کد خبر: 160203158293
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهکشاورزی

کم تحرکی زنبورها با دود مالیاتی

صنعت زنبورداری چشم انتظار مجلس برای تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده عسل

لیلا ابوالفتحی

دو سه سالی است که کام زنبورداران، منتظر شیرین شدن تصویب قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده است که هنوز تلخ است و چشم به مجلس دوخته‌اند.

اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه اجرایی می‌شود؛ این تیتر دی ۱۴۰۰ یکی از روزنامه ها بود که در ادامه مطلب نوشت: «کمتر از یک هفته به ساعت صفر اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده باقی مانده است.»

قانونی که پیشینه‌ای ۱۳ ساله دارد و از سال ۸۷ به اجرا درآمد، قرار بود در مدت پنج سال ضعف‌های آن اصلاح و به قانون دائمی تبدیل شود، با این حال پس از این مدت، هر سال در بودجه سنواتی تمدید شد تا این که سرانجام تیر امسال، مجلس آن را به دولت دوازدهم و دولت دوازدهم نیز متعاقباً آن را به وزارت اقتصاد ابلاغ کرد.

جزییات منتشر شده درباره این موضوع نشان می‌دهد به رغم این که این قانون موجب افزایش قیمت در برخی کالا‌ها به خصوص کالا‌های وارداتی می‌شود، به همه کالا‌ها به ویژه کالا‌های اساسی تولید داخل تعلق نخواهد گرفت.

از سوی دیگر منافع آن به گونه‌ای است که رشد درآمد‌های عمومی را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال، درآمد پایدار شهرداری‌ها را تا ۳۳ درصد افزایش خواهد داد که در بهبود خدمات این نهاد‌ها موثر خواهد بود.

مالیات های مستقیم، بر اساس ماده ۸۱ درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخلیات از پرداخت مالیات معاف است.

بر طبق ماده ۱۲ لایحه مالیات بر ارزش افزوده عرضه کالاها و خدمات درآمدهای اشخاص حقیقی حاصل از فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری و نوغان داری از پرداخت مالیات معاف است.

اکنون اردیبهشت ۱۴۰۳ است و خبری از اجرای این قانون نیست و همچنان درکش و قوس چند ساله به خصوص چند ماه اخیر، هفته گذشته طرح گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در مورد طرح استفساریه جزء (۱) بند الف ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ در دستور جلسه هفتگی شماره ۱۴۳ صحن علنی مجلس شورای اسلامی در ردیف ۹ دستورات قرار گرفت که متاسفانه به دلیل مذاکرات طولانی صحن مجلس در هفته گذشته، فرصت طرح پیدا نکرد و مجدد در دستور جلسه هفتگی شماره ۱۴۴ مجلس برای این هفته قرار گرفت تا در یکی از روزهای یکشنبه، سه شنبه یا چهارشنبه، (نهم-یازدهم یا دوازدهم) اردیبهشت ۱۴۰۳ در صحن علنی قرائت و پس از شنیدن نمایندگان به رای گذاشته شود.

اما باز هم فرصت نشد و زنبورداران چشم به راه اجرای این قانون هستند.

سخن گفتن از مزایای زنبور عسل و نقش آن در سلامتی افراد جامعه و گرده‌افشانی و باروری باغها حرف امروز و دیروز نیست و تاریخچه‌ای به بلندای عمر جامعه انسانی دارد.

رئیس انجمن علمی زنبور عسل ایران در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد تعداد شاغلین صنعت زنبور عسل بالغ بر ۵۰ هزار نفر است از این میزان در حدود ۳۶ هزار نفر از بهره‌برداران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مجتبی محرمی یادآور شد: زنبورهای عسل همچنین برای حفظ تنوع زیستی بسیار حیاتی هستند زیرا آنها گونه‌های متعدد را که برای لقاح نیاز به یک گرده افشان اجباری دارند را گرده‌افشانی می‌کنند.

متاسفانه آمار به روزی از میزان اشتغال و درآمد سالانه این صنعت وجود ندارد و آمار رسمی مربوط به سال ۹۷ است که بنا بر این آمار زنبوران عسل حدود ۱۱۷ میلیارد دلار درآمد سالانه ایجاد می کنند و تخمین می زنند حدود ۳۵ درصد محصولات زراعی کشاورزی به طور مستقیم به گرده افشانها بستگی دارند و ۸۴ درصد گونه گیاهی کشت شده نیز با فعالیت این حشرات درگیر هستند.

عفت رئیسی، رئیس کانون بازار و علم و صنعت زنبورعسل در آخرین گفتگو با عصراقتصاد اعلام کرد ۱۱۰ هزار نفر به طور مستقیم زنبوردار مشغول به کار هستند و در این زنجیره به طور غیرمستقیم ۱ میلیون نفر مشغول به ارتزاق هستند.

با تمام مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و نیاز به بازار کار برای جوانان به خصوص تحصیلکرده‌های دانشگاه و ارزآوری برای کشور امیدواریم این هفته مجلس فرصتی را برای این صنعت در نظر بگیرد و خبر خوب تصویب این قانون کام تولیدکننده و مصرف‌کننده را شیرین کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا