷۱ هزار تن خواهدرسید. تولید کننده اصلی دیگر روسیه است که به دلیل جنگ با اوکراین از فوریه(بهمن۱۴۰۰) تحریم شد.

اما جایگاه فرانسه در تولید دانه های خردل کجاست؟ فرانسه نیز از این حیث وضعیت مطلوبی ندارد. آمار رسمی بیانگر آنست که تولید ۱۲هزارتنی سال ۲۰۱۶(۱۳۹۵) اکنون به ۴هزار تن در حال حاضر رسیده‌است.

حاصل آنکه قیمت خردل به صورت انفجاری از ۸۰۰ یورو به ۱۳۰۰ یورو در تن افزایش یافته. حتی در شهر « دیژوُن» به عنوان پایتخت خردل این محصول با بحران مواجه است.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا